Gå til innhold

Telenor Trådløst Bredbånd vs Datakort og mobilabonnement

Anbefalte innlegg

Jeg hjelper en venn med å redusere regningen på mobil, og har avdekket følgende:
Hun har Telenor Ubegrenset Standard til 599,- på telefonen, i tillegg til Trådløst Bredbånd 50 hjemme, med egen antenne og router, 749,-.
En enkelt person betaler da altså kr.1348,- per måned i bare abonnement!

Jeg ser på en løsning med å beholde abonnementet på mobil, men etablere et datakort hun setter inn i routeren hjemme i tillegg. Sier så opp Trådløst Bredbånd.
I følge Telenor kundeservice må hun da returnere router, men kan beholde antennen.
Noen som har noen formening om hvilken router hun bør kjøpe i stedet? Er antennen bare å koble ned og demontere, eller kan den brukes på ny router? Sitter SIM-kort i antenne eller router?

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Oppdatering:

Ser nå at det er ingen mobiloperatører som tilbyr ubegrenset data, de kaller det Fri Data, men struper hastigheten etter 100GB.
Så da er vi like langt. Sparer ca. 300kr / mnd på å nedgradere mobil-abonnementet til 5GB.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det er mange variabler her som faktisk avgjør hva vennen din alternativt bør og kan kutte på.

Trådløst bredbånd er jo et (forsåvidt dårlig og dyrt) bredbåndsalternativ der det ikke er fiber eller coax som kan levere fast internett. Jeg vil derfor anta at vennen din har behov for fast internett hjemme, men hvor tung er bruken? Stor forskjell på om han er alene og kun sjekker e-post og litt trafikk fra mobilen, mot om de er en familie på 4+ og det er tung bruk fra flere i huset med masse strømming av YouTube og Netflix ++, spilling, ned- og opplasting av større datafiler, osv.

Har han behov for stor datapakke på mobilen? De fleste som ikke har et aktivt forhold til eget databruk tror nok de bruker mye mer enn de gjør. Hvis han kan klare seg med 10 GB data eller under så får han abbonementer til under 200 kroner.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Om Ice/Lyse Tele har dekning der (sitt eget, ikke Telia) så kan det være et fullgodt alternativ. Det gir deg 1000GB. Maks hastighet er 25/25 Mbit/s, noe som egentlig er mer enn bra nok. Da kommer vedkommende unna med ca 400 kr pr mnd inkl datatvillingkort.

• Liker 1
Lenke til kommentar
borgja skrev (5 timer siden):

Jeg hjelper en venn med å redusere regningen på mobil, og har avdekket følgende:
Hun har Telenor Ubegrenset Standard til 599,- på telefonen, i tillegg til Trådløst Bredbånd 50 hjemme, med egen antenne og router, 749,-.
En enkelt person betaler da altså kr.1348,- per måned i bare abonnement!

Jeg ser på en løsning med å beholde abonnementet på mobil, men etablere et datakort hun setter inn i routeren hjemme i tillegg. Sier så opp Trådløst Bredbånd.
I følge Telenor kundeservice må hun da returnere router, men kan beholde antennen.
Noen som har noen formening om hvilken router hun bør kjøpe i stedet? Er antennen bare å koble ned og demontere, eller kan den brukes på ny router? Sitter SIM-kort i antenne eller router?

Etter hva jeg har skjønt kan ikke antennen uten videre brukes på nytt, selv hos Telenor. Så her har man blitt lurt til å kjøpe noe dritt.

Jeg har tidligere brukt en gammel Alcatel-router som støtter 4G+ og det går så det suser. Åpent kjøp er kjekt så man får testet ut.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Trulss skrev (På 25.6.2024 den 10:27 PM):

Etter hva jeg har skjønt kan ikke antennen uten videre brukes på nytt, selv hos Telenor. Så her har man blitt lurt til å kjøpe noe dritt.

Du kan reaktivere antennen hos Telenor innen 12 måneder etter sist du sa opp abonnementet, men den vil som du nevner ikke kunne brukes hos noen andre operatører enn Telenor.

Jeg reaktiverte et trådløst bredbåndsabonnement hos Telenor med en Zyxel NR7101-antenne for et par måneder siden som ble sagt opp i fjor sommer, da nevnte Telenor at det gikk fint så lenge det var mindre enn ett år siden jeg sa opp abonnementet sist.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Hedonism skrev (På 2.7.2024 den 12.16):

Du kan reaktivere antennen hos Telenor innen 12 måneder etter sist du sa opp abonnementet, men den vil som du nevner ikke kunne brukes hos noen andre operatører enn Telenor.

Jeg reaktiverte et trådløst bredbåndsabonnement hos Telenor med en Zyxel NR7101-antenne for et par måneder siden som ble sagt opp i fjor sommer, da nevnte Telenor at det gikk fint så lenge det var mindre enn ett år siden jeg sa opp abonnementet sist.

Hvordan i alle dager fungerer det? Er antennen aktiv med en elektronisk ID?

De fleste mobilantenner til 4g/5g trodde jeg personlig bare var "antenner" med 2 eller 4 SMA-kontaker til antennekabler. Bortsett fra frekvensbånd skjønner jeg ikke hvordan disse kan være "låst" av Telenor. Jeg skulle tro mobilruteren som kobles pån antennen styrer resten.

Endret av Redshift
Lenke til kommentar
Redshift skrev (1 time siden):

Hvordan i alle dager fungerer det? Er antennen aktiv med en elektronisk ID?

De fleste mobilantenner til 4g/5g trodde jeg personlig bare var "antenner" med 2 eller 4 SMA-kontaker til antennekabler. Bortsett fra frekvensbånd skjønner jeg ikke hvordan disse kan være "låst" av Telenor. Jeg skulle tro mobilruteren som kobles pån antennen styrer resten.

Jeg har ikke alle de tekniske detaljene men antennene kommer med custom programvare fra Telenor som gir de tilgang til remote management av dem og tilhørende simkort.

Disse antennene kan ikke benyttes med andre simkort, selv fra Telenor, uten at man flasher dem med original programvare fra fabrikanten som normalt krever at man skrur opp antennen og kobler den til kabel med PC'en for å kunne gjøre dette. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Hedonism skrev (10 minutter siden):

Jeg har ikke alle de tekniske detaljene men antennene kommer med custom programvare fra Telenor som gir de tilgang til remote management av dem og tilhørende simkort.

Disse antennene kan ikke benyttes med andre simkort, selv fra Telenor, uten at man flasher dem med original programvare fra fabrikanten som normalt krever at man skrur opp antennen og kobler den til kabel med PC'en for å kunne gjøre dette. 

Skjønner, da gir det mer mening. Høres da bedre ut å bare sette opp en "åpen" antenne som bør fungere med alle aktører, men Telenor og Telia tilater neppe dette når ting kobles opp, og da må man sikkert fikse det selv senere.

Lenke til kommentar

Har hatt et kundeforhold med Telenor i over 30 år men er virkelig glad for at det nå er avsluttet! De gjør alt de kan for å øke inntekten til sjefen og er nesten å betrakte som svindlere.

En periode betalte jeg rundt 8000,- i måneden for ISDN bruk, men straks det kom en konkurrent som kunne levere andre løsninger her hvor jeg bor ble prisen redusert med 10 gangen.

Husk også at man ikke trenger å bruke Telenor sin router med Telenor trådløst. De har lagt ut den infoen på sidene nå men det fantes ikke den gangen jeg ble tvunget til å gå over til trådløst. Anbefaler INGEN å betale evig "leie" til Telenor for slikt utstyr, men kjøp noe selv!

Et tvillingkort til et abb hos en annen leverandør og en egen router er gjerne en bedre løsning.

Har ikke noe vondt å si om kundeservicen deres, men de driver ågervirksomhet!

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
On 2.7.2024 at 12:16 PM, Hedonism said:

Det er vel snakk om reaktivering av SIM-kortet, ikke antennen i seg selv. Etter 12 mnd må vel da SIM-kort byttes.

Lenke til kommentar
Hedonism skrev (På 13.7.2024 den 9:34 PM):

Hei!  Jeg har sagt opp Telenor 5g antennen på hytta og heller fått et datakort fra Telenor da jeg har nok data i eksisterende abonnement.  Noen tips til hvordan jeg flasher dem med original programvare fra fabrikanten?

Lenke til kommentar
Steinar K skrev (42 minutter siden):

Hei!  Jeg har sagt opp Telenor 5g antennen på hytta og heller fått et datakort fra Telenor da jeg har nok data i eksisterende abonnement.  Noen tips til hvordan jeg flasher dem med original programvare fra fabrikanten?

Ikke sikkert original SW er det beste heller, men det kommer an på hvilken router du har. DD-WRT er ikke store forskjellen men litt mer fleksibel i alle fall.

Telenors ZyXEL P8702N custom firmware? - freak.no

Endret av trn100
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Steinar K skrev (På 16.7.2024 den 6:41 PM):

Jeg trodde faktisk ikke det var lov å selge antenner og rutere som er låste, og som man ikke kan konfigerere på egenhånd selv om kundeforholdet er opphørt. Hos Telenor med flere betaler man tross alt full pris for utstyret og man forventer at det er fullt operatibelt selv om man avslutter abonnementet og velger ny operatør.

Det samme gjelder mobiltelefoner som var låste, og det måtte utrykkelig stå i annonsen ved salg at produktet var låst. Dette har man nå gått bort i fra og man har heller abonnement med bindingstid. Det å få låst opp telefonene var ikke alltid enkelt, og selger bryter da vilkårene.

Nå sitter mange med 5G antenner og annet utstyr som ikke lar seg bruke selv om man har betalt full pris for utstyret uten betingelser/advarsler om at produktet ikke kan brukes hos andre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...