Gå til innhold

Axis and Allies

knutby

Anbefalte innlegg

Husker en kompis av meg hadde spillet, og han mekket altslags egne regler for å få overtaket.. så jeg satt meg ned med regelboka, og det ble timelange diskusjoner om hvordan ting fungerte.. Det var morro!

Husker også en gang da vi var 4 stykker, jeg var Tyskland, og vi laget allianser i hytt og dynevær.. fikk lurt han som var Sovjet til å la meg ta armyen min gjennom landet hans, sa jeg skulle ned til Afrika siden jeg hadde båtbygge fabrikken min i Italia.. Ok sa han.. så det gikk noen turer, og jeg fikk han til å flytte alle tingene hans oppover i landet, så flyttet jeg plutselig alt inn i Moskva.. så begynte jeg å le som F, og de andre 2 (Storbritania og USA) begynte også og le.. og han som var Sovjet fatta ikke hvorfor vi lo, men da han så ned på brettet så forstod han det godt.. skal love dere at han klikket, haha! Endte med at jeg vant da, fordi USA og Storbritania kunne ikke angripe meg pga. at jeg hadde for mye ubåter rundt kysten :p

Gode minner.. Og knallbra spill!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Rart med det, når noen har kjenner hverandre godt nok, kan de forutse hverandres trekk til en viss grad, og da trekker ofte spillet ut i lang-drag(ofte over flere dager) Man VET at motspilleren skjønner hva du sannsynligvis vil gjøre, og fokuserer på avledninger og overraskelser fremfor opplagte trekk.

Når man som alliert, omsider har funnet "veien å gå", blir det nødvendig med ekstraregler evt. ekstrem flaks/uflaks for at spillet skal fortsatt ha en uviss utgang.

Outlook sin historie stemmer ikke med min tolkning av reglene...

Men det er det eneste negative med spillet, det gir altfor store rom til tolkning av regler. Ikke ulikt bibelen ;)

Lenke til kommentar
Men det er det eneste negative med spillet, det gir altfor store rom til tolkning av regler. Ikke ulikt bibelen ;)

Så sant så sant... Og for å gjøre forvirringen komplett er det to eller tre (?) offisielle regelsett. Men alle slike konflikter har en enkel løsning: jeg har rett!

Har forresten vært med på å spille med regelen fra et eller annet lignende spill (hvilket???) om at det må to treff til for å senke et slagskip. Et treff og en legger det på siden. Rettes opp hvis det overlever runden. Det var et sant mareritt; en må ha sett det for å fatte hvor enorm innvirkning dette har på spillet...

Lenke til kommentar

Er det forresten flere enn meg som pleier å innsistere på å spille RR(Russia Restricted = Russland får ikke angripe i første runde)? Eventuelt andre tiltak for å gjevne ut spillet?

Som sagt tidligere: jeg mener det er nødvendig for å få et morsomt spill. Har hørt dem som påstår at en bør spille RR OG gi Japan noe ekstra cash i første runde...

Lenke til kommentar

Snakker du om Europe? Dette gjelder world:

Nei... hvis vi spiller RR kommer jo Tyskland til å flytte alle styrkene sine til en bred front mot Russland og la nok stå igjen i Berlin til å knuse alle landgangsforsøk. Så blir england hjelpeløse og må frakte folk opp til russland for å forsvare de.. Dette blir ueffektiv krigføring og england får ikke gjort noen ting. England må heller ta seg av tyskland til sjøs og vinne tilbake Afrika (som mest sannsynlig blir tatt av Tyskland ganske kjapt).

USA, kan hjelpe litt til med Afrika men må nok satse på å blokkere Japan, knuse dem til sjøs.

Vi pleier å spille uten blitzing fra båt... (dvs. at tanks bare kan settes i land fra båt, uten å kjøre videre)

Lenke til kommentar

jeg pleier å spille med RR, subersubs for japan og tyske fightere som treffer på 5 i defense, og at det er forbudt å bygge nye fabrikker (som hemmer allies veldig). har også en bok med masse "expanded rules", som inkluderer det meste, bl.a. artilleri units, fallskjermsoldater osv

angående balanse i spillet, virker det som om japan er helt ustoppelige, og hvis tyskland bare holder seg i live er det mer eller mindre uunngåelig at japanerne tar moskva (med mindre tyskerne blir tatt først av usa+england fra vest/russland fra øst). når jeg spiller med folk blir det som regel til at folk konsentrerer det de har mot russland og tyskland.

Endret av Sondre^^
Lenke til kommentar

Prøvde en runde med heavy battleships, heavy carriers, kystartilleri, heavy bomber og airbourne assault. Det ble et helt annet spill ja. Alle mine "gamle" taktikker måtte kastes.

Det bokstavelig talt regnet tyske og japanske styrker over steppene i sibir...

USA tok hovedstaden til Japan for første gang. Russland ble utradert etter veldig kort tid. Det var ikke fristende å angripe den amerikanske armadaen som kom tøffende uhindret gjennom suez og over atlanteren...Men det tyske kystartilleriet bet godt fra seg husker jeg.

De orginale regelene er nok best, men litt variasjon øker levetiden til spillet.

Lenke til kommentar
Snakker du om Europe? Dette gjelder world:

Nei... hvis vi spiller RR kommer jo Tyskland til å (...)

Ja, det er hele poenget. Det gir Tyskland en fair sjanse til å bygge seg opp før det kommer engelskmenn og amerikanere veltende innover europa, og det gir Tyskland mulighet til å holde Afrika et par runder.

En annen viktig ting: det hindrer at Japan blir kastet på havet i første runde.

Med standard regler ER det nesten umulig for axis å vinne mot en samkjørt aliert styrke.

PS: Det finnes en bråte med sider med strategitips der ute. Veldig mange av dem er bare rør og tøys, men denne karen har skrevet en samling med essays som gir en unik innsikt i spillet. Veldig interessant lesning for A&A-nerder. Hans analyser stemmer forbausende bra med de erfaringene jeg har gjort så langt.

http://donsessays.freeservers.com/

Lenke til kommentar
Hvordan har det gått Loffelur? Har du fått spilt noe?

Joa. Har spillt 4-5 ganger Det er sinnsykt bra. Enda bedre med pils:D Jeg har seff hvert Nazistene hele tiden og det er vanskelig :thumbdown: Vant den siste matchen da... tok hele atlanteren og alle de baltiske statene på første trekket. Da prøvde russerne å legge seg på defansiven mens usa og britene prøvde å ta til bake atlanteren. I mit andre trekk så inntok jeg leningrad og da var spillet så å si over:D

Lenke til kommentar
når det gjelder to hit battleship så beholder den treff den har fått i løpet av slaget. Dette har den med seg til neste slag, og da har den kun et treff igjen.

Slik er det ihvertfall i datautgaven.

I sluttet av hver tur resettes livene til bs...

Lenke til kommentar
når det gjelder to hit battleship så beholder den treff den har fått i løpet av slaget. Dette har den med seg til neste slag, og da har den kun et treff igjen.

Slik er det ihvertfall i datautgaven.

I sluttet av hver tur resettes livene til bs...

Som sagt, slik er det ikke i pc utgaven som jeg har ihvertfall. Der beholder bs hits det får i kamp.

Er ikke noen som er interessert i å spille pc utgaven over nettet? Er jo ikke helt det samme som brettspill det da, men sikkert morsomt det og.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...