Gå til innhold

Smart å samle unge i grupper på samme alder?


lada1

Anbefalte innlegg

Jeg mener at det er unaturlig å samle barn og unge i grupper på samme alder slik som en ofte gjør i skoleverket. Et skrekkens eksempel er kanskje VGS der unge på mye samme alder samles i grupper/klasser som så igjen organiserer seg i separate russegrupper. Siste nytt angående dette er at russegrupper går med egne logoer/symboler allerede i andre klasse på VGS. Dette mener jeg er sosialt unaturlig og mange faller utenfor dette systemet. Unge begrenser seg ofte sosialt til sin gruppe selv om mange av dem ville ha bedre nytte av kontakt med flere folk av forskjellig alder og på tvers av disse gruppene. Og noen er "kulere" enn andre og spiller en spesiell rolle i denne "hønsegården" som burde være et morsomt tema å forske på der en kunne bruke for eksempel graf-teori-begreper for å kartlegge relasjoner mellom elever og slik skape bedre oversikt og finne sammenhenger. Min intensjon er at her kan være mye sykt som kan forklare psykologiske problemer og selvmord blant unge.

Jeg ser for meg et samfunn der unge i større grad gjør ting sammen med både voksne og barn.  

Anekdote: jeg for min del hadde en fantastisk barne- og ungdomstid der det var mye blanding på tvers av aldersgrupper. Jeg la knapt merke til at enkelte på VGS plutselig gikk i russeklær og at dette var en greie. Jeg hadde ikke tid til å opptre som russ og det var også bare sosialt unaturlig. Gjeng- og venne-grupper var et ukjent fenomen. Mitt sosiale liv kretset mest om  landsbyen med både gamle og unge. Ensomhet og psykologiske problemer var bare fjern teori som en bare  kunne lese om. OK, ikke alle hadde det bra. De som hadde dysleksi, for eksempel, ble gjerne sett på og behandlet som dumme. Imidlertid, hadde man tendenser til "autisme"/asperger så behøvde dette ikke være noen krise på samme måte som det ofte er i dagens skoleverk og arbeidsliv.


 

Endret av lada1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forslag til hvordan dette kan gjøres i praksis i en større skala?

Jeg er for øvrig enig med deg, men ser for meg en ganske umulig oppgave å faktisk skape slike forhold i noen nevneverdig skala.
Jeg antar landsbyen du snakker om ikke hadde titusner av studenter på din alder som stort sett bodde under ett stenkast fra hverandre?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...