Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Er det viktig for kvinner at menn har bilsertifikat?


Anbefalte innlegg

Jeg har aldri forstått de som ikke tar førerkort (med mindre det er pga. sykdom eller økonomi). Jeg ser på det som et "minimumskrav" for å kunne kalle seg voksen. Å være voksen og ikke kunne kjøre bil gir bare ikke mening 😅 Det er, i mine øyne, den beste investeringen du gjør i livet. Det åpner opp for en frihet som kollektivtransport eller "snyltepassajer" aldri vil kunne komme i nærheten av. Å være avhengig av kollektivtransport i enhver situasjon setter rett og slett alt for store begrensinger. 

Men dette går begge veier. Eksen min hadde ikke lappen, og jeg endte ofte opp med å måtte være "privatsjåfør" for henne. Så for meg er det viktig at i et fremtidig forhold skal begge parter skal kunne ta seg av kjøringen.

Så min oppfordring er at du tar lappen. Det letter livet ditt selv om du ikke har bil. Og du slipper å være "han kompisen som alltid må bli kjørt" eller som ikke kan komme fordi det ikke går buss dit.

  • Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Milhouse85 skrev (2 timer siden):

Mange faktorer som spiller inn.

Er du styrtrik med egen privatsjåfør?
Bor du i Bardufoss eller i Bergen? 
Har du råd til å ta taxi ved behov?

Jeg var nokså "sent" ute med lappen, tror jeg var 25 år. Da var det min nåværende kjæreste som fikk meg til å ta lappen. Hun syns det var litt flaut at hu måtte "hente" typen sin. Noe jeg kan forstå. 

"Er det viktig for kvinner at menn har lappen"?

Spiller ingen rolle om du er mann eller kvinne. Det er viktig at din partner har frihet til å kjøre, dersom dere bor utenfor en storby og liker å flytte litt på dere. Logistikk med barn er også svært utfordrende dersom kun en av foreldrene har lappen.

Så ja, det er viktig - uavhengig av om der mann eller kvinne. Det betyr ingen ting. 

Sier seg selv i grunn. 😜

Viktig... men ikke absolutt nødvendig. :)
 

Hvis jeg holder på med mitt standpunkt å ikke ta lappen, men jeg har en grei jobb og eget sted. Har jeg kanskje større sjans til å finne en jente som aksepterer meg som den jeg er i storbyen? Jeg bor i Bergen forresten. 

Lenke til kommentar
ForTheImperium skrev (29 minutter siden):

Hvis jeg holder på med mitt standpunkt å ikke ta lappen, men jeg har en grei jobb og eget sted. Har jeg kanskje større sjans til å finne en jente som aksepterer meg som den jeg er i storbyen? Jeg bor i Bergen forresten. 

La oss si dere skal på ferie. Vil du si til dama at dere ikke kan leie dere en bil om det blir nødvendig? 

Lenke til kommentar

Hvis jeg ikke hadde hatt hytte, hobbyer som er litt styret å ta buss til og fra og ikke minst sønnen min med aktiviteter osv, så hadde jeg vurdert å selge bilen. Sparer utrolig mye på å klare seg med busskort, men jeg ville allikevel tatt sertifikatet hvis jeg var i TS sine sko, spesielt hvis det ikke vil røyne på økonomien. Har jo blitt latterlig dyrt.

Lenke til kommentar
Gjest 5a9b3...02d
2 hours ago, Kajac said:

Jeg har aldri forstått de som ikke tar førerkort (med mindre det er pga. sykdom eller økonomi). Jeg ser på det som et "minimumskrav" for å kunne kalle seg voksen. Å være voksen og ikke kunne kjøre bil gir bare ikke mening 😅 Det er, i mine øyne, den beste investeringen du gjør i livet. Det åpner opp for en frihet som kollektivtransport eller "snyltepassajer" aldri vil kunne komme i nærheten av. Å være avhengig av kollektivtransport i enhver situasjon setter rett og slett alt for store begrensinger. 

Men dette går begge veier. Eksen min hadde ikke lappen, og jeg endte ofte opp med å måtte være "privatsjåfør" for henne. Så for meg er det viktig at i et fremtidig forhold skal begge parter skal kunne ta seg av kjøringen.

Så min oppfordring er at du tar lappen. Det letter livet ditt selv om du ikke har bil. Og du slipper å være "han kompisen som alltid må bli kjørt" eller som ikke kan komme fordi det ikke går buss dit.

Jeg bor i Oslo, reiser mye med jobb, har ca 2m i årslønn, nedbetalt leilighet og ikke lappen. Har spart nærmere en million over årene på å ikke ha lappen. Trenger aldri bil og å få ting levert og båret er både billigere og bedre. Er jeg ikke voksen?

Anonymous poster hash: 5a9b3...02d

Lenke til kommentar
Gjest 5a9b3...02d skrev (1 minutt siden):

Jeg bor i Oslo, reiser mye med jobb, har ca 2m i årslønn, nedbetalt leilighet og ikke lappen. Har spart nærmere en million over årene på å ikke ha lappen. Trenger aldri bil og å få ting levert og båret er både billigere og bedre. Er jeg ikke voksen?

Anonymous poster hash: 5a9b3...02d

Spart en milllion? Hvordan? Lappen koster deg maks 25-40K avhengig av hvor flink du er til å kjøre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om man trenger lappen kommer da veldig ann på hvor man bor.

Her Nord hvor jeg holder til er ikke kollektivtilbudet akkurat topp.
Ville vært ett mareritt å få unger i barnehage å kommet seg på jobb i tide og visa versa uten bilen og damer tenker kansje på slikt.

Friheten det gir til å bare kunne dra en plass akkurat når man vil er også meget kjekk.

Men bor man midt i oslo er det kansje mere en byrde å ha bil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
flamethower1234 skrev (11 minutter siden):

Ingen som tvinger til å kjøpe bil bare fordi du har lappen.. 

Var nok ikke det han ville frem til heller, kostnaden/besparelsen rundt førerkortet spesifikt. Har du ikke lappen så investerer du selvsagt ikke i bilen og alle den utgifter.. Derav "million" i besparelser over årenes løp. Jeg velger å forstå det slik.

Men han om det.. Selv kommer jeg til å kjøre bil selv om jeg må binde fast ei surstoff flaske til passasjersetet..🤠

Lenke til kommentar
Gjest e43c2...051
Gjest 5a9b3...02d skrev (1 time siden):

Jeg bor i Oslo, reiser mye med jobb, har ca 2m i årslønn, nedbetalt leilighet og ikke lappen. Har spart nærmere en million over årene på å ikke ha lappen. Trenger aldri bil og å få ting levert og båret er både billigere og bedre. Er jeg ikke voksen?

Anonymous poster hash: 5a9b3...02d

Spart en million på å ikke ta lappen? Særlig. Og hvem betaler en fyr 2 mill som ikke har klart å ta lappen engang.

Horseshait

Anonymous poster hash: e43c2...051

Lenke til kommentar
Kajac skrev (3 timer siden):

Jeg har aldri forstått de som ikke tar førerkort (med mindre det er pga. sykdom eller økonomi). Jeg ser på det som et "minimumskrav" for å kunne kalle seg voksen. Å være voksen og ikke kunne kjøre bil gir bare ikke mening 😅

Jeg har ikke lappen, jeg drikker ikke en gang kaffe, gisp(!), jeg vet, nå kommer nok noen og inndrar "voksen-lappen" min :lol:

Jeg vil ikke påstå at modenhet nødvendigvis korrelerer med hvorvidt man har førerkort:wee:

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Uderzo skrev (7 minutter siden):

Jeg har ikke lappen, jeg drikker ikke en gang kaffe, gisp(!), jeg vet, nå kommer nok noen og inndrar "voksen-lappen" min :lol:

Jeg vil ikke påstå at modenhet nødvendigvis korrelerer med hvorvidt man har førerkort:wee:

Nei, nei.. dette går ikke. Puss tennene dine og marsj i seng.!! 😂

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Gjest e43c2...051 skrev (3 minutter siden):

Spart en million på å ikke ta lappen? Særlig. Og hvem betaler en fyr 2 mill som ikke har klart å ta lappen engang.

Horseshait

For en merkelig logikk, det neste blir vel at ingen betaler noen 2 mill med mindre de har vært i militæret og lært å re sengen sin.

Herlighet, dette har "Uncle Rico Syndrome" vibber, peaket på videregående du eller :lol:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har spart 38,9 millioner, ved å ikke kjøpe denne kåken her:
https://www.finn.no/realestate/projectsingle/ad.html?finnkode=358576299&lifecycle=1&sort=PRICE_ASKING_DESC
Penger man ikke har brukt, er ikke penger man har spart. 😋

Kun de som bor på bøgda (som meg) trenger å ha lappen for å klare seg i hverdagen.
Bor man i en by, er det ikke nødvendig. 

Så er det mange som rett å slett ikke kan ha lappen, av ulike årsaker. 

Denne "spare penger" -logikken, ved at man har spart penger ved å ikke bruke penger er irriterende.
"Kjøp denne tv'n for 6 990 kr,- og SPAR 1 000,-". Nei nei nei, du har ikke spart 1 000 kr,- du har brukt 6 990 kr,-.

Hilsen Mann 38 fra Vestlandet. (Med lappen.. damer, still dere i kø!)

Uderzo skrev (4 minutter siden):

Damene kjører som regel til meg, hva skal jeg med lappen?

Håper du har stor parkeringsplass i det minste. 😜 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...