Margretheddd Skrevet 22. juni Del Skrevet 22. juni Noen som vet hvordan jeg kan løse dette? Prøver og laste ned windows 10 på nybygget pc, men får bare opp dette. Har prøvd og sette usb inn i andre usb porter men får bare opp samme problem. hovedkort er Asus prime b650m-a wifi ii hvis det har noe og si Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 22. juni Del Skrevet 22. juni Nybygget PC, og så velger du Windows 10? Støtter den Windows 11, er det kanskje bedre å bruke det. Om du ikke kan eller vil oppgradere kan du selvsagt bruke 10. Fra Microsoft: Sitat Windows 10 will reach end of support on October 14, 2025. The current version, 22H2, will be the final version of Windows 10, and all editions will remain in support with monthly security update releases through that date. Existing LTSC releases will continue to receive updates beyond that date based on their specific lifecycles. Er det mulig å hoppe over dette, fullføre installasjonen med internett-tilkobling, og la Windows finne ut av det senere? Har du drivere på CD som fulgte med maskinvaren? Lenke til kommentar
ps5 Skrevet 22. juni Del Skrevet 22. juni (endret) Du har definitivt støtte for Windows 11, enig i at å forsøke Win 10 for 16 mnd gir null mening, spesielt når du får problemer under installasjon. Din win10 lisens dekker også win11. Endret 22. juni av ps5 Lenke til kommentar
Margretheddd Skrevet 22. juni Forfatter Del Skrevet 22. juni Windows 11 siden hadde problemer når vi skulle laste ned til usb, planen var derfor å laste ned windows 10 først også oppdatere til 11 etterpå Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 22. juni Del Skrevet 22. juni Download Windows 11 (microsoft.com) Her laster du ned Windows 11. Om det var det du allerede prøvde, er det kanskje bedre å hjelpe deg å finne ut av dette problemet, enn å bruke en eldre versjon med et annet problem. Har du en annen, fungerende maskin med Windows? Har du en minnepinne? Bruk den andre Windows-maskinen til å laste ned Media Creation Tool, kjør programmet, og følg instruksjonene for å gjøre minnepinnen til en Windows 11 installasjons-minnepinne. Sett minnepinnen inn i den nybygde, og installer Win11 fra den. Hvis dette er hva du prøvde, hva er problemet du opplevde? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 22. juni Del Skrevet 22. juni (endret) Windows finner ikke lagringsenheten din (den du skal installere på). Du har enten valgt RAID/IRST eller hva enn det var den siste het eller så har ikke Win10 innebygd støtte for NVME-kontrolleren. Eller så er komponentene så nye at du må laste ned driver manuelt fra HK-produsentens nettside. Windows11 er forresten avhengig av at du har Secure Boot og UEFI-boot skrudd på (CSM skrudd av). Endret 22. juni av sedsberg Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 22. juni Del Skrevet 22. juni Løsningen for å installere win10 vil i så fall være å legge win10-driveren for harddiskkontrolleren fra hovedkortprodusenten Asus sin hjemmeside på en minnepinne, og sette den inn i PCen. Men, jeg anbefaler å ikke kaste bort tid på å finne ut av win10 om vi kan løse problemet du opplevde med win11 i stedet. Lenke til kommentar
Margretheddd Skrevet 22. juni Forfatter Del Skrevet 22. juni Jeg har selv mac, og måtte derfor få hjelp av noen andre til å laste ned til usb, får derfor ikke prøvd å laste ned win11 igjen med det første. Løser det seg ikke med win10 drar jeg på nærmeste elkjøp å kjøper win11+usb pakken der Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 22. juni Del Skrevet 22. juni Her er en guide for å gjøre det på Mac. How to Create Windows Bootable USB on Mac (Proven Solution) Litt mer komplisert enn å kjøre Windows-programmet i Windows, men burde være mulig uten å kjøpe noe. Har du en ekstern DVD-brenner og ei tom DVD-plate? Da kan det være en mulighet. Det er lett å brenne iso-fila på plate, og boote fra den som i gamle dager. 1 Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 22. juni Del Skrevet 22. juni (endret) Windows 11 Home USB (norsk) - Elkjøp (elkjop.no) Denne du mener? Jeg håper du slipper å bruke over tusen kroner på dette. Gitt at du allerede har lisens, og bare trenger minnepinnen. Om du uansett vil kjøpe lisens fordi du ikke har fra før, så er dette en ok løsning. Men det er helg, den flotte, nye maskinen din blir stående minst til mandag fordi Elkjøp er stengt. Endret 22. juni av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
Margretheddd Skrevet 22. juni Forfatter Del Skrevet 22. juni Mannen med ljåen skrev (6 minutter siden): Windows 11 Home USB (norsk) - Elkjøp (elkjop.no) Denne du mener? Jeg håper du slipper å bruke over tusen kroner på dette. Gitt at du allerede har lisens, og bare trenger minnepinnen. Om du uansett vil kjøpe lisens fordi du ikke har fra før, så er dette en ok løsning. Takk for svar, skal prøve dette i morgen😊 har ikke kjøpt lisens enda, men vil helst ungå å måtte betale så mye for å få inn windows ja😅 Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 22. juni Del Skrevet 22. juni (endret) Om du ikke allerede har lisens, og det er mye styr å låne en kamerat sin PC for å lage minnepinne, brenne DVD eller følge en komplisert guide for Mac, er det nok greiest å kjøpe et fysisk produkt på Elkjøp. Da er alt i orden. Jeg vet ikke hvor mye billigere det er å droppe minnepinnen. Mulig digitale lisenser selges billigere siden Microsoft da slipper å produsere minnepinner og frakte dem til butikker rundt i verden. Men du sparer mye bry ved å kjøre til Elkjøp siden du ikke har en annen PC for å kjøre Media Creation Tool. Synd Elkjøp er stengt. Søndag i morgen. Gratulerer med ny PC, og lykke til 🙂 Endret 22. juni av Mannen med ljåen 1 Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 22. juni Del Skrevet 22. juni (endret) Last ned nyeste versjon av Windows 10/11 og lag installasjonsmedie med creation tool. Fikk den samme feilmeldinga for lenge siden, og da viste det seg at installlasjonsmediet var for gammelt til hardwaren jeg hadde. Ville nok uansett valgt Win 11 hvis jeg var deg. Endret 22. juni av RRhoads Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 22. juni Del Skrevet 22. juni (endret) Problemet er at trådstarter ikke har en fungerende Windows-maskin som kan kjøre Windows-programmet "Media Creation Tool". Høna eller egget. Det finnes ikke en versjon for Mac. Det finnes en guide jeg linket til for å bruke Mac til å gjøre jobben, men trådstarter trenger jo uansett lisens. Det enkleste er å kjøpe det i en boks som inkluderer minnepinne. Så får vi håpe at hovedkortet ikke er så nytt at Win11 også mangler støtte... Men i så fall tar vi det derfra. Driveren som mangler kan lastes ned fra Asus og legges på en annen minnepinne. Endret 22. juni av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
SilverShaded Skrevet 23. juni Del Skrevet 23. juni De fleste har vel noen i venne- eller familie-kretsen som har en windows-maskin. En minnepinne koster ikke skjorta, den trenger jo ikke være stor og trenger ingen formatering. Og selve installasjonsmediet "lager seg selv" og legger seg på pinnen, bare man får lastet ned Media Creation Tool. Med lisens for win10 har du automatisk lisens for win11 også. Lenke til kommentar
Margretheddd Skrevet 23. juni Forfatter Del Skrevet 23. juni Nå har jeg fått inn windows 11 på minnepinnen, men kommer fortsatt opp det samme. Er minnepinnen problemet eller må jeg laste ned driver? Evt hvordan gjør man det?😅 Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 23. juni Del Skrevet 23. juni https://www.asus.com/no/motherboards-components/motherboards/prime/prime-b650m-a-wifi-ii/helpdesk_download/?model2Name=PRIME-B650M-A-WIFI-II Last ned drivere herfra til en annen minnepinne, og plugg den inn i maskinen. 1 Lenke til kommentar
Margretheddd Skrevet 23. juni Forfatter Del Skrevet 23. juni hvilke av driverene skal jeg laste ned? Mannen med ljåen skrev (5 minutter siden): https://www.asus.com/no/motherboards-components/motherboards/prime/prime-b650m-a-wifi-ii/helpdesk_download/?model2Name=PRIME-B650M-A-WIFI-II Last ned drivere herfra til en annen minnepinne, og plugg den inn i maskinen. hvilke av driverene skal jeg laste ned? Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 23. juni Del Skrevet 23. juni (endret) Om du har plass til alle driverne på minnepinnen, så skader det ikke. Tipper det er chipset eller SATA som er viktig for å klare å fortsette. Men ta med alle. Wifi vil du også trenge om du ikke bruker kablet nettverk. Endret 23. juni av Mannen med ljåen 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå