Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Spørsmål om AS - Nybegynner


Gjest a21b2...efd

Anbefalte innlegg

Gjest a21b2...efd

Hei gutt på 23 her som er nybegynner..

Jeg tenker å åpne et AS for første gang som skal tilby IT tjenester. Men, jeg er helt nybegynner på det å åpne ASet. 
Jeg vet at jeg må starte med stiftelsen - noe jeg har gjort. Skulle i utganspunktet bare teste meg frem, men endte med å stifte ASet.

Vil dette da si at Aset er registrert? Hva må jeg gjøre om jeg eventuelt vil fjerne stiftelsen (da jeg i utgangspunktet ikke er 110% sikker ennå) må jeg gjennom en helt ny prosess for å slette ASet? 

hva skjer om fristen for innbetaling av aksjeinnskuddet ikke overholdes? 
 

Og alt i alt hva slags ansvar har man når man åpner et as. Dersom alt går til helvete, og det blir konk må jeg selv punge ut for regnskapsførere osv?

 

tusen takk for svar, setter veldig pris på det


 

Anonymous poster hash: a21b2...efd

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
7 minutes ago, Guest a21b2...efd said:

Hei gutt på 23 her som er nybegynner..

Jeg tenker å åpne et AS for første gang som skal tilby IT tjenester. Men, jeg er helt nybegynner på det å åpne ASet. 
Jeg vet at jeg må starte med stiftelsen - noe jeg har gjort. Skulle i utganspunktet bare teste meg frem, men endte med å stifte ASet.

Vil dette da si at Aset er registrert? Hva må jeg gjøre om jeg eventuelt vil fjerne stiftelsen (da jeg i utgangspunktet ikke er 110% sikker ennå) må jeg gjennom en helt ny prosess for å slette ASet? 

hva skjer om fristen for innbetaling av aksjeinnskuddet ikke overholdes? 
 

Og alt i alt hva slags ansvar har man når man åpner et as. Dersom alt går til helvete, og det blir konk må jeg selv punge ut for regnskapsførere osv?

 

tusen takk for svar, setter veldig pris på det

Det er i utgangspunktet veldig dumt å sende inn papirer på noe du ennå ikke har satt deg inn i. Les uansett gjennom veiledningen her:

https://blogg.fiken.no/hvordan-starte-as-aksjeselskap/

Du vil nok mest sannsynlig måtte betale et gebyr på 5784 men det kommer litt an på hvor du er i prosessen (dette er i tillegg til aksjekapital på minimum 30000).

Uansett bør du som hovedregel ikke stifte et selskap før du har en konkret anvendelse for det ettersom du drar på deg kostnader fra dag 1. Et faktisk salg med påfølgende inntekt er en god grunn til å starte opp. Du kan starte litt forsiktig før du har gjennomført stiftelsen ved å være "under stiftelse".

Lenke til kommentar
Gjest a21b2...efd
ps5 skrev (23 minutter siden):

Det er i utgangspunktet veldig dumt å sende inn papirer på noe du ennå ikke har satt deg inn i. Les uansett gjennom veiledningen her:

https://blogg.fiken.no/hvordan-starte-as-aksjeselskap/

Du vil nok mest sannsynlig måtte betale et gebyr på 5784 men det kommer litt an på hvor du er i prosessen (dette er i tillegg til aksjekapital på minimum 30000).

Uansett bør du som hovedregel ikke stifte et selskap før du har en konkret anvendelse for det ettersom du drar på deg kostnader fra dag 1. Et faktisk salg med påfølgende inntekt er en god grunn til å starte opp. Du kan starte litt forsiktig før du har gjennomført stiftelsen ved å være "under stiftelse".

Først og fremst tusen takk for fin link.

Tilbake til det andre - betyr det np at jrg må betale de 5784, for deretter å avikle ASet dersom jeg ikke ønsker mer? Stiftelsen og vedtektene har blitt sendt til mailen min så er vel på et stykke på vei. 

Anonymous poster hash: a21b2...efd

Lenke til kommentar
Gjest a21b2...efd
BadCat skrev (3 minutter siden):

Ring og forklar tabben.  Se om prosessen lar seg stanse og hvilke utgifter som eventuelt påløper.

Å starte et AS krever kapital og planlegging. Det er ikke noe man tilfeldig starter en kveld man klikker litt rundt.

Helt enig. Visste ikke helt hva jeg bega meg ut på. Er det alltinn eller Brønnøysundregisteret som må kontaktes?

Anonymous poster hash: a21b2...efd

Lenke til kommentar

Har du stiftet selskapet eller registrert det? Har du sendt noe til Brønnøysund? Hvis ikke aksjekapitalen er innbetalt og bekreftet kan du jo vanligvis ikke gjøre det. Har du ikke gjort det men bare signert stiftelsesdokument kan du trygt la være å sende inn dokumentene. Etter tre måneder er tegningen ikke lengre bindende. Om du er eneaksjonær og ingen andre er involvert så skjer det ingenting. 

Lenke til kommentar
Gjest a21b2...efd
Herr Brun skrev (2 minutter siden):

Har du stiftet selskapet eller registrert det? Har du sendt noe til Brønnøysund? Hvis ikke aksjekapitalen er innbetalt og bekreftet kan du jo vanligvis ikke gjøre det. Har du ikke gjort det men bare signert stiftelsesdokument kan du trygt la være å sende inn dokumentene. Etter tre måneder er tegningen ikke lengre bindende. Om du er eneaksjonær og ingen andre er involvert så skjer det ingenting. 

Har ikke sendt noe til Brønnøysund, kun stiftet det via. Alltinn. Fått bekreftelse på at bedriften er stiftet og det med vedtektene. 
aksjekapitalen kan jeg jo sånn sett ikke innbetale før jeg har en bedriftskonto, så ingenting er betalt inn.

er jo det du svarer på jeg egentlig lurte på: om jeg bare kan vente til siste frist på aksjeinnskuddet og deretter så avvikles bedriften automatisk? Trodde det automatisk ble sendt inn papirer til brønnøysund når stiftelsen er signert via bank id(?)

var en tabbe av meg, har sånn sett god kunnskap innenfor it, men merker at jeg burde lest meg bedre opp på det å opprette et AS 

Anonymous poster hash: a21b2...efd

Lenke til kommentar
Gjest a21b2...efd
Herr Brun skrev (4 minutter siden):

Ingenting skjer automatisk. Om det er andre involverte kan det bli rettslige konsekvenser av å ikke sende inn. Slik du beskriver det så er det bare å ikke gjøre noe. 

Åå, nydelig, mange takk for svar Herr Brun❤️

Anonymous poster hash: a21b2...efd

Lenke til kommentar

Vurder om du kan starte ENK og tilby tjenester på den måten. Det kan ta lang tid å få kunder og da bør kostnadene være lave. Har du tenkt ut hvordan du skal markedsføre deg? Den første gode følelsen kommer når penger inn overstiger penger brukt på markedsføring. Tenk også nøye ut hvem som er kunden. "Alle som vil ha hjelp" er ikke nødvendigvis en god idé.

Sjekk om det finnes gründer- eller bedriftsetableringstjenester i ditt fylke.

Lenke til kommentar
Gjest a21b2...efd
BadCat skrev (16 minutter siden):

Vurder om du kan starte ENK og tilby tjenester på den måten. Det kan ta lang tid å få kunder og da bør kostnadene være lave. Har du tenkt ut hvordan du skal markedsføre deg? Den første gode følelsen kommer når penger inn overstiger penger brukt på markedsføring. Tenk også nøye ut hvem som er kunden. "Alle som vil ha hjelp" er ikke nødvendigvis en god idé.

Sjekk om det finnes gründer- eller bedriftsetableringstjenester i ditt fylke.

Takk for gode tips.

Har spesialisert meg innenfor automatiseringsprosesser, ser nå at enk kanskje var bedre alternativ for meg i førsteomgang kontra AS.

Problemet er som sagt lite kunnskap innen markedsføring og det å etablere en bedrift :p flaks at jeg ikke må ut noe penger nå som jeg stiftet AS. 
Ser også at Herr brun har rett i at ingenting går automatisk da jeg må gå videre via en link i altinn for å registrere i foretaksregisteret så da regner jeg med at jeg slipper å betale noe unødvendige kostnader.

 

Anonymous poster hash: a21b2...efd

Lenke til kommentar

Ikke glem branding.

Best effekt har det hvis du får eksakt samme navn på alle platformer. Domenenavn, YouTube, sosiale platformer. I dag må man være tilgjengelig der folk er. Hvis ikke blir man ikke sett. Deltakelse på sosiale plattformer er viktig i dag.

Jeg vil påstå at det er tilnærmet nødvendig og at varierende brukernavn gjør det vanskelig for både deg og kunder. "Hmm, hva bruker han på X igjen, åja, det van navnet pluss underscore 1."

Men jeg skal ikke på "denne plattformen" nå. Mulig, men om noen dager, uker, år er navnet tatt og da er det for sent.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...