Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kjøp av biler


Anbefalte innlegg

Hei. 
vi skal selge bilen og kjøpe oss to rimelige biler. Har alltid hatt nye biler da jeg kan null om bil og føler det er trygt med nybilgaranti. Har sett litt på bil men er skeptisk til høy kilometerstand. Men jeg vet ikke om det er noe man bør være så skeptisk til. 

vi er nå på utkikk etter 2 biler. Helst en elektrisk og en bensin/diesel. Vi har 200.000 å bruke. Noen tips til gode biler? 
vi er to voksne og 3 barn. For det meste småkjøring. 

På forhånd takk 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ved småkjøring holder du deg unna diesel. Ikke vurder det en gang. 

Ved kjøp av biler til 100000 er det ingen måte å garantere seg mot uforutsette utgifter. Sjekk at servicehefte er fulgt, og hvor lenge det er siden sist det ble byttet registerreim. 

Jeg ville kanskje ikke brukt 100k på hver bil, men heller brukt mer på den elektriske og mindre på den med bensin. 

Lenke til kommentar
RRhoads skrev (1 time siden):

Ved småkjøring holder du deg unna diesel. Ikke vurder det en gang. 

Ved kjøp av biler til 100000 er det ingen måte å garantere seg mot uforutsette utgifter. Sjekk at servicehefte er fulgt, og hvor lenge det er siden sist det ble byttet registerreim. 

Jeg ville kanskje ikke brukt 100k på hver bil, men heller brukt mer på den elektriske og mindre på den med bensin. 

hvorfor skal man holde seg unna diesel biler ved kun småkjøring?kjører i snitt 9km hver dag,4,5km hver vei til jobb,har ikke hatt noen probler i det hele tatt,må bare kjøre rent partikkelfilteret når jeg får opp melding om det,bilen har gått 225k nå

Lenke til kommentar
Oter skrev (På 23.6.2024 den 12:07 AM):

hvorfor skal man holde seg unna diesel biler ved kun småkjøring?kjører i snitt 9km hver dag,4,5km hver vei til jobb,har ikke hatt noen probler i det hele tatt,må bare kjøre rent partikkelfilteret når jeg får opp melding om det,bilen har gått 225k nå

Enkelte dieselbiler går lettere tett i rensesystemet, man har DPF, EGR, SCR etc. Bedre med bensinbil da.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gudmunns skrev (På 22.6.2024 den 10:09 PM):

Hei. 
vi skal selge bilen og kjøpe oss to rimelige biler. Har alltid hatt nye biler da jeg kan null om bil og føler det er trygt med nybilgaranti. Har sett litt på bil men er skeptisk til høy kilometerstand. Men jeg vet ikke om det er noe man bør være så skeptisk til. 

vi er nå på utkikk etter 2 biler. Helst en elektrisk og en bensin/diesel. Vi har 200.000 å bruke. Noen tips til gode biler? 
vi er to voksne og 3 barn. For det meste småkjøring. 

På forhånd takk 

Kjøp Toyota, de er ofte driftssikre biler. Her er en med lav km stand, den er 11 år gammel, men grei pris og kan fint vare i minst ti år til med godt vedlikehold.

Lenke til kommentar
Abigor skrev (6 minutter siden):

Grei pris? Det er jo nesten dobbelt!

Trådstarter sier de har 200 000 kr til rådighet.

Edit: om du mener prisen forhandleren har satt er dobbelt av hva du mener den egentlig er verdt, er det slik at man ikke kjøper bruktbil uten å prute, ihvertfall ikke i dagens marked som er et kjøpers marked.

Endret av FrihetensRegn
Lenke til kommentar

For eldre biler er det vel så viktig hvem som har eid bilen før dere og hvordan de er tatt vare på, som hvem som har laget bilen og hvilke problemer de er kjent for å ha. 

På generelt grunnlag kan det være mange gode kjøp i små eldre biler med lav km stand eid av feks eldre personer. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Oi, 2 biler til 200k? Jeg vet ikke helt hva slags vurdering dere har gjort her, men da blir det jo isåfall 2 biler med forholdvis høy km.stand mest sannsynlig. 

Når du i tillegg har vært vandt til å ha nye biler og ikke kan skru, blir jeg litt usikker. Må bli ish 100k per bil da evt, du kan nok få en grei elbil til den prisen og kanskje en ok bensin bil, men det blir jo en litt eldre modell isåfall og det kan fort koste dere en del i service i årene som kommer. 

Jeg ville vært litt skeptisk til høy km.stand, spesielt når du ikke kan skru selv. Skal begge bilene brukes like aktivt, men kun til småkjøring? Vanskelig vurdering egentlig, blir lite med rekkevidde på elbilen om vinteren isåfall..

Lenke til kommentar
Iterion skrev (På 24.6.2024 den 8:15 PM):

Oi, 2 biler til 200k? Jeg vet ikke helt hva slags vurdering dere har gjort her, men da blir det jo isåfall 2 biler med forholdvis høy km.stand mest sannsynlig. 

Når du i tillegg har vært vandt til å ha nye biler og ikke kan skru, blir jeg litt usikker. Må bli ish 100k per bil da evt, du kan nok få en grei elbil til den prisen og kanskje en ok bensin bil, men det blir jo en litt eldre modell isåfall og det kan fort koste dere en del i service i årene som kommer. 

Jeg ville vært litt skeptisk til høy km.stand, spesielt når du ikke kan skru selv. Skal begge bilene brukes like aktivt, men kun til småkjøring? Vanskelig vurdering egentlig, blir lite med rekkevidde på elbilen om vinteren isåfall..

takk for godt svar. Ja det som er hele problemet her at jeg ikke kan skru. Har en bror som er mekaniker så får evnt hjelp av han, men vil jo helst slippe det hele tida. 

 

Hadde tenkt 100 pr bil ja. Sett på mercedes B klasse 2018 modell elektrisk. gått rundt 50.000 til rundt 100.000, men ikke funnet noen bensin enda. Men er også skeptisk til høy km stand og prøver å finne lavest mulig. 

 

bilene er mest bruk til og fra jobb og til og fra togstasjon osv. ca 10 km en vei. Men må jo kunne holde til en lengre tur i ny og ne også. 

Lenke til kommentar

B klasse elbil, kan nesten ikke kalles bil. Veldig begrenset rekkevidde. Men om man kun skal kjøre i nærområdet funker det vel. Kjipt når den med hovedbilen er på tur da, og den som er igjen med barna ikke kan kjøre til nabobyen engang

Lenke til kommentar

Nissan Leaf virker som en nokså grei og driftsikker elbil etter det som jeg har sett rundt om.

De har også indikasjon i dashbordet om tilstanden på batteriet, hvor de fleste som selger oppgir hvor mange av strekene som fortsatt lyser opp som indikerer hvor mye av batterikapasiteten som er igjen når den er full ladet. Det er også veldig mange av den, slik at de som driver å reparerer de også har god erfaring med de.

Kjøpes den via bruktforhandler så er det jo noe garanti på de uansett på ting som hjelper en del på bruktbiler.

Ett eksempel til grei pris

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=359210073

Ved elbil husk også å ta med kostnad for ladestasjon i kostnaden. Det er ikke lov å lade på vanlig stikkontakt lenger hvis denne ikke er montert for dette formålet før 1 juli 2022. Dette pga brannfare. Regn med ett sted mellom 13-20 tusen.

Støtter også de som nevnte å holde seg unna Diesel bil å småkjøring. Min Volvo V50 D2 som ble kjørt lite og da ofte på småkjøring så røk 2 ventiler rett etter hverandre, den ene rett etter at den andre var byttet. Var vel 18.000,- eller noe slikt for å bytte hver av de. Solgte den rett etter det.

 

Mercedes sin gamle B-klasse er det som nevnt å holde seg unna. Var en Complience bil som ikke var spesielt bra på noen måter. Har den også utvidet batteri, så tar det opp ekstra plass i bagasjerommet, og må manuelt veklses over til hvis det skal brukes så vidt jeg husker.

Andre som man bør holde seg unna:

-Ford sin Compliance bil (Husker ikke hva den het, men enda verre en Mercedes sin)

-Renault Zoe - Grei bil, men hvis man ikke har husstand med 400V så må man holde seg unna. Den krever spesiell lader for det mest normale strømnettet i norge, og denne koster det fort 25 tusen å bytte hvis den ryker, noe den av og til gjør, har man 400V (Skal stå i sikringsskapet), så er det en bil med god rekkevidde for en billig penge.

-Kia Soul - Det har vært en del batteriproblemer på disse. Får du tak i en som de skriver har byttet batteriet så er det ett godt kjøp, men de er som regel nokså dyre fortsatt.

-Fiat sin Elbil - Er en complience bil som er importert fra California. Ikke mye positivt å si om den egentlig.

 

En complience bil (Usikker på norsk navn på det, er en bil som produsentene kastet sammen for å komme under Co2 utslippsgrenser på produksjonen sin eller noe slikt. Som regel dårlige biler som ikke er verdt pengene sine.

VW sin eGolf er en Complience bil som det ikke er noe problem med å kjøpe. Hadde en slik selv i nesten 6 år, og med lite hurtiglading, så var det ikke veldig mye svekkelse av batteriet jeg opplevde i praksis (8 mil kjøring hver arbeidsdag som minimum.)

Det eneste du må være obs å med eldre elbiler er at de på vinteren svekkes pga kulden, tenkt gjerne halv kjørelengde iforhold til oppgitt kjørelengde. eGolfen jeg hadde, minste batteri, kjørte normalt ca 12mil, men greide 7-8 på vinteren alt etter hvor kaldt det var. Greide på det meste nesten 14 mil. på en perfekt sommerdag med gjennomtenkt kjøring. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...