Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Overskredet service intervall

Anbefalte innlegg

Hei. 

Jeg skal ha service på bilen, en 2021 modell Kia sorento. Men grunnet lang ventetid hos verkstedet så har jeg overskredet kilometerintervallet og får varsling at service skulle vært utført og hvor mange km den har gått over. Har time i midten av juli. 

Har ikke tenkt noe over det før nå, men kan garantien bortfalle hvis servicen tas etter forfall av kilomterstand? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, 

Fabrikken til KIA er veldig strenge på om serviceintervall er overkjørt om det skulle være noe på garanti som er relatert til service. Jeg ville tatt dette opp med forhandler om det er pga lang ventetid. 

Edit: garantien bortfaller ikke, men om det er noe servicerelatert senere, kan de finne på å gi avslag. 

Endret av pssh
  • Liker 1
Lenke til kommentar
pssh skrev (28 minutter siden):

Hei, 

Fabrikken til KIA er veldig strenge på om serviceintervall er overkjørt om det skulle være noe på garanti som er relatert til service. Jeg ville tatt dette opp med forhandler om det er pga lang ventetid. 

Edit: garantien bortfaller ikke, men om det er noe servicerelatert senere, kan de finne på å gi avslag. 

Takk for svar. 

Tok en telefon til BOS å hørte med de også. Men fikk samme svar som du skrev, men ikke at Kia var strenge på det. Men hadde jeg vist at det var månedsvis med venting så hadde jeg nok bestilt time tidligere, men får dessverre ikke gjort noe med dette. Han sa at skaden allerede var gjort, siden den hadde overskredet. 

Hjelper vell ikke skrive det i servicehefte at det var grunnet lang ventetid? 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE
Gudmunns skrev (13 minutter siden):

Takk for svar. 

Tok en telefon til BOS å hørte med de også. Men fikk samme svar som du skrev, men ikke at Kia var strenge på det. Men hadde jeg vist at det var månedsvis med venting så hadde jeg nok bestilt time tidligere, men får dessverre ikke gjort noe med dette. Han sa at skaden allerede var gjort, siden den hadde overskredet. 

Du kunne valgt ett annet verksted når det var så lang ventetid. Du må ikke bruke ett autorisert KIA verksted. Selv ikke for å beholde KIA-garantien. 

Lenke til kommentar
Kron skrev (1 minutt siden):

Du kunne valgt ett annet verksted når det var så lang ventetid. Du må ikke bruke ett autorisert KIA verksted. Selv ikke for å beholde KIA-garantien. 

Er du sikker på det? Jeg kontaktet flere verksteder men fikk beskjed at jeg måtte velge Kia verksted for å opprettholde nybilgarantien så de anbefalte meg å velge BOS. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE
Gudmunns skrev (1 minutt siden):

Er du sikker på det? Jeg kontaktet flere verksteder men fikk beskjed at jeg måtte velge Kia verksted for å opprettholde nybilgarantien så de anbefalte meg å velge BOS. 

KIA.png.db0244f0398b04992c701c28952d682e.png

Lenke til kommentar

Det er helt uproblematisk å overskride serviceintervallet med noen uker eller måneder. Du er heller ikke nødt til å bruke merkeverksted, forutsatt at du benytter et godkjent verksted. Garantien vil fortsatt gjelde, men ansvaret for det konkrete servicearbeidet som sådan, må selvsagt ligge på verkstedet der jobben ble utført. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gudmunns skrev (1 time siden):

Det er bare tull!

Som Ullevålsæter tyter om i Meca-reklamen på TV så er det fritt verkstedvalg i Norge. Du må bare velge et godkjent bilverksted for å ta servicene på, så beholder du garantien. Det er heldigvis slutt på den tiden at de kunne kreve at servicen var tatt på merkeverksted.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gudmunns skrev (2 timer siden):

Takk for svar. 

Du kan velge hvilket som helst verksted, så lenge de er ett autorisert bilverksted. Det du kan miste, er evt. goodwill fra KIA når garanti er utløpt. 

Lenke til kommentar
Mercruiser skrev (2 timer siden):

Det er helt uproblematisk å overskride serviceintervallet med noen uker eller måneder. 

Dette stemmer ikke. Det er ikke mange kilometer eller tid over du skal være over intervall før KIA sier at serviceprogram ikke er overholdt. Ofte løses dette av forhandler/importør hvis dette er tilfelle. 

Det er ganske stor forskjell på produsentene hva de godtar i avvik fra serviceprogram.

edit: Nå er det nesten 2 år siden jeg jobbet med kia garanti, så det kan jo ha endret seg 🙂

Endret av pssh
Lenke til kommentar

Som flere har (delvis) nevnt: Man MÅ ikke bruke merkeverksted til verken service eller reparasjoner for å beholde garanti. Dette er i henhold til EU-regulativ hvis jeg husker riktig. Så det er ikke noe bilmerker kan verken reservere seg mot eller regulere seg bort fra!

Lenke til kommentar
Gudmunns skrev (10 timer siden):

Det er løgn for at du skal ta service hos dei.

Lenke til kommentar
Gudmunns skrev (11 timer siden):

Hei. 

Jeg skal ha service på bilen, en 2021 modell Kia sorento. Men grunnet lang ventetid hos verkstedet så har jeg overskredet kilometerintervallet og får varsling at service skulle vært utført og hvor mange km den har gått over. Har time i midten av juli. 

Har ikke tenkt noe over det før nå, men kan garantien bortfalle hvis servicen tas etter forfall av kilomterstand? 

Sjekk her  :) Bilservice - bestill service til din bil hos oss | NAF

Lenke til kommentar

Takk for mange gode svar. Derfor jeg var usikker er fordi jeg hadde mulighet til å ta service ved et verksted som ikke er merkeverksted, men de ringte meg å sa at garantien ville frafalle og ba meg velge merkeverksted. Det er ca en mnd siden. Derfor sto jeg uten avtale og måtte booke hos merkeverksted som hadde veldig lang ventetid. Men har etter uttalelser herifra forsøkt å finne andre verksted men umulig, da alle har lange ventelister. 

Har time 11 juli og er skeptisk hver gang jeg må ut å kjøre med bilen, men verkstedsjefen sa at det gikk helt fint å kjøre med den selvom den var over grensen. 

Lenke til kommentar
Gudmunns skrev (8 minutter siden):

Takk for mange gode svar. Derfor jeg var usikker er fordi jeg hadde mulighet til å ta service ved et verksted som ikke er merkeverksted, men de ringte meg å sa at garantien ville frafalle og ba meg velge merkeverksted. Det er ca en mnd siden. Derfor sto jeg uten avtale og måtte booke hos merkeverksted som hadde veldig lang ventetid. Men har etter uttalelser herifra forsøkt å finne andre verksted men umulig, da alle har lange ventelister. 

Har time 11 juli og er skeptisk hver gang jeg må ut å kjøre med bilen, men verkstedsjefen sa at det gikk helt fint å kjøre med den selvom den var over grensen. 

Det løser seg uten problemer. Spesielt når sjefen har sagt det! Tut og kjør i finværet.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
On 29.6.2024 at 2:05 PM, Gudmunns said:

Ja det går helt fint. Det er ikke slik at det plutselig blir uforsvarlig å kjøre en bil etter en gitt kilometer eller en gitt dato. Her er det rom for slingring. Varslingen i bilen er der for å gi deg påminnelse om at service bør tas innen nær fremtid, men du har selvsagt i praksis anledning til å ordne dette innenfor verkstedenes tilgjengelige kapasitet. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...