Gå til innhold

Ny pandemi er på vei igjen?


Anbefalte innlegg

Sitat

Folkehälsomyndigheten i Sverige, tilsvarende FHI i Norge, har skjerpet overvåkningen av fugleinfluensa etter en anmodning fra EU. Det melder Aftonbladet.

Målet er at alle svensker med influensasymptomer på sykehus skal testes for sykdommen i løpet av sommeren.

Bakgrunnen er frykt for at fugleinfluensa kan mutere og bli mer smittsomt mellom mennesker, skriver avisa.

Testingen har pågått siden første juni.

- Bakgrunnen er sikkerhet. Viruset har endret seg og kan infisere pattedyr. Vi mennesker eksponeres i større grad enn tidligere. hittil har vi ikke hatt smitte mellom mennesker, men sjansen øker, sier professor i Virologi, Niklas Arnberg, til avisa.

I fjor var det et større utbrudd av fugleinfluensa i Finnmark. Store mengder fugler døde i fylket. Fugleinfluensa har aldri blitt påvist hos mennesker i Norge.

https://www.dagbladet.no/studio/nyhetsstudio/687?post=165373?post=165373

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
ForTheImperium skrev (På 22.6.2024 den 10:26 PM):

Nei.

At dommedagsbladet som ikke har annet enn frykt, redsel, horror og møkk å selge slenger seg på den er ikke annet enn å vente. Alt er jo katastrofe, elendighet og dommedag på den fronten.

Skremsler om fugleinfluensa som skal ta livet av alle har jeg hørt om i 20+ år nå. Om det virkelig skulle dukke opp en NÅ som sprer seg mellom mennesker og sprer massedød vil jeg være overbevist om at isåfall er det en variant med opphav i et laboratorium.

 

Wheeljack skrev (På 24.6.2024 den 10:59 AM):

Neh... tror folk fikk såpass nok av forrige pandemi at jeg tror det skal atskillig mer til enn influensalignende symptomer til før folk godtar ei ny runde med restriksjoner.

Nja, si ikke det. Jeg skulle ØNSKE du hadde rett og jeg liker å forestille meg at "folk vet bedre nå enn å la seg lammes av frykt". Men - mennesket er overvurdert. Jeg SÅ hvor lett det var å få folk med på en slippery-slope med corona til å godta statlig kontroll over menneskers liv og kriminalisering av hele befolkningen for helt normal menneskelig interaksjon. Og hvordan man fra å frykte et virus med muligens 10% dødelighet som legitimering for slike tiltak flyttet målstrengen i det absurde til "for å unngå sykefravær" og at det siste ble legitimert som grunn til å stenge ned samfunnet; kriminalisere hjemmebesøk, stenge virksomheter med tvang, bure folk inne i eget hjem etter tvangstesting etc. så sent som i januar 2022. Og "folk flest" syntes det var greit virket det som desverre. Og spørreundersøkelser viste at flertallet ønsket munnbindtvang selv om de fleste tok det av da tiltakene ble opphevet; noe som beviser at mange faktisk ØNSKER tvang fra politikernes side. Så nei; jeg er desverre ikke like optimistisk som deg her.

  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Wheeljack skrev (På 24.6.2024 den 10:59 AM):

Neh... tror folk fikk såpass nok av forrige pandemi at jeg tror det skal atskillig mer til enn influensalignende symptomer til før folk godtar ei ny runde med restriksjoner.

 

Historien er full av pandemier som skapte et sant mareritt for de som levde den gangen og som kunne gjør dype innhogg i datidens befolkning. Dette er ikke et problem vi kan tillate oss å feie under teppet. Dette er en høyst reell og potensielt meget farlig trussel mot oss alle. 

Jeg har såpass tiltro til folk at dersom det skulle oppstå en ny pandemisituasjon tror jeg de fleste av oss forstår at helsemyndighetenes råd, anbefalinger og pålegg ikke er der for å plage oss, men er nødvendige tiltak for å bekjempe pandemien og kommer til å følge de så godt de evner.

Men hvis folk skulle være så dumme og uansvarlige at de trosser smitteverntiltakene har jeg tro på og forventer at myndighetene setter inn nødvendige tvangstiltak mot disse individene. Vi kan ikke tillate at en potensielt livsfarlig sykdom får anledning til å spres som "ild i tørt gress" i vår befolkning fordi noen uansvarlige idioter nekter å høre på fornuft.  

Endret av Tronhjem
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Morromann skrev (2 timer siden):

Nei.

At dommedagsbladet som ikke har annet enn frykt, redsel, horror og møkk å selge slenger seg på den er ikke annet enn å vente. Alt er jo katastrofe, elendighet og dommedag på den fronten.

Fortell meg hva du vet om spanskesyken og svartedauden.

Hvem tror du forhindrer, og hvordan tror du de forhindrer, det å skje igjen?

Pandemier av disse typene er en uunngåelig konsekvens av evolusjon og en befolket verden som samhandler med andre dyrearter og andre mennesker.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Visste ikke at Dagbladet eksisterte under svartedauden og spanskesyken.*

Svartedauden var forøvrig en bakteriell epidemi og kom ikke fra noe virus. Bakterielle epidemier var det forøvrig mye av før man fikk pencilin og antibiotika samt bedre allmenn hygiene.

 

*Edit: Dagbladet eksisterte selvfølgelig i 1918 men det var ikke en klikkbasert nå-skal-alle-dø-alt-er-forferdelig-avis.

Endret av Morromann
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Tronhjem skrev (7 timer siden):

 

Historien er full av pandemier som skapte et sant mareritt for de som levde den gangen og som kunne gjør dype innhogg i datidens befolkning.

De fleste av slike pandemier du sikter til var bakterielle pestepidemier som opphørte etter at vi fikk antibiotika, pencilin og generell allmen hygiene og anstendige sanitære forhold inn i vår verden. Viruspandemier er langt sjeldnere og det er vel helst bare spanskesyken som egentlig passer til den beskrivelsen din. Nå var forøvrig også svineinfluensaen i 2009 erklært som en "pandemi" og verden ble ikke stengt ned av den grunn; ei heller ble rettstaten og menneskerettigheter satt til side. Det skjedde heller ikke i de langt mer alvorlige influensapandemiene i 1958 og 1968.

Tronhjem skrev (7 timer siden):

 

 

Jeg har såpass tiltro til folk at dersom det skulle oppstå en ny pandemisituasjon tror jeg de fleste av oss forstår at helsemyndighetenes råd, anbefalinger og pålegg ikke er der for å plage oss, men er nødvendige tiltak for å bekjempe pandemien og kommer til å følge de så godt de evner.

 

Er du klar over at veldig mye av de tiltakene som ble innført i coronatiden var mer politiske enn medisinske? Selv Espen Nakstad innrømmet under en debatt at han mente strenge titak utendørs ikke var spesielt nødvendig og dermed at dette var POLITISK bestemte tiltak som ikke ble anbefalt av helsefaglige råd; altså tiltak for å roe ned en vettskremt befolkning som muligens ikke var i stand til å ta til seg det enkle faktum at luftveisvirser er veldig vanskelig og uvanlig å pådra seg utendørs i fri luft.

 

Tronhjem skrev (7 timer siden):

 

 

Men hvis folk skulle være så dumme og uansvarlige at de trosser smitteverntiltakene har jeg tro på og forventer at myndighetene setter inn nødvendige tvangstiltak mot disse individene. Vi kan ikke tillate at en potensielt livsfarlig sykdom får anledning til å spres som "ild i tørt gress" i vår befolkning fordi noen uansvarlige idioter nekter å høre på fornuft.  

Ja, der bekrefter du poenget mitt i svaret til Wheeljack; at det er folk som vil støtte myndoiohgeters maktmisbruk samme hvor irrasjonelt det er. Som når man jaget ungdommer som møttes ute i parker og på strener; steder hvor sjansene for smittespredning var lik null. Både i Norge og andre steder. Og det manglet ikke på tystere og angivere i denne perioden heller og jeg tviler ikke på at det desverre vil være flust av slike ved neste korsvei også.

Tvangstiltak mot innbyggerne for luftveisviruser med under 1% dødelighet var noe vi lærte av Kina. De startet med det og verden kopierte det "fordi det fungerte jo så bra i Kina". Viruslockdown er en kinesisk ide og selv om vi i Norge selvfølgelig var langt fra å kopiere den verste formen for terrorisering av egne innbyggere på denne måten var det flere som foreslo akkurat det samme i Norge også. Og vestlige demokratier som Australia, New Zealand og Østerrike gikk langt i å terrorisere egne innbyggere etter kinesisk modell i denne perioden.

Og jeg selv var revet med av hylekoret som heiet på maktmisbruk. Jeg skammer meg ikke over det men jeg har lært og gått i meg selv og vet at jeg ikke vil gjøre det igjen. Jeg var rammet av massesuggesjon slik ganske mange andre var og jeg synes egentlig jeg fikk en god lærepenge. Det brakte frem det verste i meg. Og mange andre.

  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
^fmj skrev (52 minutter siden):

Flere personer får svartedauden hvert år i USA. 🫣

Joda, det er kanskje 10-15 stykker der borte som rammes av pestbakterien Yersina pestis årlig, og det er langt større utbrudd stadig vekk utbrudd av kolera og andre bakterielle sykdommer i den tredje verden; men systematiske verdensomspenndene pestepidemier er noe som hører historien til og det er jo en grunn til at det er i den tredje verden slike tring blusses opp. Stikkordet er fattigdom og mangelen på hygiene som følger med det.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (28 minutter siden):

Døde og syke fugler skal samles inn av veterinærmyndigheter og personene som gjør det skal bruke beskyttelse OG være i karantene. Dessverre er det alltid noen som bryter karanteregler. Ikke alltid med overlegg.

Jeg regner med at de som jobber med dette kjenner veldig godt til protokollene og er dedikerte i å følge disse; også karantenereglene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Svartedauen er dog relativt lett å behandle med antibiotika og i store deler av verden har vi sansyneligvis også et genetisk forsvar mot bakterien.

Fugleinfluesa er mange forskjellige virus og mutasjoner og er langt vanskeligere å behandle. Det er også funnet i hele verden. Og har ikke én, men mange ganger hoppet fra fugl til menneske. Potensialet for en fugleinfluensaepidemi er enorm hvis det begynner å smitte fra menneske til menneske. Det var det som skjedde som covid.

Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (8 timer siden):

World-map-of-plague-cases-reported-to-the-World-Health-Organization-in-the-21st-century.jpg.9a5d17b1c6396ebcf9a8171576ba1e93.jpg

United-States-Plague-Cases-1970-2022.thumb.webp.c559894809aba0230195cac11021c81e.webp

 

Som man ser av kartet så er det nettopp i all hovedsak den tredje verden som rammes av pestutbrudd. Og USA som det eneste "vestlige" landet; skjønt USA er mer og mer å regne som et u-land egentlig(selv om enkelte nordmenn, spesielt på nettet, har en forkjærlighet for å sammenligne Norge med USA i absolutt enhver sammenheng som den naturligste ting i verden som om Norge var en amerikansk delstat).

 

Brother Ursus skrev (8 timer siden):

Svartedauen er dog relativt lett å behandle med antibiotika og i store deler av verden har vi sansyneligvis også et genetisk forsvar mot bakterien.

 

Vi er jo alle tross alt etterkommre etter de som overlevde Svartedauden.

 

Brother Ursus skrev (8 timer siden):

 

Fugleinfluesa er mange forskjellige virus og mutasjoner og er langt vanskeligere å behandle. Det er også funnet i hele verden. Og har ikke én, men mange ganger hoppet fra fugl til menneske. Potensialet for en fugleinfluensaepidemi er enorm hvis det begynner å smitte fra menneske til menneske.

Men dette har jeg hørt skremsler om siden....2003 tror jeg det var. Det var mye skremsler om det det året og overskrifter om at millioner ville stryke med av det. Jeg ser ingen grunn til at det plutselig skal skje nå og er rett rundt hjørnet.

2005 var det. 

https://en.wikipedia.org/wiki/Global_spread_of_H5N1_in_2005

Og 463 mennesker totalt døde i hele verden. Jeg vet ikke, men jeg mistenker at disse heller ikke var i spesielt gunstig form helsemessig.

 

Brother Ursus skrev (8 timer siden):

Det var det som skjedde som covid.

Jeg er nå så godt som overbevist om at covid kom fra et laboratorium og ikke fra en flaggermus. Men det er vel en annen sak.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (18 timer siden):

Er du klar over at veldig mye av de tiltakene som ble innført i coronatiden var mer politiske enn medisinske? Selv Espen Nakstad innrømmet under en debatt at han mente strenge titak utendørs ikke var spesielt nødvendig og dermed at dette var POLITISK bestemte tiltak som ikke ble anbefalt av helsefaglige råd; altså tiltak for å roe ned en vettskremt befolkning som muligens ikke var i stand til å ta til seg det enkle faktum at luftveisvirser er veldig vanskelig og uvanlig å pådra seg utendørs i fri luft.

Politikkens mål og hensikt er å forme det samfunnet de forskjellige politiske partiene mener er det beste samfunnet.I Norge, som er et representativt demokrati, er det folkevalgte representanter som skjøtter denne oppgaven. Vi (folket) velger hvem vi vil skal representere oss i nasjonalforsamlingen som har den øverste politiske makten. Disse representantene gis m.a.o. et mandat til å fatte vedtak i enkeltsaker og utforme politiske løsninger på vegne av oss alle sammen

Et moderne samfunn er en stor og meget kompleks organisasjon/struktur som krever innsikt i en lang rekke fagområder for å kunne vite hva man gjør og hvordan den politikk du ønsker vil virke på samfunnet. De færreste (om noen) politikere har den nødvendige innsikten og kunnskapen selv. Ekspertise og landets fagmiljøer har derfor en viktig rolle i utformingen av praktisk politikk ved at de utgjør en fagressurs politiske myndigheter kan "lene seg på" når de gjør sine politiske valg. Men denne fagkunnskapen er kun rådgivende. Det er kun de folkevalgte representantene som er gitt et mandat til å fatte vedtak. En ting er at hvis ekspertisens anbefalinger blir bindende for politiske myndigheter har vi ikke lenger et demokrati, men blir mer et teknokrati.

En annen sak er at rådene fra eksperter er sektorielle, de gjelder det begrensede fagområde de er satt til å vurdere. Det kan og er ofte andre samfunnshensyn som også bør hensynstas. Så det at enkelte tiltak under coronapandemien kan oppfattes som politisk motiverte og undødvendige fra et strengt smittevernberedskapshensyn er ikke noe jeg reagerer på. Tvert om er det slik det politiske systemet skal fungere. Det skulle da bare mangle at ikke de folkevalgte representantene som hadde velgernes mandat til å styre landet oppfylte sin plikt med å forme samfunnet i den retningen de er gått på valg med og lovt velgerene at de skal gjøre.

Din argumentasjon kan oppfattes som et angrep på vår forfatning som representativt demokrati. Er du uenig i de politisk motiverte tiltakene som ble gjort under coronapandemien synes jeg det er en langt bedre løsning at du bruker din stemmerett og engasjerer deg politisk for å påvirke politikken i den retningen du mener den bør gå. 

 

 

Dessuten argumenterer du ved å vise til svineinfluensaen og  coronapandemien og at de var relativt lite dødelige. Det er lite overbevisende argumnatasjon fordi det er en elendig risikohåndtering å basere seg på selektive erfaringsdata hvor ting gikk bra. Risikohåndtering handler om hva skjer i worst case og hvordan best hindre eller eventuelt best løse det scenarioet hvis det inntreffer.  Vi vet at det fins virus i dyrepopulasjoner som kan være svært dødelige for oss menensker og som ville skape en katastrofe om de skulle plutselig bli høyt smittsomme for oss. Derfor, før man har den nødvendige etterpåklokskapen/kunnskapen til å vite at dette viruset er relativt ufarlig har ansvarlige myndigheter ikke annnet valg enn å gå ut fra at dette er en versting og ta høyde for det i smitteverntiltakene. Alt annet ville vært horribelt uansvarlig.  

Argumenter som bygger på dødelighet alene er også lite overbevisende fordi det er ikke bare overdødelighet som er problemet med pandemier. Et annet stort problem er belastningen på helsevesenet hvis en pandemi skaper pasienter i hopetall med sykdom som trenger øyeblikelig medisinsk assistanse. Da kan helsevenset fort overbelastes i en grad som gjør at det mister kapasiteten til å levere sine normale forpliktelser og funksjoner. 

Endret av Tronhjem
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg kan ihvertfall ikke huske at det ble gitt noe løfte under valgkampen om i 2017 om at man i tilfelle pandemi skulle stenge ned samfunnet og sette rettstaten og menneskerettigheter til side.

Og det ER alvorlig å overse faglige råd; spesielt eksempelet jeg nevnte med å gripe inn i folks frihet ute i fri luft når ekspertene visste at dette ikke var farlig. Da snakker vi om unødig maktmisbruk.

Når vi først er inne på demokrati; er det ikke en fortusetning at ting skjer mest åpent og ikke bak ryggen på folk slik som beslutningene rundt å stenge ned Norge og 60 års hemmelighold?

Og når "folkevalgte" selv bryter lovene de har innført(både Norge og andre steder)kan man ikke forvente full oppbacking og lojalitet fra plebeierne.

At politikere ikke alltid lytter til fagfolk er jeg da klar over. Det ser vi i energipolitikk, ruspolitikk, velferdspolitikk etc etc., så pandemisituasjoner er ikke noe unikt. Både lobbyisme(energipolitikk) og ideologi(ruspolitikk) har en tendens til å trumfe alt.

Endret av Morromann
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Jeg kjenner en som jobbet for Leger uten grenser i et land i Afrika for noen år tilbake. Der hadde de fremdeles Polio, fordi fattige land ikke hadde tilgang på vaksinen.

En fæl sykdom som kan føre til lammelser og at barn blir funksjonshemmet. Polio går i glemmebloka men det finnes fortsatt mennesker i Norge som lever med senskader etter sykdommen. I Norge ble barn isolert fra foreldrene.

https://sml.snl.no/polio

Sitat

I Norge forekom det flere epidemier fram til begynnelsen av 1950-tallet.

Sitat

I Norge og mange andre land tok problemet slutt da man fikk effektive vaksiner i slutten av 1950-årene. I mange land, særlig i Afrika og Asia, ble imidlertid ikke massevaksinasjon gjennomført, og polio forble et stort problem. I 1988 gikk blant annet WHO, CDC, Rotary og Unicef sammen og satte seg som mål å utrydde polio. I årene som fulgte ble antall pasienter med polio dramatisk redusert. De siste årene har det bare vært noen tilfeller i Afghanistan, Pakistan og Nigeria. Afrika vil sannsynligvis kunne bli erklært poliofritt i løpet av få år, og forhåpentligvis vil sykdommen også snart bli utryddet i Afghanistan og Pakistan.

Følg vaksineprogrammene, hva enn det gjelder.

https://www.fhi.no/va/barnevaksinasjonsprogrammet/vaksinene-i-barnevaksinasjonsprogrammet/vaksine-mot-difteri-stivkrampe-kikhoste-poliomyelitt-hib-infeksjon-og-hepat/

Endret av Subara
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Tronhjem skrev (1 time siden):

Risikohåndtering handler om hva skjer i worst case og hvordan best hindre eller eventuelt best løse det scenarioet hvis det inntreffer.

Nei, nei og nei. 

Det er heldigvis svært langt unna sannheten. 

At det ble gjort gale vurderinger under pandemien er helt åpenbart. Det gikk særlig ut over barn. Dette er noe man må lære av. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...