Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Omregistrering bil - flytende skifte


Snuppiluppa

Anbefalte innlegg

Min far er gått bort. Jeg har hatt en bil som står i hans navn i 8 år, har betalt alt på bilen frem til dags dato. 

Det er et såkalt "flytende" skifte, ingen av oss arvingene tar over boet. 

Vi har det skrevet i en epost at jeg skal overta bilen, dette ble skrevet rett før hans død. Men dødsfallet var uventet, slik at vi rakk ikke å gjøre noe med dette. 

Bilen har null verdi og det er ikke pant i bilen, kun restgjeld på på lån på ca 11 tusen. 

Det er ingen som kommer i dette tilfellet til å opptrette offentlig skifte i boet. Og flytende skifte kan stå inntil 3 år har jeg lest. Så hva kan jeg gjøre? 

Tingretten kan ikke gi råd vedrørende dette, da jeg har prøvd. 

Jeg trenger bilen, og det er bare tull å la den stå i 3 år ubrukt. Jeg har nylig EU-godkjent den for nye 2 år, forsikringer er betalt. 

Noen som har noen gode råd? 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bare å spørre de andre arvingene om de er enige (gitt epost etc) at du arver bilen.

I og med at det er 11 000 i gjeld på bilen så må den (evt de) som arver bilen også påta seg gjelden.

Der er ikke så mange som tenker på at når man aksepterer en arv så aksepterer man også gjelden som evt er på hus/bil/etc. Så i noen tilfelle hvor lån overstiger verdi så kan det være lurt å gi frasi seg arven.

Lenke til kommentar
Snuppiluppa skrev (6 minutter siden):

Fått beskjed fra tingretten å parkere bilen.

Har tingretten i et brev skrevet at bilen må parkeres "fordi hvis noe skulle skje, så er det ingen eier"?

Står det at bilen har bruksforbud dersom du henter opp kjøretøyopplysningene på bilen på nettsidene til vegvesenet?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Rune_says skrev (7 timer siden):

Bare å spørre de andre arvingene om de er enige (gitt epost etc) at du arver bilen.

I og med at det er 11 000 i gjeld på bilen så må den (evt de) som arver bilen også påta seg gjelden.

Der er ikke så mange som tenker på at når man aksepterer en arv så aksepterer man også gjelden som evt er på hus/bil/etc. Så i noen tilfelle hvor lån overstiger verdi så kan det være lurt å gi frasi seg arven.

Hadde det vært så enkelt, så hadde det vært gjort for lenge siden. 

Vi har frasagt oss gjeld, og ingen av kreditorene eller tingretten vil opprette offentlig skifte, da blir det flytende skifte som kan stå i opptil 3 år. 

Nå er det ingen som eier noe som helst, inkludert bilene. Det kan ikke gjøres noe eierskifte, da det er ingen som har fullmakt til å gjøre det. 

Lenke til kommentar
toralfb skrev (36 minutter siden):

Kontakte forsikringsselskapet hva de mener?

Viktig at bilen er forsikret, uansett om den brukes eller ikke.

Forsikringen er betalt og god dialog med selskapet. Forsikringen kan stå i avdødes navn så lenge den blir betalt. Men de har ikke noe med eierskap til bilen. 

Lenke til kommentar
mobile999 skrev (7 minutter siden):

Ikke smutthull. Det avhenger av boets bruttoverdi (før gjeld).

Er boets bruttoverdi under 1G eller 3G?

Det er etter den gamle skifteloven § 78. Det gjelder ikke lenger. Men igjen, husk dette er et flytende bo, altså ikke privat eller offentlig skifte. 

Endret av Snuppiluppa
Lenke til kommentar

Forutsatt at bilen tilhører avdødes dødsbo: Det er ingen lovlige smutthull for å oppnå eierskap eller bruksrett til bilen uten å skifte boet - enten ved et ordinært offentlig eller privat skifte, eller ved en attest om dødsbo av ubetydelig verdi. Hadde du vært i god tro hadde saken vært en annen, men det er du ikke. Strengt tatt er det du holder på med brukstyveri (men jeg kan aldri se for meg at det vil bli straffet). 

 

Hvem eier bilen? Dette er et annet spørsmål enn hvem som er registrert eier. Hvem har betalt kjøpesum/lån? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
krikkert skrev (11 timer siden):

Forutsatt at bilen tilhører avdødes dødsbo: Det er ingen lovlige smutthull for å oppnå eierskap eller bruksrett til bilen uten å skifte boet - enten ved et ordinært offentlig eller privat skifte, eller ved en attest om dødsbo av ubetydelig verdi. Hadde du vært i god tro hadde saken vært en annen, men det er du ikke. Strengt tatt er det du holder på med brukstyveri (men jeg kan aldri se for meg at det vil bli straffet). 

 

Hvem eier bilen? Dette er et annet spørsmål enn hvem som er registrert eier. Hvem har betalt kjøpesum/lån? 

Takk for svar!

Brukstyveri? Jeg har ikke sagt noe om å gjøre ting ulovlig, kun om det er noen lover og regler som jeg ikke vet om, slik at jeg kan bruke bilen. 

Det at jeg har brukt bilen til nå er avklart med både vegvesen og tingretten, slik at jeg har ikke gjort noe utenfor loven. 

Bilen står i min avdødes fars navn. Jeg har betalt alt på bilen inkl lån, forsikringer, reprasjoner, EU kontroll o.l. siden 2017 og frem til dags dato. 

Men jeg har prøvd å spørre tingretten om jeg kan overføre bilen på meg ved unntak da nettopp det er et flytende skifte og det kan se ut til at det kan bli stående til opptil 3 år. Men det ser ut til å bli utfordrende da det ikke foreligger en skifte attest. 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...