Gå til innhold

«Dr Disrespect» innrømmer å ha sendt upassende meldinger til mindreårig


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Sitat

meldingene som «lente seg for mye i retning av å være upassende» ble sendt i 2017. Han nekter imidlertid for å ha sendt eller mottatt bilder og hevder også at han aldri hadde planer om å møte den ikke navngitte personen.

Sitat

Beahm understreker at det ikke ble begått noen kriminell handling

Det er veldig kryptisk hva han legger i "upassende"  meldinger og det er uklart hva han legger i "minor". Men tenkte å skyte inn at det er ulovlig (etter norsk rett) å skrive seksualiserte meldinger med barn under 16 r. Fravær av bildeoverføringer eller avtale om møte fritar ikke for straff etter straffeloven § 305 bokstav a.

Hvordan det er etter amerikansk lov vet jeg ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Donkey Kong said:

Det er veldig kryptisk hva han legger i "upassende"  meldinger og det er uklart hva han legger i "minor". Men tenkte å skyte inn at det er ulovlig (etter norsk rett) å skrive seksualiserte meldinger med barn under 16 r. Fravær av bildeoverføringer eller avtale om møte fritar ikke for straff etter straffeloven § 305 bokstav a.

Hvordan det er etter amerikansk lov vet jeg ikke.

Mindreårig er under atten år så det er fullt mulig å ha oppført seg moralsk tvilsomt uten å ha gjort noe ulovlig.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Huff, en Internettkarkakter har skrevet med en 17-åring, for 7 år siden. Noe å bry seg om i ei tid med krig, elendighet. Det er vel de 85 millioner kronene folk er misunnelig på eller at noen har hatt suksess i livet. Så kan de resonnere seg frem til at de ikke har suksess selv fordi de bryr seg om hva andre gjør i stedet for å fokusere på hva de selv skal gjøre for å komme fremover.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Du forstår ikke poenget og så dikter du likevel opp et standpunkt som jeg skal ha. Nå får du rulle inn.

Det er ikke straffbart å skrive med en 17-åring i Norge. Ikke før det utveksles bilder med nakenhet alle fall. Derfor trenger vi ikke sitte her og mene så mye om det.

Det andre poenget er at det er de som har fått til minst selv som bryr seg mest om hva andre gjør.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
BadCat skrev (2 minutter siden):

Du forstår ikke poenget og så dikter du likevel opp et standpunkt som jeg skal ha. Nå får du rulle inn.

Det er ikke straffbart å skrive med en 17-åring i Norge. Ikke før det utveksles bilder med nakenhet alle fall. Derfor trenger vi ikke sitte her og mene så mye om det.

Det andre poenget er at det er de som har fått til minst selv som bryr seg mest om hva andre gjør.

Hvordan vet du det var en 17 åring?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
PgUp skrev (1 time siden):

Hvordan vet du det var en 17 åring?

Det var en detalj som ble "lekket" av en person som hevder å være tidligere ansatt hos twitch, som du kan se under her. Selvfølgelig ikke verifisert, det tviler jeg på at det noen gang blir. Men sannsynlig at det ikke er snakk om en jente som er under seksuell lavalder. Det hadde vært en helt annen sak, både kriminelt, og i forhold til forliket med twitch. Vi vet at det er snakk om en mindreårig, høyt sannsynlig en over seksuell lavalder. Som betyr 16 eller 17. 

Endret av Kron
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
BadCat skrev (8 timer siden):

Huff, en Internettkarkakter har skrevet med en 17-åring, for 7 år siden. Noe å bry seg om i ei tid med krig, elendighet. Det er vel de 85 millioner kronene folk er misunnelig på eller at noen har hatt suksess i livet. Så kan de resonnere seg frem til at de ikke har suksess selv fordi de bryr seg om hva andre gjør i stedet for å fokusere på hva de selv skal gjøre for å komme fremover.

For det første, det er ikke bekreftet noen steder at vedkommende var 17. Det står kun "mindreårig". Selv tenker jeg at "17-åring" er å foretrekke over "mindreårig" hvis man først må drive PR-brannslukking for en så betent sak, så det er i mine øyne ikke usannsynlig at offeret i denne saken var yngre enn det.

For det andre, hvor lenge siden det var har ingenting å si. Han var fortsatt en mann i midten av trettiårene med kone og barn som gikk etter en jente som var under halvparten så gammel som han selv. Det er i beste fall moralsk forkastelig og i verste fall ille nok til at fyren bør låses vekk. Det er for øvrig på grensen til like moralsk forkastelig å bagatellisere det ofre av seksuelle overgrep går gjennom fordi det "tross alt skjer verre ting ellers ute i verden", så her er det er jo bare å gratulere...

Denne dusten har misbrukt den betydelige plattformen han har for å gjøre ting som overhodet ikke er greit. Da er det på sin plass at publikummet hans, som tross alt er hele fundamentet for suksessen hans, får vite hva slags mann han er.

Endret av Stonemeister
  • Liker 8
Lenke til kommentar
29 minutes ago, Kron said:

Det var en detalj som ble "lekket" av en person som hevder å være tidligere ansatt hos twitch, som du kan se under her. Selvfølgelig ikke verifisert, det tviler jeg på at det noen gang blir. Men sannsynlig at det ikke er snakk om en jente som er under seksuell lavalder. Det hadde vært en helt annen sak, både kriminelt, og i forhold til forliket med twitch. Vi vet at det er snakk om en mindreårig, høyt sannsynlig en over seksuell lavalder. Som betyr 16 eller 17. 

Denne emailen er vel beregnet av folk flest som fake og en fanfic, med tanke på at dr disrespect sine egne tweets motsier omstendighetene som er formildende i "email leaken".

Har personlig egentlig ingen formening om han, han er i en helt annen streamingsfære enn jeg bryr meg om. Likevel, rett skal være rett.

Endret av shockorshot
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Synes det er rart at noen forsvarer han. Man trenger ikke overdrive saken så klart, men ingen tvil om at det han har gjort er galt. Om det er ulovlig der han bor tviler jeg siden det ikke har blitt en sak ut av det, men det er i alle fall ikke greit.

Jeg ser ikke poenget med å se på streams, det er for meg det samme som å se på Reality TV, men regner med mange blir å fortsette å se på han. Mister nok noen kontrakter, sponsorer og muligheter, men han blir nok ikke "kansellert" for de som liker det uttrykket.

Men igjen, om noen her inne føler for å forsvare han så ville jeg tatt en god runde med refleksjon for å finne ut hvorfor DET er din første respons. Da er det noe galt.

Endret av Comma Chameleon
Feil autocorrect
  • Liker 4
Lenke til kommentar
3 hours ago, BadCat said:

Huff, en Internettkarkakter har skrevet med en 17-åring, for 7 år siden. Noe å bry seg om i ei tid med krig, elendighet. Det er vel de 85 millioner kronene folk er misunnelig på eller at noen har hatt suksess i livet. Så kan de resonnere seg frem til at de ikke har suksess selv fordi de bryr seg om hva andre gjør i stedet for å fokusere på hva de selv skal gjøre for å komme fremover.

Denne saken kommer helt an på innholdet i meldingene. Men klart det er ille om en 35 år mann groomer en 17 åring. Det viser dårlig moralsk karakter, særlig med tanke på mannen har familie og barn. Ulovlig kan det også være.

Endret av Allostasis
  • Liker 1
Lenke til kommentar
MOO- skrev (50 minutter siden):

Det at det ikke er tatt ut tiltale mot han betyr det at han ikke visste at det var en mindreårig i utgangspunktet, eller at Twitch har dekt over dette fordi de skulle hatt bedre kontroll?

Det kan være mange grunner til at det ikke er tatt ut tiltale. Ikke engang sikkert det er ulovlig det han har gjort heller. Jeg tror nok både Twitch og Dr. Disrespect har hatt nytte av at dette ble holdt skjult, og derfor har de nok hatt en 'NDA' som gjorde at begge skulle holde kjeft, men når det havnet ute i det åpne så blir den avbrutt.

Uten å vite innholdet i meldingene og hvem mottakeren er så er det vanskelig å vite om det er lett flørtende meldinger med en 17+ åring eller grovt seksuelle meldinger med noen som er yngre. Stort spekter med ting som kan ha hendt og det er vanskelig å si om det er ulovlig.

Uansett så er det vel ingen tvil om at det har vært upassende og galt. Vi vet heller ikke hvor dette hadde stoppet.

--

Det som er teit er at han sier "owning my stuff" og "taking responsibility" og så det eneste han gjør er å stikke på ferie lol

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det skal ikke være noe seksuelt i meldingene. Enten kommer det mer informasjon eller så gjør det ikke det.

Du vet ikke hva det gjelder men mener at det er liten tvil om at det er upassende og galt. Du stiller spørsmål ved folk som ikke straks dømmer andre på uklar informasjon. Kanskje du skal vente med å ta frem både gapestokk og giljotin og heller ta en runde med deg selv.

Hvis du ikke forstår meninga med streams så kan man se på folk med like interesse som en selv eller noe som gir en pause nyheter, krig og mas. For eksempel kan man se på verdensrekordforsøk i speedrun hvis man er interessert i det, eller spilling på piano eller trommer. hvis det er av interesse. Cosplay eller karakterer er en greie. Andre alternativ er matlaging, perling eller badestamp. Det er noe for enhver smak.

 

Endret av BadCat
  • Liker 2
Lenke til kommentar
19 minutes ago, BadCat said:

Det skal ikke være noe seksuelt i meldingene. Enten kommer det mer informasjon eller så gjør det ikke det.

 

Hvordan vet du det? Alt tyder på at det nettopp har vært det, så gjerne forklar meg hvordan du begriper situasjonen bedre enn alle andre, inkludert hans selskaper. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
BadCat skrev (42 minutter siden):

Det skal ikke være noe seksuelt i meldingene. Enten kommer det mer informasjon eller så gjør det ikke det.

Du vet ikke hva det gjelder men mener at det er liten tvil om at det er upassende og galt. Du stiller spørsmål ved folk som ikke straks dømmer andre på uklar informasjon. Kanskje du skal vente med å ta frem både gapestokk og giljotin og heller ta en runde med deg selv.

I hans egen forklaring, der han har all interesse av å ordlegge ting så pent som mulig, så sier han jo at det er "inappropriate". Upassende. Ta med så konteksten der hun er under 18, men kanskje en del yngre, han var i midten av 30-årene og det maktforholdet som er mellom en kjendis og en som ser på noen på Twitch. Og at hvis det var enda flere formildende omstendigheter så hadde nok Doc nevnt det i posten eller benektet noe av det som har blitt lekket.

Det dermed liten tvil om at det var upassende og galt basert på det vi vet og det han selv har sagt. Om det i tillegg er skikkelig seksuelt så blir det enda verre. Det at det er upassende og galt er basert på den mildeste tolkningen av det som har hendt.

Jeg har ikke tatt fram noe gapestokk eller giljotin. Jeg har også sagt at han mest sannsynlig blir å fortsette, uten å bli kansellert, bare med noen færre følgere og sponsorer. Fyren har ikke nødvendigvis gjort noe ulovlig eller skikkelig grovt utifra det vi vet. Men upassende og galt er det liten tvil om. 

Jeg har vært ganske mild i mine uttalelser mot han. Likevel føler du for å ta en stilling mot det jeg sier i stedet for å være på samme side? Merkelig. Er du kanskje en fan av Dr. Disrespect som kanskje sliter med å se ting helt tydelig?

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...