Gå til innhold

Kurs/årsstudium/annet for sanitet nivå 3?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jobber i ambulansetjenesten og av det jeg har kjennskap til så tror jeg ikke det finnes noe tilsvarende med samme mengde praktisk trening og nivå som basic medic (nivå 3). Man har pre hospital trauma life support (traume pasient rettet) og advanced medical life support (medisinsk pasient) som stiftelsen norsk luftambulanse arrangerer men hvert av kursene har ofte bare 1 eller 2 dager praktisk trening med en del selvstudium du må gjøre i forkant. 

Vil si at ofte så har man allerede en form for helse/sanitets rettet utdanning før man går på PHTLS/AMLS slik som paramedisin/ambulansearbeider/sykepleier eller basic medic. Vil heller ikke anbefale å ta kursene vist du ikke jobber i en profesjonell tjeneste som skal utføre helsehjelp.

Av årsstudium så er det kun nasjonal paramedic men her er det krav om erfaring fra ambulansetjenesten og at man er sykepleier eller ambulansearbeider.

Vet at røde kors har en form for avansert førstehjelp/ambulansekurs men har ikke tatt dette så kan ikke si så mye om det, bortsett fra at det ikke kvalifiserer til å arbeide i den profesjonelle ambulansetjenesten, men kun i røde kors sine beredskapsambulanser. 

Hva er hensikten din med å ta tilsvarende besic medic kurs/utdanning?

Lenke til kommentar

Går politiutdanning og interesserer meg for sanitetsfaget. Ønsker å bli bedre og tryggere på fagfeltet.

Sippe skrev (1 time siden):

Jobber i ambulansetjenesten og av det jeg har kjennskap til så tror jeg ikke det finnes noe tilsvarende med samme mengde trening og nivå som basic medic (nivå 3). Man har pre hospital trauma life support (traume pasient rettet) og advanced medical life support (medisinsk pasient) som stiftelsen norsk luftambulanse arrangerer men hvert av kursene har ofte bare 1 eller 2 dager praktisk trening med en del selvstudium du må gjøre i forkant. 

Vil si at ofte så har man allerede en form for helse/sanitets rettet utdanning før man går på PHTLS/AMLS slik som paramedisin/ambulansearbeider/sykepleier eller basic medic. Vil heller ikke anbefale å ta kursene vist du ikke jobber i en profesjonell tjeneste som skal utføre helsehjelp.

Av årsstudium så er det kun nasjonal paramedic men her er det krav om erfaring fra ambulansetjenesten og at man er sykepleier eller ambulansearbeider.

Lenke til kommentar

Med utdanningen din og bruksområdet så vil nok tactical combat casualty care (TCCC) combat lifesaver være det som "treffer" best. har ikke erfaring med kurset selv men ut ifra det jeg har lest på reddit rundt taktisk akutt medisin så er det TCCC som er mest rettet inn mot taktisk akutt medisin som blir relevant i forhold til arbeidet ditt. Kursene holdes ikke i Norge så langt jeg vet, men de har en kurs kalender hvor du ser alle kursene i europa.

https://www.naemt.org/education/trauma-education/naemt-tccc

Kurs kalender:

https://www.naemt.org/education/CourseDirectory

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Sippe skrev (3 timer siden):

Med utdanningen din og bruksområdet så vil nok tactical combat casualty care (TCCC) combat lifesaver være det som "treffer" best. har ikke erfaring med kurset selv men ut ifra det jeg har lest på reddit rundt taktisk akutt medisin så er det TCCC som er mest rettet inn mot taktisk akutt medisin som blir relevant i forhold til arbeidet ditt. Kursene holdes ikke i Norge så langt jeg vet, men de har en kurs kalender hvor du ser alle kursene i europa.

https://www.naemt.org/education/trauma-education/naemt-tccc

Kurs kalender:

https://www.naemt.org/education/CourseDirectory

Mange takk!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...