Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Kle igjen kjellervindu


Anbefalte innlegg

Hei

Jeg bor i et eldre hus hvor kjellervinduet er råttent fra innsiden. Siden jeg ikke eier huset selv går jeg for en relativt rimelig løsning. Huseier gjør ikke noe med huset, men siden leien er rimelig så kan jeg spytte inn noen kroner og fikse det selv. Planen er å flytte etter hvert, men blir boende her minst en vinter til.

Årsaken til at jeg tenker at noe må gjøres er at det er vannrør i kjelleren. Vil derfor unngå frost til vinteren.

Kjelleren er en uisolert murkjeller. Den brukes til noe lagring, ellers er det vannrør og varmtvannstank i den. Det er montert varmovn som brukes på veldig kalde dager. Det har ikke vært problemer med fryste vannrør. Temperaturen holder seg stabilt på ca. 10 - 12 grader.

Det jeg trenger hjelp til er om min plan i det hele tatt vil fungere. Planen er som følgende:

1. Ta ut vinduet.

2. Sette på vindsperre på utsiden. Denne fester jeg rett på muren med skruer og plugger. Har borret i muren tidligere og vet at det går fint.

3. Kle igjen på utsiden med impregnerte terassebord.

4. Fylle igjen hullet etter vinduet med Glava. Dette gjøres fra innsiden.

5. Montete plastfolie fra et byggevarehus på innsiden. Denne skal fungere som en dampsperre. Festes med skruer og plugger rett i muren.

6. Kle igjen innsiden med impregnerte terassebord.

Jeg lurer så på følgende:

1. Vil dette fungere? Vil det være tett slik at vind og vær holdes ute? Kulde ikke slipper inn?

2. Hva med eventuell fuktighet? Vil den kunne gå ut gjennom vindsperren?

3. Fins det en billigere måte og gjøre dette på? Må jo kjøpe hele ruller med vindsperre, plastfolie og Glava. Trenger jo ikke så mye.

Legger ved et bilde av kjellervinduet fra utsiden. Innsiden ser lik ut.

20240625_194426.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jovjo skrev (13 timer siden):

Hei

Jeg bor i et eldre hus hvor kjellervinduet er råttent fra innsiden. Siden jeg ikke eier huset selv går jeg for en relativt rimelig løsning. Huseier gjør ikke noe med huset, men siden leien er rimelig så kan jeg spytte inn noen kroner og fikse det selv. Planen er å flytte etter hvert, men blir boende her minst en vinter til.

Årsaken til at jeg tenker at noe må gjøres er at det er vannrør i kjelleren. Vil derfor unngå frost til vinteren.

Kjelleren er en uisolert murkjeller. Den brukes til noe lagring, ellers er det vannrør og varmtvannstank i den. Det er montert varmovn som brukes på veldig kalde dager. Det har ikke vært problemer med fryste vannrør. Temperaturen holder seg stabilt på ca. 10 - 12 grader.

Det jeg trenger hjelp til er om min plan i det hele tatt vil fungere. Planen er som følgende:

1. Ta ut vinduet.

2. Sette på vindsperre på utsiden. Denne fester jeg rett på muren med skruer og plugger. Har borret i muren tidligere og vet at det går fint.

3. Kle igjen på utsiden med impregnerte terassebord.

4. Fylle igjen hullet etter vinduet med Glava. Dette gjøres fra innsiden.

5. Montete plastfolie fra et byggevarehus på innsiden. Denne skal fungere som en dampsperre. Festes med skruer og plugger rett i muren.

6. Kle igjen innsiden med impregnerte terassebord.

Jeg lurer så på følgende:

1. Vil dette fungere? Vil det være tett slik at vind og vær holdes ute? Kulde ikke slipper inn?

2. Hva med eventuell fuktighet? Vil den kunne gå ut gjennom vindsperren?

3. Fins det en billigere måte og gjøre dette på? Må jo kjøpe hele ruller med vindsperre, plastfolie og Glava. Trenger jo ikke så mye.

Legger ved et bilde av kjellervinduet fra utsiden. Innsiden ser lik ut.

20240625_194426.jpg

Ja det vil funke.

Varmetapet gjennom et vindu på den størrelsen er liten, særlig når målet kun er å holde det frostfritt. Det er ikke mange ører i uka i strøm til den varmeovnen det vil tilsvare, selv om du bygger det perfekt.

Billigere enklere løsning, la vinduet stå og isoler på innsiden og/eller utsiden med spray skum og terrassebord som du tenkte.

Eller ta bort vinduet og mur igjen med lecablokker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis det bare er for 1 vinter og et hus du ikke eier så ville jeg vurdert å ikke gjøre noe. Det skal mye til for at det fryser når det står en varmtvannsbereder og panelovn der.  At vinduet er råttent har ikke så mye å si.

Hvis du plages av kaldt gulv og vil spare noen kroner på oppvarming av kjeller og vann så kan du få tak i rester av isolasjon og OSB-plate som kan dekke hullet og klem isolasjonen mellom viduet og OSB. Bruk finn eller facebook.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Om karmen på innsiden tillater det og for denne korte tidsperioden ville jeg fylt den med isolerende plate (jackofoam, eller styropor elns) etter mål. Festes/tettes med fugeskum - eller bare med en passende, bred teip.

Sitat

Hva med eventuell fuktighet? Vil den kunne gå ut gjennom vindsperren?

Vindsperren skal slippe gjennom fuktighet, ja. Men alle løsninger med en plastfolie over det hele - ute eller inne - ville hindre det. Men om du monterer den bare inne så er det meningen: fukt skal ikke gå inn i veggen fra innsiden. Lufting må løses på andre måter (og er kanskje allerede løst).

Endret av trikola
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...