Gå til innhold

Sammenligne språkmodeller


iMarius

Anbefalte innlegg

Jeg bruker avanserte språkmodeller en del både privat og i jobb. En ting jeg har begynt å gjøre i det siste, er å sammenligne svarene jeg får fra samme prompt i de forskjellige språkmodellene. De jeg sammenligner er Copilot, ChatGPT, Claude og Gemini.

Det jeg ser, er at ChatGPT og Claude oftest gir mer utfyllende svar, og språkmodellene løser instruksjonene på en relativt god måte. Copilot og Gemini kutter imidlertid svarene når grensen for antall tokens/tegn er nådd i svaret. I tillegg føler jeg ikke de er like flink til å løse instruksjonene mine. Er det flere som har den samme erfaringen? I så fall vil jeg høre litt tankene dere har om det, og teorier/fakta om hvorfor ChatGPT og Claude greier å svare ut på en bedre og mer utfyllende måte.

Her er en test-prompt dere kan prøve, slik at dere får sett hva jeg mener:

Spoiler

Jeg ønsker du skal sammenligne to reisemål for meg. Det jeg trenger hjelp til, er å finne 2 storbyer i Europa som passer til mine kriterier. Disse to byene sammenligner du. Jeg liker blant annet historie og teknologi. I tillegg er jeg glad i store parker. Det må være lett å komme seg rundt om i byen og det må føles trygt å gå i bymiljøet til alle døgnets tider. Elementer som gjør at byen føles trivelig, er også et pluss. Jeg liker best å bo på et fint hotell et lite stykke utenfor sentrum, som har gode kollektivmuligheter til det som er verdt å besøke i byen. Jeg vil at du skal komme med forslag til hoteller som møter mine behov. Er ikke så glad i å gå i butikker, så det er ikke viktig for meg. Lag først en introduksjon til begge byene. Etter introduksjonen lager du en tabell med kategoriene “Severdigheter”, “Effektive transportmuligheter”, Trygt og trivelig miljø", “Boforhold” og “Potensielle negative sider ved byen”. Strukturen skal altså være kort introduksjon først, deretter tabell med hva byene har å tilby, og til slutt konklusjon som forklarer hvorfor jeg bør velge den ene byen i forhold til den andre med tanke på mine preferanser. Deretter en ny tabell som gir forslag til 3 restauranter i hver by jeg bør besøke. Jeg er mest glad i retter med kjøtt i, men har lyst til å prøve retter som er typisk for det stedet jeg besøker. Oppgi navn på restaurant, og deretter hva jeg bør smake der og litt om hva folk har skrevet om restauranten. Eksempel på struktur: London introduksjon, Roma introduksjon, Sammenligningstabeller, konklusjon.  Kolonne 1 i første tabellen skal være kategori, kolonne 2 skal være den ene byen og kolonne 3 skal være den andre byen. Kolonne 1 i den andre tabellen skal være by, kolonne 2 skal være restaurant, kolonne 3 skal være retter å smake og kolonne 4 skal være hva sier folk om restauranten. Du skal innta rollen som en godt bereist person som har mye erfaring med storbyer og hva man skal se etter. Prøv å svare på en måte som gjør at jeg blir interessert i stedene og hva de kan tilby.

Hvis dette innlegget ligger i feil kategori, håper jeg moderatorer flytter det til riktig sted 🙂

Endret av iMarius
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prøv å bruke en  "AI Prompt Generator" og se om du får andre og kanskje bedre svar.

Jeg fant denne siden etter et raskt søk:

The Best 5 AI Prompt Generators For Any AI Tool

"Using an AI tool like ChatGPT isn't just about firing off random questions. The real key is learning to ask for exactly what you want so the chatbot can understand and respond best.

Now, don't worry if you're not a prompt master yet. That's where AI prompt generators come in, and we have rounded up the best five you should check out."

Endret av toiota
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...