Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Skifer tak.. spørsmål..


Anbefalte innlegg

Kona har en halvpart av et hus med tak av skifer bygget 50-tallet. Etter en befaring er det funnet fukt rundt pipen. Fuktmåling viser ikke til noe andre steder. Derimot har faktisk noen skiferplater falt av. Hvorfor vites ikke. Kona har aldri fått se rapporten av befaringen hvis det finnes noen og hva den gir av detaljerte opplysninger. Hun vet bare om en pris som ble estimert. 900.000,- Hva den jobben inneholder lurer vi også på.

Tross denne befaringen og opplysningene foreslår faren til den andre eieren at hele taket bør demonteres får å sjekke eventuelle skader/fukt. Han mener måling ikke er tilstrekkelig hvis lekter har fuktskader på overflater og av den grunn nagler som kan løsne.

Vet ikke om rapporten foreslår dette. Hvor omfattende bør en forvente at en befaring er. Skriftlig? Fortelle om alle funn, og årsakssammenhenger?

Kona og jeg kan ikke skjønne at et helt tak må åpnes opp bare på synsing(for sikkerhetsskyld.) Hælvetes unødvendig dyrt!!

Får jeg en feil i motoren på bilen min ber jeg ikke verkstedet demontere hele motoren for å kunne forvente hvor og når neste reparasjon må gjøres😁.. Kanskje ikke den beste metaforen?..

Hva tenker dere om saken?

 

Endret av Sovna
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Plukk av litt skifer rundt pipen for å avdekke omfanget av fuktproblemet? Ville tatt av nok stein til at man ser det er tørt og fint under skiferen. Siden dere ikke har indikasjoner på fukt andre steder synes jeg og det virker voldsomt å rehabilitere hele taket (som jeg anger at summen på 900.000 er ment å dekke).

Kam jo eventuelt løfte noen stein andre steder også for å se etter fukt.

Edit: når det gjelder befaring og rapport og omfang av befaring kommer det helt an på hva som er avtalt. Ville hørt med de som bestilte befaringen. 

Endret av Aldrack
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sovna skrev (2 timer siden):

Etter en befaring er det funnet fukt rundt pipen. Fuktmåling viser ikke til noe andre steder. Derimot har faktisk noen skiferplater falt av. Hvorfor vites ikke. Kona har aldri fått se rapporten av befaringen hvis det finnes noen og hva den gir av detaljerte opplysninger. Hun vet bare om en pris som ble estimert. 900.000,- Hva den jobben inneholder lurer vi også på.


Begynn med å finne ut hvem det er som har besiktet taket, og hvem som har gitt tilbud på jobben.
Dersom den andre eieren ikke ønsker å opplyse om dette, så kan du gi de beskjed om at de får betale for dette selv.

Når du har denne informasjonen, så kontakter du firmaene direkte,forklarer at du er en av eierne, og ber om kopier av de rapportene og tilbudene de har utarbeidet.

Høres det helt spinnvilt ut, kontakt andre i bransjen som vet hva de driver med, og få en vurdering til, både av hva som må gjøres, og hva det vil koste, slik at du ikke blir rundlurt.

Endret av 0laf
  • Liker 1
Lenke til kommentar
0laf skrev (6 minutter siden):


Begynn med å finne ut hvem det er som har besiktet taket, og hvem som har gitt tilbud på jobben.
Dersom den andre eieren ikke ønsker å opplyse om dette, så kan du gi de beskjed om at de får betale for dette selv.

Når du har denne informasjonen, så kontakter du firmaene direkte,forklarer at du er en av eierne, og ber om kopier av de rapportene og tilbudene de har utarbeidet.

Høres det helt spinnvilt ut, kontakt andre i bransjen som vet hva de driver med, og få en vurdering til, både av hva som må gjøres, og hva det vil koste, slik at du ikke blir rundlurt.

Ja, enig. Vi starter nok der. 

Lenke til kommentar
Aldrack skrev (1 time siden):

Plukk av litt skifer rundt pipen for å avdekke omfanget av fuktproblemet? Ville tatt av nok stein til at man ser det er tørt og fint under skiferen. Siden dere ikke har indikasjoner på fukt andre steder synes jeg og det virker voldsomt å rehabilitere hele taket (som jeg anger at summen på 900.000 er ment å dekke).

Kam jo eventuelt løfte noen stein andre steder også for å se etter fukt.

Edit: når det gjelder befaring og rapport og omfang av befaring kommer det helt an på hva som er avtalt. Ville hørt med de som bestilte befaringen. 

Vet at de har vært over taket med drone.. Sannsynligvis for å se etter mistenkelige stener, at de ligger skjevt eller noe. For da kan det jo tyde på at festepunkter(lekter) eller nagler er i dårlig forfatning..

Hva de fant med den flyveturen over taket må vi finne ut av..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...