Gå til innhold

Reisetips Japan


Anbefalte innlegg

Hei! Jeg og samboer har begge veldig lyst til å dra til Japan, vi har begynt å spare og håper å kunne reise rundt april 2025. Tanken er en 2 ukers tur. Vi har ikke rukket å se eller planlegge så mye, men jeg regner med det blir en del å sette seg inn i. Har sett på noen type guider og anbefalinger. Ønsker å få med oss blomstringen som ser fantastisk fin ut. Ser for oss å reise rundt til forskjellige steder med tog. Ønsker å besøke f. eks.: Tokyo, Kyoto, Osaka, Hiroshima og flere. Tar i mot tips. Ideelt skulle man hatt enda bedre tid, men det er ikke så lett å få fri i lengre perioder enn 2 uker utenom sommeren. 

Har startet å se på flybilletter, men synes det meste er dyrt, vanskelig å finne noe under 13k kr pr pers for økonomi. Premium økonomi hadde vært fint, men ser ut som det spiser for mye av budsjettet. Hva er beste strategi her? Sette opp prisvarsel? Når lønner det seg å bestille? Har søkt på datoer som inkluderer at vi er i Japan samme uke som påsken er pluss enten en uke før eller etter. Har gjort dette for å bruke færre feriedager... Altså to uker i mellom 5. og 26. april 2025.

Av budsjett ser jeg for meg 70-80k inkludert alt, er det realistisk? Klarer vi oss med mindre er det fint så klart. Vi er ikke opptatt av noe luksusopphold, men ønsker ikke å bo på vandrerhjem... 

Reise med koffert eller sekk? Jeg regner med vi skal ha opphold over natten i hver by vi reiser til.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siden mange vil få med seg denne blomstringen (litt overvurdert etter mitt skjønn) er nok prisene høyere i april-måned. 

Flyprisene har økt mye det siste året. Men det er ikke alltid billigst å bestille ekstremt tidlig, som mange tror. Google Flight er fint å bruke for prisvarsel og lignende.  Husk for all del å bestille direkte hos flyselskapet - og ikke via et reisebyrå/tredjepart. Jeg skulle tro det er realistisk å få økonomi-billetter til under 10k.

Søkeresultatene er også litt mer begrenset når du søker nesten et år i forveien, ikke alle avganger er satt opp ennå. Det kan være greit å begynne å sjekke priser og ymse 6-5 måneder før avreise. 

SAS flyr til Tokyo - og jeg søkte nettopp på priser. Får fint t/r til 9000 kr,- på økonomi frem til mars neste år ser jeg. Nå har de en kampanje (Friends & Family) men kun dersom man reiser før mars 2025. Du kan oppgradere til plus-billetter med eurobonus-poeng. Det er ofte billigere enn å kjøpe plus-billetter. Tidligere ga du 15 000 poeng for en slik oppgradering, nå tror jeg du må ut med 25... litt usikker, da jeg ikke har gjort dette selv på lenge. 

Husk at dersom du bor på disse kapselhotellene, så kan du ikke la bagasjen ligge igjen "på hotellet", der er det utsjekk og innsjekk daglig. (Kanskje med noen unntak).

Begynner å bli noen år siden jeg var i Japan sist, da var jeg på budsjett-tur.... vel, budsjett-pluss kan jeg vel kalle det.
Tror det var i 2017. Ga 6000 kr,- for fly t/r fra Stavanger med SAS. Tror min andel av hotell-kostnaden var 2500 kr,- for en uke, vi var tre personer... i Tokyo. 7500 totalt. Så brukte jeg 5000 kr,- på mat/drikke/show. Vel å merke var vi aldri på disse turist-plassene, der prisene er ofte tredobbel. 

Personlig hadde jeg nok reist med ryggsekk og kjøp et interrail-pass på 14 dager, der jeg kan ta toget litt rundt på måfå, uten alt for mye planlegging på forhånd. Og gitt litt faen i å booke alt på forhånd, men ta dag for dag som den kommer... det er alltid et kapselhotell tilgjengelig, og overnatting må ikke bookes i en evighet på forhånd.

Nummer 1 "feil" - 99% av alle gjør (etter mitt syn) - alt for mye pre-bookinger, planlegging og forventinger i forkant. 

Mye større sannsynlighet for å bli positivt overrasket om man bare reiser dit, og tar det derfra... 

Men folk er forskjellige. 😜 For all del... 

 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Problemet med april er at du treffer påske, da blir det dyrt. Finner også turer til 9k i mars, me har selv aldri betalt så mye til Japan. Har hatt flere helgeturer dit, men ikke etter covid.

Japan rail pass er et must, men planlegg og få med deg tognummer så du ikke går på feil tog som kjører nesten samtidig fra samme perong til samme destinasjon, men er 2 timer tregere. Ja, snakker av erfaring.

Har styrt unna kapselhotell men brukt såkalt business-hotell som er kompakte, funksjonelle, spennende teknologi og kulturopplevelse, sentrale, ofte med flere måltider og billige. Styr unna vestlige kjedehoteller for der er alt det motsatte.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Dere har et valg å ta. Skal dere bo i Tokyo i den perioden kan det bli veldig dyrt. Jeg betalte 1300 kr natten for en rimelig middels airbnb et stykke utenfor alfarvei nå i påsken  (jeg er ikke kresen i det hele tatt). Det meste lå egentlig på 1500-2000 kr natten. Osaka fikk jeg en svæær 3 roms leilighet til 800 kr natten. Så om dere drar kjapt til Osaka, så bor man mye rimeligere der. Hiroshima var også en flott by. Mange liker Kyoto, jeg synes den var knotete å komme seg rundt i og var derfor litt skuffet.

Jeg reiser alltid med trillekoffert med 4 hjul og 2 sammenbrettbare duffel bags som jeg legger inni. Da kan jeg ekspandere ved behov (nå er jeg gullkunde og flyr business på poeng så har ofte ekstra baggasje inkludert, mulig dette da ikke gjelder for dere) og feste dem i håndtaket på trillekofferten og trille begge to.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Mat er også en stor grunn for at vi drar! Tonkatsu, gyoza, sushi og ramen er fantastisk. Akkurat Kobe og Wagyu er det stort sett ikke noe problem å få tak i i Norge heller.

Rail pass blir det ja, er litt stiv pris å betale 10-11k for to personer, hvor burde man kjøpe dette, kan man få det billigere? Men da har man en god unnskyldning til å bruke det mye.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ta gjerne en annen vei med toget nordover fx via Kanazawa. Spesiell gamleby og utrolig hage. Rett ved jernbanestasjonen ligger "Dormy Inn Kanazawa Natural Hot Spring" med nattåpent onsen under åpen himmel i toppetasjen. Lær regler for onsen før besøk.

Endret av robertaas
Lenke til kommentar

Det absolutt dummeste man kan gjøre, er å bruke Google eller TripAdvisor for å "lete" etter plasser å spise.

Noe av det fine med Japan, er at 99,8% av alle spisesteder (sett bort i fra de verste turistfellene, som du finner over alt...) - er ekstremt gjennomført og bra. Rett å slett fordi japanere flest har stor stolthet i det de gjør, og virkelig setter pris på kvalitet. Jeg spiste mye rart i Japan, og absolutt alt var ekstremt bra.

Høydepunktet for min del var et besøk i Golden Gai.
https://en.wikipedia.org/wiki/Shinjuku_Golden_Gai

200-300 bittesmå barer, spisesteder og lignende... helt fantastisk å bare gå fra sted til sted, ta en øl - og du blir nesten tvunget til å snakke med andre besøkende / vertskapet. Fordi stedene er så små, at enkelte ganger på alle gå UT på gateplan, for at folk kan forlate plassen... sånt blir det mye artigheter av.

Kobe er nok for de ytterst spesielt interesserte. Trist at det har blitt en turistfelle; der du (kanskje) får 80 gram kjøtt på et papirbrett (!) for 700 kr,- (nå spekulerer jeg bare ;p). Tror i grunn svært få hadde merket forskjell uansett.

Nå er nok Osaka bedre for den slags, da Tokyo de siste årene blir mer og mer "amerikansk" - som alt annet i denne verden. Osaka er nok fremdeles litt mer tradisjonelt, og det Tokyo kanskje pleide å være... (igjen, bare spekulasjoner ;p).

Det rareste jeg spiste i Japan var forresten frityrstekt rompehull fra gris. Fikk det på en pinne, der du så hele ringen... 😜

Masse artig å se i Tokyo. Mye er eksklusivt for japanere only! Selv om japanere er verdens hyggeligste folkeslag på overflaten, er de ekstremt spesielle og inkluderer deg aldri helt "inn" i varmen. Når jeg var der, ble vi avvist på ganske mange steder... der det lager et kryss med armene og sier; "no no no, only japanese". Men så er ikke jeg en helt vanlig turist heller, vel å merke. Men nok om det... 

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Milhouse85 skrev (10 minutter siden):

Masse artig å se i Tokyo. Mye er eksklusivt for japanere only! Selv om japanere er verdens hyggeligste folkeslag på overflaten, er de ekstremt spesielle og inkluderer deg aldri helt "inn" i varmen. Når jeg var der, ble vi avvist på ganske mange steder... der det lager et kryss med armene og sier; "no no no, only japanese". Men så er ikke jeg en helt vanlig turist heller, vel å merke. Men nok om det.

Dette har blitt ganske vanlig mange steder i japan post-covid. 😥

At en del turister ikke kan å oppføre seg hjelper jo heller ikke. 

Lenke til kommentar
Duriello skrev (12 minutter siden):

Dette har blitt ganske vanlig mange steder i japan post-covid. 😥

At en del turister ikke kan å oppføre seg hjelper jo heller ikke. 

Lurer på om det hadde hjulpet om jeg hadde leid med en japansk venn...
For 800 kr,- kan jeg få meg en lokal venn i 3 timer. 😜 
https://family-romance.com/friend.html

Eller noe billigere..... bli utskjelt for 700 kr,- 
https://family-romance.com/service/toscold.html

Men dessverre, også disse tjenestene er nok forbeholdt japanere... 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, robertaas said:

Problemet med april er at du treffer påske, da blir det dyrt. Finner også turer til 9k i mars, me har selv aldri betalt så mye til Japan. Har hatt flere helgeturer dit, men ikke etter covid.

Japan rail pass er et must, men planlegg og få med deg tognummer så du ikke går på feil tog som kjører nesten samtidig fra samme perong til samme destinasjon, men er 2 timer tregere. Ja, snakker av erfaring.

Har styrt unna kapselhotell men brukt såkalt business-hotell som er kompakte, funksjonelle, spennende teknologi og kulturopplevelse, sentrale, ofte med flere måltider og billige. Styr unna vestlige kjedehoteller for der er alt det motsatte.

JR Pass er dessverre ikke et must nå som det har gått opp såpass mye i pris. Nå bør man regne ut hva togturene vil koste vs. det å kjøpe JR pass.

1 hour ago, Duriello said:

Dette har blitt ganske vanlig mange steder i japan post-covid. 😥

At en del turister ikke kan å oppføre seg hjelper jo heller ikke. 

Dette er ABSOLUTT ikke vanlig i Japan. Jeg har vært der masse, aldri opplevd. Har venner som har vært der masse, aldri opplevd. Jeg har kun hørt at det har skjedd med fulle og brautende amerikanske turister.

1 hour ago, Milhouse85 said:

Lurer på om det hadde hjulpet om jeg hadde leid med en japansk venn...
For 800 kr,- kan jeg få meg en lokal venn i 3 timer. 😜 
https://family-romance.com/friend.html

Eller noe billigere..... bli utskjelt for 700 kr,- 
https://family-romance.com/service/toscold.html

Men dessverre, også disse tjenestene er nok forbeholdt japanere... 

De er forbeholdt folk som kan japansk 😅

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
11 hours ago, Patek said:

Hei! Jeg og samboer har begge veldig lyst til å dra til Japan, vi har begynt å spare og håper å kunne reise rundt april 2025. Tanken er en 2 ukers tur. Vi har ikke rukket å se eller planlegge så mye, men jeg regner med det blir en del å sette seg inn i. Har sett på noen type guider og anbefalinger. Ønsker å få med oss blomstringen som ser fantastisk fin ut. Ser for oss å reise rundt til forskjellige steder med tog. Ønsker å besøke f. eks.: Tokyo, Kyoto, Osaka, Hiroshima og flere. Tar i mot tips. Ideelt skulle man hatt enda bedre tid, men det er ikke så lett å få fri i lengre perioder enn 2 uker utenom sommeren. 

Har startet å se på flybilletter, men synes det meste er dyrt, vanskelig å finne noe under 13k kr pr pers for økonomi. Premium økonomi hadde vært fint, men ser ut som det spiser for mye av budsjettet. Hva er beste strategi her? Sette opp prisvarsel? Når lønner det seg å bestille? Har søkt på datoer som inkluderer at vi er i Japan samme uke som påsken er pluss enten en uke før eller etter. Har gjort dette for å bruke færre feriedager... Altså to uker i mellom 5. og 26. april 2025.

Av budsjett ser jeg for meg 70-80k inkludert alt, er det realistisk? Klarer vi oss med mindre er det fint så klart. Vi er ikke opptatt av noe luksusopphold, men ønsker ikke å bo på vandrerhjem... 

Reise med koffert eller sekk? Jeg regner med vi skal ha opphold over natten i hver by vi reiser til.

Blomstringen er flott. Er nok lurt å dra til et litt mindre turistifisert sted for å så den. Jeg fikk med meg hovedblomstringen i Hakodate i fjor, og det var nydelig. Det var nesten ingen andre turister der. April er for sent til å se blomstringen i de stedene du nevner. Du må enten dra i mars eller reise nordover. De er også de mest turistifiserte stedene, på godt og vondt.

80 000 bør holde, det. Jeg betalte 550 kroner natta for businesshotell i Toyko i desember, men det var en veldig god deal som jeg søkte med fram til. Om dere må ha stort hotellrom eller ryokan, blir det mye dyrere. Hotellrommene er knøttsmå.
Mat kan man få ekstremt billig der, men så vil man jo unne seg noe. Yakiniku er det beste som finnes.

Reis med koffert 100%. Sånn med fire hjul så den kan trilles ved siden av deg og ikke bak deg. Det er denne japanere bruker, og det er av en grunn. Tokyo spesielt, men også andre byer du nevner, kan bli ekstremt folksomme. Du vil ikke du rundt med en diger sekk og dulte borti folk hver gang du må snu fordi du går feil vei på Shinjuku stasjon (det vil skje mange ganger), eller når t-banen eller toget er stappfullt.

Ellers har jeg vært i det meste av Japan, fem turer, to ganger i fjor. Spør om du lurer på noe mer :D Nydelig land og absolutt verdt en (eller mange) turer.

Lenke til kommentar
Linaria1 skrev (4 timer siden):

JR Pass er dessverre ikke et must nå som det har gått opp såpass mye i pris. Nå bør man regne ut hva togturene vil koste vs. det å kjøpe JR pass.

Når man har lært å bruke det og gratis reserverer plass er det raskt og enkelt. Før var tommelfingerregelen at om man reiste så langt som Tokyo-Kyoto så lønte JR Pass seg, men har ikke brukt det siden før covid.

Pass på at det er en rekke togtyper med forskjellig reisetid på lange strekninger. De aller raskeste er ikke inkludert i JR Pass. Så det er litt man må holde styr på.

Lenke til kommentar

Sitter å planlegger tur til Japan i oktober.

For øyeblikket så ser det ca slik ut.

Oslo - Tokyo
Tokyo - Osaka
Noen dagsturer fra Osaka
Osaka - Okinawa for badeferie
Okinawa - Taipei (Kortere reise enn tilbake til Tokyo)
Taipei - SIngapore

Med alle fly, tog og hoteller (4*5*) så kommer det på ca 75-85k

Mat kommer da i tillegg men det kan du gjøre ganske billig i Japan så lenge du ikke absolutt må på de mest kjente stedene

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...