Gå til innhold

Trenger reisetips til "syden"-tur alene


Anbefalte innlegg

aklla skrev (15 minutter siden):

Ja, det var det da.
Skulle ønske jeg var mer sånn, men tenker hva om jeg ikke får tak i hotell? Hva om fly er fulle på returen?

Har reist en hel del i norge sånn da, f.eks hoppe på første fly til kirkenes med en times varsel så være der noen dager. Men det føles mye tryggere :)

Rett og slett nervøs for å ende opp enten sittende fast i landet, misse fly eller ikke finne hotell..

Aldri hørt om noen som ikke klarer å få tak i hotell. Book hotell og flybilletter på forhånd. Flyet mister du heller ikke om du møter tidsnok på flyplassen. Slutt med overtenkingen og kom deg til Thailand. Europa kan du utforske senere. Kjør på! To uker i Thailand er perfekt.

Endret av flamethower1234
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
aklla skrev (14 timer siden):

Ja, det var det da.
Skulle ønske jeg var mer sånn, men tenker hva om jeg ikke får tak i hotell? Hva om fly er fulle på returen?

Har reist en hel del i norge sånn da, f.eks hoppe på første fly til kirkenes med en times varsel så være der noen dager. Men det føles mye tryggere :)

Rett og slett nervøs for å ende opp enten sittende fast i landet, misse fly eller ikke finne hotell..

Jeg tenker at hvor lengre du må fly, hvor mer må du planlegge. Jeg kom akkurat selv fra en singel-tur i Skottland. Nydelig land med hyggelige folk :) Kan anbefales selv om været kan være ymse. 

Har et lite tips hvis du reiser alene, men vil ha kontakt med folk er hostell tingen (men enkeltrom hvis mulig). Da har du størst mulighet til å bli kjent med folk, minuset med dette er at du nok deler dassen med mange, og den kan være langt fra rommet. 

Hvis du planlegger litt, så vil ikke det du er redd for skje :)

God tur :)

Endret av Mr.Duklain
Lenke til kommentar

Vurderer å "feige" ut og dra til f.eks Playa del Ingles.
Det er ett veldig safe og kanskje litt kjedelig reisemål, men da får jeg testet litt hvordan det er å dra alene.
Veldig turist-by så lite feil man får gjort..

Jeg kan ordne meg ca 10 uker fri i år så det er ikke min siste sjanse til å dra alene. Har rundt av 15-20 uker fri neste år og har lyst til å reise mer da både økonomi og fri tilsier at det ikke bør være noe problem.
 

Er vel egentlig ett større dilemma at jeg drar alene enn hvor jeg drar.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jobs skrev (11 timer siden):

Sjekk ut Azorene det skal være fantastisk fint der,og ikke for varmt,ca 20-25 .

Fint sted om man er interessert i botanikk da mye spennende gror der. Bodde i en stor vulkan hvor det fortsatt var varme kilder man kunne bade i. Noen år er det charterturer dit og da bør man slå til. Ellers er det lite konkurranse og dyrt å fly dit.

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
aklla skrev (16 timer siden):

Er vel egentlig ett større dilemma at jeg drar alene enn hvor jeg drar.

Club Med kan være noe å vurdere. Det er et fransk selskap som var de som fant opp All Inclusive og det som skiller dem fra andre er at de har inkludert så mange aktiviteter. De har en rekke "animatører" som kun jobber med å arrangere forskjellige aktiviteter. Det blir som en slags leirskole med veldig inkluderende miljø, men det er lov å si at du en dag bare ønsker sløve på stranden. 

Har vært på flere Club Med rundt i verden, men aldri innen Europa. Der er antagelig fransk dominerende språk, men i resten av verden er engelsk dominerende språk.Ellers har de alle bra strand og god mat.

Lenke til kommentar
robertaas skrev (16 minutter siden):

Fint sted om man er interessert i botanikk da mye spennende gror der. Bodde i en stor vulkan hvor det fortsatt var varme kilder man kunne bade i. Noen år er det charterturer dit og da bør man slå til. Ellers er det lite konkurranse og dyrt å fly dit.

 

Det er da mange flere ting man kan gjøre,havfiske er utrolig bra men det har de av en eller annen grunn ikke oppført.

https://no.tripadvisor.com/Attractions-g189123-Activities-Azores.html

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Jobs skrev (16 minutter siden):

Det er da mange flere ting man kan gjøre,havfiske er utrolig bra men det har de av en eller annen grunn ikke oppført.

https://no.tripadvisor.com/Attractions-g189123-Activities-Azores.html

Det er individuelle turer fra 5000 NOK og oppover. Ikke noen for alle selv om man kan få imponerende og store fisk. Turer med større grupper for å se hvaler og delfiner er mer tilpassen den gjennomsnittlig turisten.

Bortsett fra å se nedi og gå  på kanten av noen vulkaner er det får "destinasjoner" å få med seg. Var spesielt å se at folk i helgen bare stoppet ved en tilfeldig sving med plass til å parkere og tilbrakte tiden med å lage mat og nyte omgivelsene der. Det nærmeste man kommer er det tyske fenomenet "spazieren fahren" hvor folk kjører inn i en skog og stopper en tilfeldig plass for å oppleve naturen rundt bilen der.

 

Endret av robertaas
Lenke til kommentar

Jeg har besøkt mange steder og Azorene utmerket seg som kjedelig. Spesielt for folk med barn og ungdom i følget må det unngås. Jeg er klar over at det her er snakk om en som vil reise alene,  men virkningen av at ingenting skjer/stillheten kan bli litt mye. Middelaldrende par, kanskje. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Mag ne skrev (57 minutter siden):

Jeg har besøkt mange steder og Azorene utmerket seg som kjedelig. Spesielt for folk med barn og ungdom i følget må det unngås. Jeg er klar over at det her er snakk om en som vil reise alene,  men virkningen av at ingenting skjer/stillheten kan bli litt mye. Middelaldrende par, kanskje. 

Enig i det. Jeg reiste alene dit fire uker for 2-3 år siden... Har vel aldri kjedet meg så mye som da jeg var der. 
Men 2-3 dager, tror jeg er nok.... verd et besøk; for all del. Men ikke i ukesvis. 

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Milhouse85 skrev (1 minutt siden):

Enig i det. Jeg reiste alene dit fire uker for 2-3 år siden... Har vel aldri kjedet meg så mye som da jeg var der. 
Men 2-3 dager, tror jeg er nok.... verd et besøk; for all del. Men ikke i ukesvis. 

 

Fire uker alene ja det må ha vært drøyt.  Vi er et par som var " nesten middelaldrende" og syntes det utmerket seg negativt på en ukes tur.  Da i hovedbyen, utflukter +hadde bil etc..

Lenke til kommentar
Mag ne skrev (5 minutter siden):

Fire uker alene ja det må ha vært drøyt.  Vi er et par som var " nesten middelaldrende" og syntes det utmerket seg negativt på en ukes tur.  Da i hovedbyen, utflukter +hadde bil etc..

Jeg har en liten utrolig historie fra Azorene, som jeg føler jeg kan dele som en liten bonus. 😜

Spoiler

Jeg var på lavbudsjett; og leide en kåk en måned sammen med en 13 år yngre jente fra øst-europa som var "digital nomad", tekstforfatter. Vi var der i desember, regnsesongen var godt i gang - så det var lite å gjøre; ikke hadde vi bil heller. Denne jenta var i overkant seksuelt driftig, så jeg oppfordra henne til å lage en Tinder-profil så hu fikk sprelt av seg litt (jeg hadde dame, og var ikke aktuell....) - og "fikk hu ut" kveld etter kveld. 😜 

Juleaften, gikk vi derimot ut sammen. Alt var stengt - men som man gjør i Portugal (og jeg tenkte, jaja, det fungerer vel her i Azorene også). Du følger etter musikken, banker på; og ser om du får komme inne. Og selvfølgelig gjorde vi det; når jeg står der med ei blond og fjong jente på 23. Så vi havnet på en irish pub, der eieren sitter å drukner sine sorger og det er selvbetjent bar - samt fire/fem andre menn. Alle prøver seg på denne blonde jenta; og alle blir avvist... artig måte å feire jul på kanskje; vi kom oss hjem i 7-8 tia på morgenen. 

Tilfeldighetene skulle ha seg at jeg fylte år noen dager senere, og hu insisterte på å lage en liten fest, med kun meg og henne - og kom hjem med en flaske gin. Etter at jeg gikk på dass; gikk hun ut av leiligheten, og inn leiligheten der Airbnb-hosten lå, ei dame på 50-60 år som var gift med en lokal politimann, men som akkurat den kvelden hadde besøk av sin italienske elsker (også på 50-60 år) ... der 23-åringen som var "min venn", la seg midt mellom dem i senga.... Jeg hørte noe skrik og skrål, og måtte inn å fysisk bære henne ut. Før denne jentungen reagerte med å "protest-pakke" og gå ut på gata kl 3.00. 

Dagen etter måtte jeg VIRKELIG beklage hele seansen til min Airbnb-host; og jeg ble utrolig nok ikke kastet ut fra leiligheten. Men istedenfor får jeg en 1,5 liter (!) flaske vin, med beskjed om at hun (hosten) kunne se godhet i øynene mine, jaja.... Jeg fikk kastet ut denne nokså seksuelt frustrerte "jentungen". Sier seg selv at vårt "vennskap" ikke holdt. Dama mi, som da var i Tyskland, ble mildt sagt ikke imponert over "dele på leia -planen" jeg hadde satt i stand. 

Det var noe lock-down greier i europa; og ellers stor covid-frykt. Så det var lite turister å se, og Ponta Delgada er ikke akkurat en by der det skjer så veldig mye. Så det ble mye "venting" følte jeg. 
Vel å merke ble jeg kjent med ei dame fra Nederland som hadde leiebil, så jeg fikk med meg noen utflukter.

Jeg vil derfor minnes Azorene med denne seksuelt frustrerte øst-europeiske dama...
En skikkelig irsk fyllekule natt til 25 desember....
Og på bursdagen min; der jeg må rive ei halvnaken jente ut fra en seng med et par i 50-60 åra. 


 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...