Gå til innhold

Nettbrett med sim-kort


Anbefalte innlegg

Jeg vet det finnes nettbrett med sim-kort port, men hva betyr det? Kan man gå på nett kun ved bruk av nettbrettet og slippe å koble opp via mobilen? Kan jeg ha eget abonnement med eget nummer kun til nettbrettet og bruke nettbrettet som en telefon?

Jeg skal på fjelltur og et slikt brett hadde vært midt i blinken, slipper å bruke strøm både fra nettbrett og telefon samtidig. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja det har mulighet for sim kort så man går på internett via 4/5g og ikke wifi, på iPad såvidt jeg vet får man ikke ringt unntatt på FaceTime evt bruke tredjepart som WhatsApp.

På android nettbrett så oppfører den som mobil telefon med stor skjerm.

husk og at det finnes data abonnenter hvor man ikke kan ringe med så hvis du skal ringe er best å bruke tvilling sim. 

Endret av onkel_jon
  • Liker 1
Lenke til kommentar
onkel_jon skrev (16 minutter siden):

Ja det har mulighet for sim kort så man går på internett via 4/5g og ikke wifi, på iPad såvidt jeg vet får man ikke ringt unntatt på FaceTime evt bruke tredjepart som WhatsApp.

På android nettbrett så oppfører den som mobil telefon med stor skjerm.

husk og at det finnes data abonnenter hvor man ikke kan ringe med så hvis du skal ringe er best å bruke tvilling sim. 

Takk for svar.

Jeg trenger ikke ringe med nettbrettet, tenker på navigering på dagtid og Youtube i teltet på kvelden. Jeg tenker på å opprettet et eget abn. kun for bruk på nettbrett til nevnte formål. Så det er faktisk mulig! Helt glimrende! 

Har Telia på telefon nå, men kan godt opprette abn. andre steder. Anbefalinger? Pris er ikke nøye. Har du kanskje også  anbefalinger på nettbrett? Kan bruke opptil 3000,- kroner på det. Helst android. 

Lenke til kommentar
3 minutes ago, doktorspiff said:

Takk for svar.

Jeg trenger ikke ringe med nettbrettet, tenker på navigering på dagtid og Youtube i teltet på kvelden. Jeg tenker på å opprettet et eget abn. kun for bruk på nettbrett til nevnte formål. Så det er faktisk mulig! Helt glimrende! 

Har Telia på telefon nå, men kan godt opprette abn. andre steder. Anbefalinger? Pris er ikke nøye. Har du kanskje også  anbefalinger på nettbrett? Kan bruke opptil 3000,- kroner på det. Helst android. 

Sjekk om du kan få data-SIM til abonnementet ditt: Da får du et SIM-kort koblet til abonnementet du har, og som kan brukes til data, men ikke til å snakke. MYE billigere enn eget abonnement. Du slipper også å betale ekstra for nytt nummer.

Alternativ #1: Du får nødladere med høy kapasitet som kan lade mobilen flere ganger. De veier ikke all verden, så kan være et alternativ til abonnement som koster ekstra hver eneste måned.

Alternativ #2: Skal du bare bruke nettbrettet med SIM-kort i en begrenset periode, så undersøk om du kan få prøveabonnement. Det kan man som regel få for en kortere periode med ekstra data/lav pris o.s.v. Men koster nok litt ekstra for å opprette nytt telefonnummer.

Allt i allt vil jeg tro data-SIM er det beste  alternativet for deg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest MKII skrev (3 minutter siden):

Sjekk om du kan få data-SIM til abonnementet ditt: Da får du et SIM-kort koblet til abonnementet du har, og som kan brukes til data, men ikke til å snakke. MYE billigere enn eget abonnement. Du slipper også å betale ekstra for nytt nummer.

Alternativ #1: Du får nødladere med høy kapasitet som kan lade mobilen flere ganger. De veier ikke all verden, så kan være et alternativ til abonnement som koster ekstra hver eneste måned.

Alternativ #2: Skal du bare bruke nettbrettet med SIM-kort i en begrenset periode, så undersøk om du kan få prøveabonnement. Det kan man som regel få for en kortere periode med ekstra data/lav pris o.s.v. Men koster nok litt ekstra for å opprette nytt telefonnummer.

Allt i allt vil jeg tro data-SIM er det beste  alternativet for deg.

Data-SIM ja ... første gang jeg hører om det, er ikke så bevandret i dette jeg.

Har en powerbank og skal kjøpe en til. Vurderer også å kjøpe bærbar solcelle, jeg skal være lenge på fjellet av gangen og trenger tilgang til en del strøm. Langt unna folk også, og lademuligheter. 

Jeg skal bruke nettbrettet på fjellet i lange perioder hele året, også vinter. Jeg skal sjekke med Telia om de tilbyr SIM-kort kun med data. I så fall er problemet løst, jeg kjøper det og er klar for tur :) 

Mange takk for info, virkelig! 

Lenke til kommentar
Gjest MKII skrev (2 timer siden):

Sjekk om du kan få data-SIM til abonnementet ditt: Da får du et SIM-kort koblet til abonnementet du har, og som kan brukes til data, men ikke til å snakke. MYE billigere enn eget abonnement. Du slipper også å betale ekstra for nytt nummer.

Alternativ #1: Du får nødladere med høy kapasitet som kan lade mobilen flere ganger. De veier ikke all verden, så kan være et alternativ til abonnement som koster ekstra hver eneste måned.

Alternativ #2: Skal du bare bruke nettbrettet med SIM-kort i en begrenset periode, så undersøk om du kan få prøveabonnement. Det kan man som regel få for en kortere periode med ekstra data/lav pris o.s.v. Men koster nok litt ekstra for å opprette nytt telefonnummer.

Allt i allt vil jeg tro data-SIM er det beste  alternativet for deg.

Info bare: Jeg opprettet nytt abn. hos en annen leverandør siden de kunne tilby det du snakker om. Kostet ikke mye heller. Får to sim-kort i posten nå, en til telefon og en dedikert til data på nettbrettet. Takk til deg! 

Lenke til kommentar

Hei. Med Samsung Galaxy S6 Lite med 4G, så kan man både ringe og sende SMS. Jeg har det og jeg gjorde litt research før jeg kjøpte det for å sjekke om nettopp det fungerte og det gjorde det. Jeg har prøvd og det fungerer. Hvis jeg ikke har brukt det på en stund og fyrer det opp og jeg har fått SMS i mellomtiden, så får jeg varsel om det på Nettbrettet. Veldig smart.

Man kan selvfølgelig surfe og sjekke epost og alt annet som man også gjør på en Telefon uten Wifi.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
wil skrev (På 23.6.2024 den 5:12 PM):

Hei. Med Samsung Galaxy S6 Lite med 4G, så kan man både ringe og sende SMS. Jeg har det og jeg gjorde litt research før jeg kjøpte det for å sjekke om nettopp det fungerte og det gjorde det. Jeg har prøvd og det fungerer. Hvis jeg ikke har brukt det på en stund og fyrer det opp og jeg har fått SMS i mellomtiden, så får jeg varsel om det på Nettbrettet. Veldig smart.

Man kan selvfølgelig surfe og sjekke epost og alt annet som man også gjør på en Telefon uten Wifi.

Endte opp med å kjøpe Samsung Galaxy Tab A9+ 5G 8/128GB med etui. Kostet litt mer enn planlagt, men det har i alle fall sim-spor og de hadde det inne på nærmeste elkjøp. Holder på å sette meg inn i strømsparing og diverse annet. Har to store Andersson batteripakker og Urberg solcellepanel og burde klare meg med strøm da.

Har også fått to sim-kort, et til telefon og et til nettbrettet, så nå er ting i boks og jeg trasker av gårde utpå Hardangervidda.

Takker for alle bidrag! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...