Gå til innhold

Fjernvarme skal gjøres enda dyrere etter forslag fra NVE


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
50 minutes ago, Trulss said:

Finner ikke noe om dette i lovverket. Kan du vise meg vilkårene?

3.3 her:

https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/Veileder-til-kommunenes-planarbeid-med-tilknytningsplikt-for-fjernvarme/id2351036/#:~:text=Tilknytningsplikt gitt i planbestemmelsene innebærer,eksisterende bygg utløser imidlertid tilknytningsplikt.

Quote

3.3 Tilknytningsplikten og krav til bygg

Tilknytningsplikt gitt i planbestemmelsene innebærer at utbygger har plikt til å knytte nye bygninger som skal oppføres innenfor konsesjonsområdet til fjernvarmeanlegget, jf § 27-5. Plikten gjelder ikke for eksisterende bygg. En hovedombygging av et eksisterende bygg utløser imidlertid tilknytningsplikt. Større tilbygg på eksisterende bygg utløser også tilknytningsplikt.

Etter byggteknisk forskrift § 14-8 må bygg med tilknytningsplikt være utstyrt med varmeanlegg slik at all oppvarming, ventilasjonsvarme og varmtvann kan dekkes med fjernvarme. For kommunens egne bygg, eller bygg som blir oppført på kommunens områder, kan kommunen bestemme at byggene blir installert med vannbårne systemer gjennom henholdsvis pålegg og utbyggingsavtaler.

 

Lenke til kommentar
15 minutes ago, Trulss said:

Nettopp, kun tilknytning og ingenting om bruk. Men det skulle vel egentlig bare mangle at folk ikke kan velge å fyre med hva de vil.

Man må ikke bruke det, men man må ha muligheten til å bruke det :
Etter byggteknisk forskrift § 14-8 må bygg med tilknytningsplikt være utstyrt med varmeanlegg slik at all oppvarming, ventilasjonsvarme og varmtvann kan dekkes med fjernvarme

Lenke til kommentar
10 hours ago, Smule8o said:

Litt av grunnen er nok at vår kjære, høyst kompetente, regjering har innført økt CO2-avgift på forbrenning av avfall. Så fjernvarmeselskapene sliter med økonomien selv med dagens priser.
https://www.fjernvarme.no/ber-regjeringen-regne-pa-eksportavgift

Men som nevnt over her, så lenge man faktisk kan tvinge folk til å være kunder er det nå ikke noe stress å øke prisen 🤡

Co2 avgifter er ment å brukes til å gjøre alternative energikilder mer attraktive i forhold de med co2 utslipp, for å redusere utslippene av co2. Men akkurat hva er det regjeringen mener er den alternative og ønskede måten å bli kvitt søppel på?

Vel svaret er like åpenbart som det er fullstendig galematias. Den ønskede måten å bli kvitt søppel på ifølge den norske regjeringen er å kjøre det med lastebiler til Sverige, for å brenne det der. Da går co2 utslippene på det svenske regnskapet, og selv om netto reduksjon i utslipp er negativt, kan de klappe hverandre på skuldrene.

Dette er bare enda et ledd i statens brilliante klimapolitikk..

  • Liker 7
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
On 22.6.2024 at 3:30 PM, Woff said:

Ved neste valg kan du være med å bestemme HVEM som skal overta. Bruk stemmen din, det er det eneste DU kan gjøre med problemene!

Uføre her, har ikke stemt på vel over 20 år primært fordi jeg ikke bryr meg om politikk.

Du kan være sikker som faen at jeg skal stemme ved neste valg!

Det burde si sitt om hvor til helvete det har gått med denne regjeringa.

  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
opensky skrev (10 timer siden):

Det burde si sitt om hvor til helvete det har gått med denne regjeringa

Det PLAGER MEG at de foregående regjeringene har fått GODKJENT av deg da (Siden du ikke har stemt)!  🙂
Men absolutt fornuftig å benytte den retten du har til å påvirke! Om NOK av oss stemmer likt MÅ det taes hensyn til vet du!
Jeg har vært interessert i politikk, sågar vært aktiv, men 'mitt' parti (FrP) dreit så på draget da de hadde mulighet til å gjøre noe at det ble utmelding og nix mer stemmer dit! 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
12 hours ago, Woff said:

Det PLAGER MEG at de foregående regjeringene har fått GODKJENT av deg da (Siden du ikke har stemt)!  🙂
Men absolutt fornuftig å benytte den retten du har til å påvirke! Om NOK av oss stemmer likt MÅ det taes hensyn til vet du!
Jeg har vært interessert i politikk, sågar vært aktiv, men 'mitt' parti (FrP) dreit så på draget da de hadde mulighet til å gjøre noe at det ble utmelding og nix mer stemmer dit! 

Men hva i alle dager skal man stemme? Dagens politikk er i stor grad utformet av hele spekteret fra SV til FrP. Og Rødt er gale kommunister. Meg bekjent temmelig skralt stilt til høyre for FrP også 

  • Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Maskinfører skrev (Akkurat nå):

Nå ere vanlige folks tur til hva ? (Å lide) ☹️

Alle skal flåes!

 

Edt* Må påpeke at Norge alltid har vært dyrt, men jeg kan ikke huske det har vært så ille som nå.

Endret av Duriello
  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Synes vi skal lage en ny tråd med overskriften "Uten CO2 dør alt plantelivet i Norge", for så intelligent synes jeg denne tråden er...

Øvrige henvises til "Jorden er flat" og de andre spekulasjonene om alle som bare er til for å ta rotta på oss "normale" mennesker.

Noen her mangler fullstendig hva jeg kaller "Perspektiv" og det er kanskje på tide at selv vi her oppe i nord krabber ut av busserullen og åpner blikket litt utover egen hageflekk?

Lenke til kommentar
9 hours ago, Maskinfører said:

Konservativt (Erik Selle)

Få inn forbud mot abort, frata kvinner alle rettigheter så de finner sin plass ved kjøkkenbenken, melde oss ut av EØS helt uten tanke på konsekvenser, hjernevaske barn til å tro på magiske skapninger i himmelen m.m? 

Nei takk.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
9 hours ago, trn100 said:

Synes vi skal lage en ny tråd med overskriften "Uten CO2 dør alt plantelivet i Norge", for så intelligent synes jeg denne tråden er...

Øvrige henvises til "Jorden er flat" og de andre spekulasjonene om alle som bare er til for å ta rotta på oss "normale" mennesker.

Noen her mangler fullstendig hva jeg kaller "Perspektiv" og det er kanskje på tide at selv vi her oppe i nord krabber ut av busserullen og åpner blikket litt utover egen hageflekk?

Du kan nå komme med noe konstruktivt selv da. Ikke bare "dere andre er skikkelig dumme"

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Smule8o skrev (På 22.8.2024 den 10:12 AM):

Du kan nå komme med noe konstruktivt selv da. Ikke bare "dere andre er skikkelig dumme"

Poenget mitt med det innlegget var at all energi vi trenger nødvendigvis MÅ og VIL bli dyrere inntil noen finner opp ikke bare "gratis" energi, men også energi som de ikke vil ha betalt for.

Alt annet er utopi og drømmer, uansett hvor mye vi klager, dessverre 😉

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...