Gå til innhold

Trenger reisetips til "syden"-tur alene


aklla

Anbefalte innlegg

Planen er å dra alene i sommer, ikke nødvendigvis direkte til syden men sydligere strøk.
Har fått tips til Perast i Montenegro, men redd det kanskje blir litt lite å gjøre der.

Jeg tenker å bli borte rundt 2 uker er planen, kan kanskje dra to steder? Bør ikke være veldig komplisert ser jeg for meg..

Har lite idè om hvor, men har jo noen "krav".
- Ikke alt for langt unna, altså ikke f.eks Japan, Amerika, Australia osv.
  Selv om det garantert er bra der, så blir det for langt for denne gang
- Nær strand/vann
- Ikke typisk charter-steder, steder som Granca er uaktuelt.
- Ikke noe party-sted, men det er vel strengt tatt utelukket i punktet over.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvem tipset deg om Perast? Merkelig plass å anbefale noen å dra til to uker alene. 
Nå er det mange Russere i det området, grunnet krigen... rike russere som er redd for å bli vervet til krigen, eller ønsker å gjemme seg av andre årsaker. Fascinerende å se dem. Jeg var i området med dama i desember/januar, nærmere bestemt i Kotor. Infrastrukturen er ikke spesielt bra, og vi opplevde hyppige strømbrudd. Hyggelige folk, ikke noe god mat. Er nok for spesielt interesserte, men for all del... Montenegro kan være tøft det. Er dessuten ekstremt varmt om sommeren.

Noe "litt" lignende, er Ohrid Lake i Nord-Makedonia. Ikke så alt for langt fra Montenegro heller. Ligger litt i høyden, så ikke alt for varmt. Siden det ikke er langs kysten, har ikke Ohrid like mye masseturisme som andre steder - men det er stort sett lokale fra Balkan som reiser dit. Du kan ta fly fra Sandefjord Torp til Skopje med Wizz Air, deretter 4 timer buss. Men mass deg for taxiene.... de har ikke taksameter, og gir deg 5x pris. Minst.

Siden du reiser alene, hadde jeg nok valgt et litt større sted. Personlig, hadde jeg kanskje gått for Istanbul. Også Hellas byr på mye bra... eller kanskje Sicillia?

Eller, om du vil ha noe litt mer eksotisk.... Norwegian har direktefly fra Oslo til flere byer i Portugal, derfra kan du reise til Azorene nokså enkelt og billig med TAP Air - eller RyanAir. Også Madaira er flott, og ikke så turistaktig / charter-aktig som du kanskje skulle tro.

Jeg hadde nok valgt alt annet enn Perast. Sjarmerende sted, for all del, men du vil nok føle deg ganske isolert der.... er i grunn en ganske sær plass, når jeg tenker meg om. Russiske flagg og "Z" grafitti over alt, med riske overdådige russere som virkelig er noe for seg selv. 

 

 

 

 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Har vært innom Perast ved en dagstur i Kotor-fjorden. Det ser jo pent ut, men masse båtturister som er innom en knapp time og lite å gjøre i området. Det blir som å legge en 2 ukers ferie til Hallstatt i østerrike.

Grunnet hetebølger ville jeg i juni til ut september holdt meg unna Middelhavet.

Og vil advare mot flyplassen i Tivat. Det er en liten sesongflyplass med fullstendig sprengt kapasitet og fullt av russere som viser det beste av russisk køkultur og oppførsel. Luftavkjøling fungerte ikke om de i det hele tatt hadde det. Sjokoladene i den lille taxfree-en smeltet i varmen. Styr unna!

Endret av robertaas
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Malta, og spesielt gamlebyen, er flott. Da kan man også velge om man vil oppsøke partygata eller la være. Litt kort med to uker og bryter med avstands-kravet men Thailand er ellers feiende flott på denne tiden (hvis man ikke er redd for litt regn). Gjerne inntil 70% rabatt på hotellene ettersom det er lavsesong, og rimelig å fly lokalt som gjør det mulig å oppsøke flere steder. Men vil nok si minimum 3 uker.

Lenke til kommentar

Hvis du vil på flere steder i en reise så er dette en fin tur.
Fly til Bordeaux, fin by og muligheter for vingårdturer
Tog til San Sebastian, bra mulighet for å bade og masse gode spisesteder. (Pinxtos) i tillegg fin by
Buss til Bilbao, også en flott by med mange ting å gjøre.
Leie bil å kjøre til Barcelona bo feks i Poblenou, lite turister og rett ved stranda

Fly hjem

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Wheeljack skrev (2 timer siden):

Malta? Stappfull av historie, ganske trygg plass sånn generelt.

TS ønsker ikke noe party-sted.... Jeg tror aldri jeg noensinne har vært mer "feilplassert" på en verre plass enn det jeg var i en by på Malta en plass. St. Julian's på Malta er virkelig noe for seg selv. 

Det var helt latterlig sydentryne-party-drugs -faktorer, kamuflert som "språkskoler" husker jeg. Et lass av kids. Strippebuler og barer på rekke og rad. Husker jeg telte 17 strippeklubber på rekke og rad, i en enkel gate. Der det var 17 års-grense for kjøp av alkohol/sprit blant annet.... 

På motsatt side av dette merkelige stedet, var det roligere. Men lite å gjøre. Relativt flatt og "ørken" -lignende husker jeg... og VARMT.... fy satan i helvete så varmt det var. Tror jeg hadde rangert Malta ganske lavt på min europa-liste. 

Men hyggelige folk, internasjonalt - alle snakker engelsk, som også er det offisielle språket på øya. 

Tror faktisk jeg hadde foretrukket granca fremfor dette igjen. (Uten at jeg har vært der ;p). 


 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Hva med Riga? Der er det en strandby rett ved siden av. Godt med kollektiv, kort vei fra flyplass, og det beste av alt er at det forhåpentligvis ikke er altfor varmt. Ellers finnes jo landene ovenfor som Litauen og Estland. Gdansk i Polen har jo også en fin kyststripe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
aklla skrev (56 minutter siden):

Vurderer veldig Albania eller Istanbul. Det er steder jeg ikke har tenkt på engang, men ser relativt lovende ut :)

Istanbul har flere severdigheter man før få med seg og er en spennende destinasjon for en langhelg, men det er ingen badedestinasjon eller et sted man drar på en flere ukers ferie. Pass også på at mange i byen lever av å svindle turister. Anbefaler å gjøre reseatch før man drar dit. https://en.wikivoyage.org/wiki/Istanbul#Scams

Sørlige Albania er anbefalt av mange som badedestinasjon. Blir beskrevet som en billigere versjon av Kroatia hvor turismen enda ikke er for dominerende. Noe mange gjør er å fly til Korfu og ta ferge inn til Albania. Har selv ikke vært i sørlige Albania, men har vært i Tirana med området rundt og dratt ut til deg godt utbygde badedestinasjonen Durres. Fant Durres veldig usjarmerende, men den skal være veldig forskjellig fra stedene i syd.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
robertaas skrev (På 26.6.2024 den 1:09 AM):

Grunnet hetebølger ville jeg i juni til ut september holdt meg unna Middelhavet.

Dette er vel grunn til ganske stor bekymring. Ikke noe gøy å dra til steder som har temperaturer på 40 grader.
Det utelukker jo egentlig veldig mange interessante steder :(

Kanskje bedre å dra til kanariøyene selv om det er litt "kjedeligere" reisemål..

Mulig en ok idè å dra ett litt mer standard sted nå, så heller satse på noe litt bedre litt utenfor sesongen.
Både mtp tid og været.

Lenke til kommentar

Kanskje norgesferie kan være en idé, til temperaturen går ned ved Middelhavet. I hvert fall på Østlandet er det fint nå.

Jeg har lurt på Bodø. De er europeisk kulturby i år. Men kanskje man gjør unna byen på 1-2 dager?

 

Hvis prislappen har noe å si:

https://www.aftenposten.no/okonomi/i/Oo3oP3/svak-norsk-krone-utlandet-er-likevel-billig

Sitat

I de fleste populære ferieland er prisene fortsatt mye lavere enn i Norge.

Aftenposten har anslått prisnivået i et stort utvalg land (se tabell), regnet i prosent av nivået her hjemme.

Med ett unntak har prisnivået i disse landene økt for nordmenn, men tross dette er de fleste land fortsatt billigere. Mye billigere ...

  • Tyrkia, Nord-Makedonia og Bulgaria har i år et anslått prisnivå som er under halvparten av det norske (se faktaboks).
  • 30 av 37 land i vårt utvalg er billigere enn Norge.

Tyrkia er aller billigst blant landene i utvalget. I år er prisnivået der bare en tredjedel av det her hjemme.

Prisnivået i populære ferieland som Hellas, Spania og Portugal er høyere enn i Tyrkia, men ligger 25–40 prosent lavere enn i Norge.

 

Spoiler

Skjermbilde2024-06-27kl_15_11_26.thumb.jpg.8e38ca035ed004eedab6cd563303f2f5.jpg

 

Sitat

Priser i utlandet: Slik er tallene laget

Hvert år deltar Statistisk sentralbyrå (SSB) i et stort internasjonalt prosjekt for å måle forholdet mellom prisnivået i ulike land.

De siste tallene er laget for 2022.

2022-prisnivåene i de ulike landene er fremført med endringene i kronekursen til mai i år og med landenes prisvekst til april/mai i år, regnet som forskjellen fra norsk prisvekst.

Dette gir et grovt anslag på de ulike landenes prisnivå i april/mai i år, målt i prosent av prisnivået i Norge.

Endret av Subara
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Subara skrev (3 timer siden):

Kanskje norgesferie kan være en idé, til temperaturen går ned ved Middelhavet. I hvert fall på Østlandet er det fint nå.

Jeg har lurt på Bodø. De er europeisk kulturby i år. Men kanskje man gjør unna byen på 1-2 dager?

Ribb-tur til Saltstrømmen, fottur opp på Keiservarden og Flymuseet burde holde til dine 1-2 dager. I forbidelse med at Bodø er kulturby avholdes det konserter med flere artister som var populære for 30 år siden. Om du passer på å reise dit for din favoritt så fylles tilsammen 2 hele dager. 

Skal du være der ut over dette så er Bodø ikke akkurat en badedestinasjon.

Endret av robertaas
  • Liker 1
Lenke til kommentar
robertaas skrev (22 minutter siden):

Ribb-tur til Saltstrømmen, fottur opp på Keiservarden og Flymuseet burde holde til dine 1-2 dager. I forbidelse med at Bodø er kulturby avholdes det konserter med flere artister som var populære for 30 år siden. Om du passer på å reise dit for din favoritt så fylles tilsammen 2 hele dager. 

Skal du være der ut over dette så er Bodø ikke akkurat en badedestinasjon.

Om været er godt, så er det mange fine badeplasser rundt Bodø, og i Salten generelt. Mjelle, Kjerringøy, Geitvågen er en kort kjøretur fra Bodø sentrum.

Ellers er jo Bodø et fint utgangspunkt enten man vil kjøre/reise sørover eller nordover. Det kommer selvfølgelig an på hva du er ute etter å oppleve, men nordover har du feks Hamarøy og Ofoten, som etter min mening (som riktignok er født og oppvokst i området) er minst like pent som overfylte Lofoten og Vesterålen. Det er på mange måter like fint å se Lofotveggen fra andre siden av Vestfjorden.

Om man liker å kjøre bil er det heller ikke så langt fra Bodø til den fantastiske skjærgården ved Bottenviken. Luleå, Piteå, Byske og Kalix er alle idylliske på sommeren, og har stort sett alltid bra vær i fellesferie-perioden. På finsk side har man Oulu, som er et lite bade-paradis.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
aklla skrev (På 25.6.2024 den 11:33 PM):

Jeg tenker å bli borte rundt 2 uker er planen, kan kanskje dra to steder? Bør ikke være veldig komplisert ser jeg for meg..

Har lite idè om hvor, men har jo noen "krav".
- Ikke alt for langt unna, altså ikke f.eks Japan, Amerika, Australia osv.
  Selv om det garantert er bra der, så blir det for langt for denne gang
- Nær strand/vann
- Ikke typisk charter-steder, steder som Granca er uaktuelt.
- Ikke noe party-sted, men det er vel strengt tatt utelukket i punktet over

Rhodos - Nærmere bestemt Rhodos by. 
Der har du en by med en stor gamleby. To fine strender i gangavstand.
Skal snart nedover til Rhodos by sjøl :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...