Gå til innhold

Mobilen bruker plutselig MYE data, uten at jeg bruker den.....hva er dette?


Anbefalte innlegg

Har en nesten ny Galaxy S23 Ultra, og den siste uken har den begynt å bruke sinnsykt mye data over 4/5G nettet.  

I innstillinger vises at det er epost appen som bruker data, men som bildet viser er dette forbruket også om natten når appen ikke brukes.

Det rare er at det er et fast forbruk på 97,6 Mb eller 97,7 Mb, og det er flere ganger i timen, se vedlagte bilde.

Tips om hva dette kan være og hva jeg kan gjøre med det?  

 

Databruk.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er fra Innstillinger (altså på telefonen) det vises det enormt høye forbruket.  Men også fra Talkmore som bildet viser. Disse tallene stemmer overens. 
Tidligere har jeg klart meg med 4-5 Gb i måneden, og jeg bruker epost akkurat som før.  


På 1 døgn ble det nylig brukt ca. 20 Gb.  Og mobilen sier det er epost appen som er synderen. Men, det er ikke mottatt eller sendt mer enn vanlig og det pleier være 100 Mb pr. døgn og ikke 20 Gb.   Dette synes jeg er mistenkelig.  
 

Tips til å undersøke videre?  

Lenke til kommentar

Ja, som sagt sier mobilen det er epost appen som er synderen, den har brukt 72Gb i juni. Normalt bruker den et par Gb på en måned.  Jeg har ikke sendt eller mottatt mer, og aldri store filer for Outlook Exchange tillater ikke eposter over ca 15 Mb.  

Så, jeg tviler litt på om mobilen har rett i at epost appen bruker alt dette, eller om det kan ha oppstått noe feil?  De 2 første døgnene med denne feilen så brukte mobilen opp batteriet dobbelt så raskt som vanlig, så det virker som prosessorene har jobbet mye mer enn vanlig også, selv på natten der mobilen ikke var i bruk.

Lenke til kommentar
Zeph skrev (På 26.6.2024 den 11:17 PM):

Prøvd å slette e-postapp eller konto og legge inn på nytt? Er det store mengder data i kontomappene?

Bruker Outlook Exchange mail med server hos en ISP, og vanlig e-post app (Samsung sin), så bør være mulig å teste ut det før ev. reset til fabrikkinnstillinger av hele mobilen ja.

Lenke til kommentar

Det (mis)brukes ikke data når synkronisering er av, så det løser sånn sett problemet.  Skal prøve re-installere Samsung epost appen, håper det løser problemet. 

Bruker nå Outlook sin epost app, men den mangler så vidt jeg ser mye funksjonalitet når den er koblet mot Exchange server, litt pussig at Samsung som sin epost app er bedre enn Microsoft sin der, som tross alt også har Exchange teknologien.

Lenke til kommentar

Jeg tror programvare som spionerer på pc/mobil kan sende data via email. Jeg tviler på at det er det som skjer, men det kan være lurt å ha i bakhode.

Et av symptomene på at man har spionprogramvare installert er at man uventet begynner å bruke veldig mye data.

Håper du finner ut av problemet!

Lenke til kommentar
-Night- skrev (3 timer siden):

annet spørsmål hva skal du med slik telefon uten ha en meget romslig datakvote?

Jeg har en meget romslig datakvote, skjønner ikke helt hva ditt spørsmål bidrar med her?

Lenke til kommentar
no u skrev (3 timer siden):

Jeg tror programvare som spionerer på pc/mobil kan sende data via email. Jeg tviler på at det er det som skjer, men det kan være lurt å ha i bakhode.

Et av symptomene på at man har spionprogramvare installert er at man uventet begynner å bruke veldig mye data.

Håper du finner ut av problemet!

Takk, har  tenkt samme tanke selv.  Hjalp å reinstallere Samsung appen. Kjører også Norton 365 så burde jo bidra til å holde spionprogramvare unna den og. 

Men, noe galt var det en ukes tid, for mobilen tømte seg også for strøm på halvparten av normal tid. Forbruk på 1-2 Gb/time har ikke sammenheng med min bruk av Exchange epost, jeg har brukt den i 10 år og kjenner mitt bruksmønster som er en brøkdel av dette (ca 5 Mb/måned)
Men litt pussig at det hjalp å reinstallere epost appen, intet annet er gjort.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...