Gå til innhold

Ny pandemi er på vei igjen?


Anbefalte innlegg

Morromann skrev (1 time siden):

Jeg kan ihvertfall ikke huske at det ble gitt noe løfte under valgkampen om i 2017 om at man i tilfelle pandemi skulle stenge ned samfunnet og sette rettstaten og menneskerettigheter til side.

Kan ikke huske at du sputrte politikerne om det heller. Eller nevnte det som ett stor bekymring.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Morromann skrev (2 timer siden):

Jeg kan ihvertfall ikke huske at det ble gitt noe løfte under valgkampen om i 2017 om at man i tilfelle pandemi skulle stenge ned samfunnet og sette rettstaten og menneskerettigheter til side.

Og det ER alvorlig å overse faglige råd; spesielt eksempelet jeg nevnte med å gripe inn i folks frihet ute i fri luft når ekspertene visste at dette ikke var farlig. Da snakker vi om unødig maktmisbruk.

Når vi først er inne på demokrati; er det ikke en fortusetning at ting skjer mest åpent og ikke bak ryggen på folk slik som beslutningene rundt å stenge ned Norge og 60 års hemmelighold?

Og når "folkevalgte" selv bryter lovene de har innført(både Norge og andre steder)kan man ikke forvente full oppbacking og lojalitet fra plebeierne.

At politikere ikke alltid lytter til fagfolk er jeg da klar over. Det ser vi i energipolitikk, ruspolitikk, velferdspolitikk etc etc., så pandemisituasjoner er ikke noe unikt. Både lobbyisme(energipolitikk) og ideologi(ruspolitikk) har en tendens til å trumfe alt.

Som sagt så er politiske myndigheter gitt et mandat av folket til å fatte vedtak i de enkelte politiske sakene som berører oss på samfunnsplan. Eksperter/fagmiljøer har ikke et slikt mandat. Det er kun politikerne i de øverste politiske organene som "er gitt lov av folket" å fatte politiske vedtak. Hvor klokt det er å basere politikken på tvers av fagmiljøers klare anbefalinger kan jeg gjerne diskutere, der er det mye å ta fatt i, men dette er et annet spørsmål. Politiske myndigheter står fritt til å fatte de vedtak de måte ønske (så fremt de ikke bryter norsk lov/internasjonale avtaler med andre land).  

Jeg kjøper ikke dine påstander om at regjering/storting brøt norsk lov med enkelte av smitteverntiltakene. Så lenge du ikke kan vise til en rettskraftig dom som dømte et eller flere tiltak som lovbrudd anser jeg dine  utsagn som kontrafaktiske meninger og intet mer enn det.

 

Igjen så synes jeg du argumenterer med ren etterpåklokskap basert på et pandemitilfelle som ikke ble den trusselen den kunne virke som i starten.

Prøv å tenk deg at du var Erna Solberg på våren 2020 da landet ble stengt ned. Nyhetsbildet er fullt av tilfeller hvor folk blir syke og dør. I Bergamo (Italia) var situasjonen så ille at byens kapasitet for å ta seg av døde mennekser var sprengt slik at den italienske hæren måtte kjøre lastebilkolonner (på natta) for å frakte kister med døde mennsker til andre deler av landet for å få de begravd/kremert. Vi fikk se nyhetsreportasjer fra lokale sykehus som så ut som et krigssykehus med syke mennesker liggende "overalt" og hvor slitne leger beskrev situasjonen som et mareritt. 

Ha i mente at dette var så tidlig i pandemien at verdens medisinske fagmiljøer hadde lite sikker kunnskap om hvordan behandle sykdommen og det var ikke utsikter til å få en vaksine på en god stund.  Men man viste at viruset smittet lett og kunne skape en unkontrollerbar smittespredning som ville medføre en strøm av syke mennesker som det norske helsevesenet var sjanseløs til å ta unna. 

Ha også i mente at den gangen var det sprikende indikasjoner på hvor dødelig eller helseskadelig dette viruset var. Det var derfor ikke mulig på et faglig grunnlag å avvise at dette viruset var en "storeslem" som truet med å skape en svartedauen-lignende dødelighet blant folk.

Ha videre i mente at dersom dette viruset var så farlig som enkelte indikasjoner antydet på den tiden, så ville en mangelfull tiltakspakke fort kunne ført til at viruset spredte seg utenfor kontroll i befolkningen og utløste denne katastrofen man fryktet. 

Hva hadde du gjort i en slik situasjon om du satt i Ernas stol og hadde det overordnete ansvaret for å beskytte samfunnet og landets befolkning mot denne trusselen?

Jeg identifiserer meg på den røde siden i politikken og har lite til overs for den politikk som Erna står for. Jeg ønsker at annet samfunn enn det hun gjør. Men jeg har ingen problemer med å skryte av hennes lederegenskaper og evne til å handle da det stormet som verst. Hun og hennes regjering løste den oppgaven veldig godt - noe jeg tror bestemt var et viktig bidrag til at det norske samfunnet og befolkning kom relativt uberørt gjennom denne pandemien. 

Derfor blir jeg litt oppgitt over de som i dag sitter trygt og godt og kan i ro og mak analysere de enkelte smitteverntiltakene med etterpåklokskapens fasit og kritiserer vedtak som var feil eller ikke optimale, men burde optimalt sett vært gjort slik eller slik. Det vitner om manglende forståelse for hva som skjedde og hvilken oppgave/utfordringer de som skulle lede oss gjennom dette den gang ukjente landskapet ut fra en begrenset og tildels motstridende kunnskap hadde. 

Ikke dermed sagt at man ikke skal ta lærdom av det som skjedde. Selvsagt bør vi det. Men la kritikken ligge. 

Endret av Tronhjem
  • Liker 3
Lenke til kommentar

OK, her var det litt å ta tak i.

Først Bergamo; en region med en veldig gammel befolkning med en stor andel innbyggere med industriskader. Og hvor covidpasienter ble overført til pleiehjem for eldre.

Men OK; la meg slå fast EN gang før vi går inn på dette med "etterpåklokskap". Jeg mente; og MENER ennå at det var riktig med en reaksjon i mars 2020 da vi visste praktisk talt ingenting om dette viruset og det ga da mening med restriksjoner utendørs også. Men det rettferdiggjør likevel IKKE 60 års hemmelighold.

MEN - i juni det samme året, i juni 2020 visste vi bedre. Da visste vi at det ikke var 10% dødelighet, og at sykdommen var så godt så ufarlig for friske yngre og middelaldrende mennesker. OG - de VISSTE at sjansen for smitte utendørs var praktisk talt null. Jeg kan linke avisartikler fra den gangen om du føler for det. Et faktum som ble veldig bekreftet for eksempel av flere tusen som samlet seg foran Stortinget for Black Lives Matter. Og demonstrasjoner i andre land. Fra det tidspunktet burde i det minste samtlige av restriksjoner på menneskelig atferd utendørs blitt opphevet og ikke gjenninnført. Men slik ble det ikke; kanskje fordi det var prestisje i det; kanskje fordi en tvers gjennom uærlig media fortsatte å skremme vettet av folk med bilder av folk på strender, parker og i gater i byen selv om 100% av smitteutbrudd hadde sinne opphav i innendørs smalere omgivelser. Det var nok riktig å avlyse 17.mai-toget i 2020 fordi man visster mindre da, men i 2021 burde det ha gått som normalt. Det er ikke etterpåklokskap.

Og om det siste du skriver; "la kritikken ligge"; jeg kunne ikke vært mer grunnleggende kategorisk og kompromistløst uenig. I et demokrati er det ikke bare fritt men også en PLIKT å kritisere maktmennesker om man ikke er enige med dem. Og det kommer jeg til å fortsette å gjøre så lenge det er pust i meg. Og det finnes INGEN unntak. Ingen. Null. Jeg kritiserer maktmennesker så mye det passer meg takk.

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
11 hours ago, Subara said:

Der hadde de fremdeles Polio, fordi fattige land ikke hadde tilgang på vaksinen.

En artikkel fra Mars 2022, og en fra Juni 2023, beskriver hvordan hovedproblemet nå er polio utbrudd forårsaket av polio vaksiner. Altså utbrudd fra vaksinene.

"perhaps the biggest threat to the effort now is an explosion of vaccine-derived polio outbreaks in Africa that affected almost two dozen countries last year and paralyzed more than 500 children in 2020 and again in 2021. Vaccine-derived strains emerge where children are un- or underimmunized, allowing the live, weakened virus in the oral polio vaccine (OPV) to circulate and accumulate enough mutations to revert to its neurovirulent form and paralyze kids."

"But cases of another type of polio are worryingly high. Over the past year, there have been 665 cases of vaccine-derived polio across 23 countries. Vaccine-derived polio occurs when the attenuated poliovirus used to make oral vaccines regains its virulence."

Det nevnes noen steder at mangel på hygiene, (som f.eks kloakksystemer), er en stor årsak til at det er vanskelig å eliminere. Selv om det blir nevnt at Afrika skal ha offisielt eliminert Polio i 2020.

Jeg er ikke spesielt informert om Polio, men synes dette var viktig å dele. Det ser ut til å ha gått feil vei fra 2022, når det tydeligvis hadde gått rett vei en del år før det.

Lenke til kommentar

Jeg er absolutt FOR poliovaksiner; jeg vet om noen eldre mennesker som hadde det som barn og som har synlige livslange virkninger av dette og jeg er glad for at vi fikk utryddet denne sykdommen i vår del av verden. Når det er sagt så er det nok også som disse artiklene viser at vaksiner bare er en del av løsningen og at hygiene og gode sanitære forhold er viktig; noe som også er et fattigdomsproblem. Og nettopp dette med FATTIGDOM og at at det er bra og nødvendig for folkehelsen er viktig for å unngå virkelig alvorlige pandemier og sykdomsspredning i samfunnet. Og derfor er det dårlig medisin med slikt uvesen som total nedstenging av samfunn; noe som fører til mer fattigdom og sosial nød. I tillegg også kombinert med det grønnvaskede skiftet som atpåtil er miljøkriminialitet forkledd som noe annet og som forverrer allmenhetens levestandard. OK, nå skal jeg ikke dra diskusjonen for langt i den retningen men poenget der også: høy levestandard for befolkningen er også en forutsetning for god folkehelse og sykdomskontroll. Og der kommer lockdownmodeller til kort.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

2019/2020 Wuhan viruset eller corona/convid viktig for kinesiske myndigheter at det ikke skal kobles til Kina.

2002 - 2004  sars et annet corona virus som kom fra Kina.

 

Er nok kineserene som tar knekken på verdens helse hvis de ikke dreper seg selv først da.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
halnes1 skrev (På 13.7.2024 den 2:34 PM):

2019/2020 Wuhan viruset eller corona/convid viktig for kinesiske myndigheter at det ikke skal kobles til Kina.

2002 - 2004  sars et annet corona virus som kom fra Kina.

 

Er nok kineserene som tar knekken på verdens helse hvis de ikke dreper seg selv først da.

Nå skjønner jeg ikke helt hva du mener. Kan du utdype?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...