Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Clutch sluring VW T6


Anbefalte innlegg

Hei !

Har en 2017 VWT6 TDi 150 hk 4-motion

Denne kan plutselig begynne å slure, kun skjedd når den er varm

Inntraff første gang 3 - 4 måneder siden på flate vegen i 5 eller 6 gear i ca 100 km t 

Nesten ingen motstand på clutch, forsvant like fort som det kom

Er ette hvert blitt hyppigere 

Kan dra henger uten sluring, neste dag kan den plutselig slure ved lett gass pådrag

Hva skjer ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er - eller har motoren vært chippet? Hvor langt har bilen gått? Hvordan er den kjørt (ofte tungt lastet, med tilhenger etc.)? Er clutch og/eller svinghjul byttet tidligere?


Her er en tråd hvor problemet diskuteres men nøyaktig årsak er litt forskjellig, som chipping, feil på svinghjul (DMF) til feil på/med pakning som har medført oljelekkasje inn på clutch.

Sitat

Slipping clutch resolved by VW!I would like to update everyone who had taken the time to respond to this thread with the result, a failed dual mass flywheel, leaking compound (most likely grease) onto the friction plate

Søkte for øvrig på https://duckduckgo.com/?q=vw+t6+cluch+slip+intermittent

Lenke til kommentar

Glem det du spør om

Hvordan noen ganger slure med moderat gass pådrag og andre ganger  fult gasspådrag uten sluring

( Nå har jeg levd med dette i ca 4 mnd og selvfølgelig er ikke dette bra for clutchen

Har aldri sett noen oljelekkasje/ svetting under motor/ gear 

Lenke til kommentar

Nesten ingen motstand på clutch, forsvant like fort som det kom
 

hva forsvant like fort som det kom?

er clutchpedal slapp mener du?

isåfall fører det kun til at clutchen ikke blir fridd ut! 
 

sluring av clutch skjer vist du har:

dårlig trykk plate (kan være knekte fjærer)

slitt lammel plate 

dobbelt masse svinghjul  ( kan ha lekket grease ut på gripeflatene)

annlegs flate på svinghjul mot lammel kan være glasert. Skjer spessielt vist en rygger med tilhenger opp bakker (ofte kan brems på tilhenger være feil justert og bremser når du skal rygge. 
 

Du kan også sjekke om bremsevesken har synket, da kan du ha en lekkasje i hydraulisk utløserlager. 
det er ikke veldig mye olje eller veske som trengs for å ødelegge friksjonen til clutchen. 

 

en grei måte og kontrollere en clutch på, er å ha bilen i andre gir, legge opp turtallet og kverk turtallet med clutchen. Turtallet skal forsvinne momentant. Kan virke litt dramatisk men det må til for å konstantere 

Lenke til kommentar
MAtroxX skrev (1 minutt siden):

Nesten ingen motstand på clutch, forsvant like fort som det kom
 

hva forsvant like fort som det kom?

er clutchpedal slapp mener du?

isåfall fører det kun til at clutchen ikke blir fridd ut! 
 

sluring av clutch skjer vist du har:

dårlig trykk plate (kan være knekte fjærer)

slitt lammel plate 

dobbelt masse svinghjul  ( kan ha lekket grease ut på gripeflatene)

annlegs flate på svinghjul mot lammel kan være glasert. Skjer spessielt vist en rygger med tilhenger opp bakker (ofte kan brems på tilhenger være feil justert og bremser når du skal rygge. 
 

Du kan også sjekke om bremsevesken har synket, da kan du ha en lekkasje i hydraulisk utløserlager. 
det er ikke veldig mye olje eller veske som trengs for å ødelegge friksjonen til clutchen. 

 

en grei måte og kontrollere en clutch på, er å ha bilen i andre gir, legge opp turtallet og kverk turtallet med clutchen. Turtallet skal forsvinne momentant. Kan virke litt dramatisk men det må til for å konstantere 

Husk også at jo varmere svinghjul er, jo mere flyktig blir denne greasen.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...