Gå til innhold

Rockstar-grunnlegger har avslørt hvorfor Grand Theft Auto aldri ble film


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Zeph skrev (7 minutter siden):

Aldri sett behovet. Historien i spela har ikkje vore det viktigaste. Ein GTA-film kunne blitt tilsvarande ein kva som helst gangsterfilm. The Last of Us er til samanlikning veldig historiedrevet og fungerte bra på TV.

RDR 2 er veldig historiedrevet med sterke karakterer. Men overgangen til film blir litt meningsløs når cutscenes avspilt etterhverandre nesten er en fullverdig film allerede 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror det kan være mulig å lage gode filmer/serier med både GAT og RDR, men da må man ha en visjon om hvilken historie man ønsker og fortelle og hvorfor. Det gir ingen mening å bare overføre spillene til lerretet siden de er såpass åpne, men det finnes helt sikkert historier i disse verdenene som gjør seg utmerket som film/serie.

Men jeg skjønner veldig godt at de var skeptiske når "salgspitchen" til filmskaperne var "Det er en stor mulighet" 😃

Lenke til kommentar
Donkey Kong skrev (3 timer siden):

RDR 2 er veldig historiedrevet med sterke karakterer. Men overgangen til film blir litt meningsløs når cutscenes avspilt etterhverandre nesten er en fullverdig film allerede 

RDR2 hadde fungert betre trur eg, og eg synest ikkje det ville vore meiningslaust. Det er stor forskjell på cutscenes og spelefilm eller serie. Ikkje minst at det blir tilgjengeleg for eit langt større publikum enn dei som har spelt spelet.

Lenke til kommentar

Som flere påpeker her blir bare summen av cut-scenes i RDR eller GTA til nesten fullverdige filmer.

Jeg har alltid oppfattet Rockstars tilnærming til manus- og spillproduksjon som et tydelig nikk til både action- og gangsterfilmmediene med et klart fokus på å parodiere klassiske troper og vrier pluss haugevis med samfunnskritikk uttrykt gjennom dead pan-humor.

Rockstar har alltid hatt filmindustrien som inspirasjonskilde, så tror ikke at en slik runddans hvor man vender tilbake til sine røtter, er noe naturlig ønskemål. Skal man prøve å parodiere parodien? Og i så fall hvordan?

Og, siden Rockstar-spillene på en måte konkurrerer med filmmediet, kan man plutselig gjøre vondt til verre, hvis publikummet begynner å skli ut i retning film og ikke spilling eller misforstå intensjonen med filmen. Har alltid tenkt det slik at filmatisering av spill IP-er har vært forsøk på melke IP-en så godt en kan, dvs. når man er i sluttfasen av spillets levetid (ref. fornye interessen som Fallout har gjort).

Det er ikke slikt at jeg tror er umulig, spørsmålet er helst om det egentlig er fornuftig for spillprodusenten å ta en slik vending.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...