Gå til innhold

Innbetaling på restskatt ikke registrert på skatteetaten


Anbefalte innlegg

Hei! Jeg betalte inn en god slump på restskatten for et par uker siden, men når skatteoppgjøret kom nå så er ikke dette registrert. Når jeg logger inn på Altinn og sjekker inn/utbetalinger så er dette forøvrig registrert. Noen som har erfart dette tidligere? Henger skatteetaten etter ift Altinn, eller bør jeg kontakte Skatteetaten om dette?

 

Takk på forhånd!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
SirreStrikk skrev (1 time siden):

Hei! Jeg betalte inn en god slump på restskatten for et par uker siden, men når skatteoppgjøret kom nå så er ikke dette registrert. Når jeg logger inn på Altinn og sjekker inn/utbetalinger så er dette forøvrig registrert. Noen som har erfart dette tidligere? Henger skatteetaten etter ift Altinn, eller bør jeg kontakte Skatteetaten om dette?

 

Takk på forhånd!

Sikker på at du har betalt for 2023 og at det ikke er registrert som ett forskudd på 2024? 

Ikke sett lignende problem selv. 

Ville ringt skatteetaten. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest 31f7f...c6c

Jeg er også sikker på at jeg sikkert på at jeg betalte inn restskatt innen (på den 31. Mai) Beløpet ble redusert fra oppgitt skyldig restskatt basert på den første tilsendte skattemeldingen tilsendt i mars (før en har gjort noen endringer selv. Jeg er sikker ifølge min hukommelse. Men oppdaget da skatteoppgjøret ble tilgjengelig at endringen jeg gjorde (oppføring av renter på lån som ikke blir rapportert automatisk) tilsynelatende ikke ser ut til å ha blitt registrert. Sjekket om jeg hadde fått noe kvittet tilsendt på epost eller andre bekreftelser. Men i skattemeldingen slik den ser ut etter at jeg logget inn etter å ha mottatt skattemeldingen ser det tilsynelatende ut som at jeg ikke har sendt inn skattemeldingen en eneste gang og at den opprinnelige skattemeldingen bare har blitt innsendt automatisk i begynnelsen av juni. (Som skjer om en ikke sender inn på eget initiativ) Men jeg er sikker på at jeg har sendt inn endringer etter min hukommelse og betalt den reduserte skatten innen 31. Mai. Denne summen tilsvarer den reduserte restskatten når de betalte rentekostnadene er lagt inn. (La inn endringene på ny og sendte inn etter at skatteoppgjøret ble tilgjengelig. I nettbanken ift. Kvittering på betaling  har jeg også betalt inn på et KIDnr som jeg ikke lengre finner innen på min bruker på skatteetaten.no /pdf på det første utkastet av skattemeldingen slik det ble tilsendt fra skatteetaten/skatteoppgjøret. Så slik jeg husker det sendte jeg inn et utgangspunkt med med endringene med å legge til de betalte rentekostnadene før den 31.05. men at at enten før eller etter dette søkte om utsettelse på levere inn skattemeldingen slik at frist ble utsatt fra 30. april til 31. mai (Men dette burde ikke ha noe si på om at en har sendt inn et endret utkast på skattemeldingen tidligere medfører at endringene ikke blir registrert. Jeg mener ifølge min husk at etter at jeg hadde gjort endringene og sendt inn mitt første endret utkast fikk opp en oppsummering på oppdatert skyldig restskatt samt betalingsinformasjon med det KIDnr'et jeg har brukt og kontonr samt beløp etter å sendt inn første utkast. Har sendt inn klager og vært i kontakt med Skatteetaten på telefon. Ble oppringt idag og ble fortalt at ifølge IT avdelingen har det ikke blitt registrert at jeg har sendt inn endringer. Slik det tilsynelatende ser ut hos meg også ifølge endringslogg. Men ble nevnt noe om at det var de hadde sett at jeg hadde sendt inn noe i april mener jeg hun sa. Ifølge innbetalingsoversikten er innbetaling av det beløpet jeg betalte inn registrert. Men i og med at de utfylte betalte rentekostnadene ikke har blitt registrert har jeg foreløpig fått restskatt på ca. 25000 * 2 samt tillagt rentebeløp for hele skatteåret. Jeg som gikk inn for å gjøre endringer og betale inn restskatt innen 31.05 for å unngå å få tillagt unødvendige rentekostnader! Ifølge hun jeg pratet med virker det som at de påstår at jeg har gjort endringer uten å lagre eller sendte inn. Men syndes det er merkelig ift. Beløpet jeg har betalt inn og KIDnr jeg har betalt inn til som jeg ikke finner inn. Jeg mener jo at jeg fikk opp en oppsummering med redusert restskatt og kontonr og KIDnr jeg kunne betale dette inn på innen 31. mai for å unngå renter beregnet på restskatten fram til jeg innbetalte dette. Og virker rart om jeg har fått opp det om jeg ikke har sendt inn skattemeldingen med endringene jeg har gjort. 

Da jeg oppdaget at endringene jeg husker og er sikker på jeg hadde gjort ikke hadde blitt registrert da jeg mottok skatteoppgjøret så jeg at klokken var over 15:00 og kundeservice var stengt så sendte inn melding på Altinn og la inn rentene som ikke var rapportert automatisk og registrert på skatteoppgjøret på ny og sendte inn. Vil nok ikke se disse endringene før jeg får et nytt skatteoppgjør. Men jeg mener at jeg sendte inn disse endringene tidsnok og gikk inn for å betale førtidlig" restskatt for å unngå renter for restskatt frem til innbetaling ved å betale inn den 31.05. Så ønsker ikke å måtte betale renter når jeg mener at jeg har gjort det jeg skulle for å unngå måtte betale renter på restskatten som ble innbetalt 31.05.

 

Basert på din beskrivelse kan det virke som det samme har skjedd hos deg? Summen jeg betalt inn og KIDnr'et jeg har benyttet da jeg betalte inn til skatteetaten har jeg jo ikke hentet ut av det blå!

Anonymous poster hash: 31f7f...c6c

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...