Gå til innhold

Axis and Allies

knutby

Anbefalte innlegg

Husker jeg spillte det for 6-7 år siden og jeg fikk lyst til å prøve på ny. (Ja jeg mener brettspillet) Men nå har det jo kommet både Europe og Pacific utgave så jeg lurte på om det var noen av dere som viste noe om dem?

Er det flere en Europe og Pacific?

Isåfall hva er forskjellene untatt spillebrettet?

Er det fortsatt like tøft som før, eller har jeg bare gått i barndommen??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tar ofte et slag Axis&Allies med venner... det er skikkelig tøft, og mye mer utfordrende en f.eks. risk. (Noe som gjør det litt mindre barnslig)

Det finnes tre forskjellige versjoner... Pacific, Europe og World. Disse er forskjellige og world er 5-spillerversjonen (jo flere jo bedre).

WORLD

Landene: USA, Russland, England, Japan og Tyskland

Tema: 2. verdenskrig

EUROPE

Denne versjonen har områdene europa, nord-afrika og litt av amerika. 4 spillere

Landene: England, Russland, USA og Tyskland

Lag: England, USA og Russland mot Tyskland.

Annerledes enn world-versjonen: Infanteri får bonus ved støtte av artilleri, flere land som ikke eies i begynnelsen kan bli tatt. Er litt usikker på om dette er 1. eller 2. verdenskrig.

PACIFIC

Pacific har områder rundt stillehavet og er laget for 3 spillere.

Landene: Japan, USA og Kina

Annerledes enn world-versjonen: Mange rare regler, blandt annet vinner Japan hvis de andre ikke klarer å utslette landet helt før en viss tid har gått.

Min anbefaling etter å ha testet alle: Verdensversjonen

Begrunnelse: Det er morsommmere å ha flere som spiller, særlig siden dette ikke medfører at spillet varer noe lenger enn med de andre versjonene. Dessuten er det mindre regler å huske på, noe som kan være bra for dem som sliter med å lære... Folk blir med i spillet med en gang.

Edit: du får kjøpt det på en skikkelig stor bokhandel, her i Rogaland så jeg spillet på Kvadrat (populært kalt Kubikk).

Endret av GolfBag
Lenke til kommentar

Det er ikke dem det er størst forskjell på... det er pacific så har så forbannet vanskelige regler. Skikkelig irriterende når du må lære opp nye folk som ikke har spillt noen av spillene før...

Det finnes jo flere vanskelighetsgrader når det gjelder regler til Axis&Allies, disse kan virkelig gjøre det vanskelig å spille.

Men... Europe er jo ikke et dårlig valg da..

Lenke til kommentar

Fett å se at det er noen som liker brettspill!! :D

Jeg har spilt alle spillene som er nevnt her og støtter 100 % GolfBag sitt innlegg. World er klart fetest.

Men er det noen som har spilt "Diplomacy". Det tar heelt av! Kongespill!

Spillet er bygget opp litt annerledes enn vanlige brettspill og det er konge. Det har nemlig INGENTING med flaks å gjøre. Bare skill.

Alle skriver ned flyttene sine før runden startes og så er det litt spesielle regler for kriging og flytting og sånn. Det er litt stress, men spillet tar av når man kommer inn i det. Anbefaler en kikk på det ass!!

Tema: 1.Verdenskrig.

Lenke til kommentar
POWER!

Who will be the next El Presidente of La Republica de los Bananas? With the Peasants and the Church on your side, plus a few million pesos to grease the right palms, it could easily be you...

MONEY!

But where to get that few million pesos? Your Air Force was never on the receiving end when the former El Presidente distributed the yearly budgets, so you're broke. (He felt the budget money belonged in his Swiss bank account.) Perhaps if you can find a professional to assassinate the Admiral before he gets to the bank....

INTRIGUE!

Assassins cost money too, but with the Monarchists on your side, something can be arranged. Now the question is, where to catch the Admiral? At home? At his mistress'? At the bank....

REVOLUTION!

The Admiral didn't go to the bank, and someone else was elected El Presidente. As a loyal citizen, you order your Air Force to defend la Republica (and your power base) from another corrupt regime. As the planes fly overhead and the tanks rumble from the barracks, the coup is on! Will you triumph to become the new El Presidente for Life? Or will you be sent to the firing squad?

Junta is the game of power, intrigue, money and revolution in an all too familiar banana republic. In this multi-player game, the players, as the ruling families of la Republica, connive, cajole, threaten and ally their way to the fattest Swiss bank account.

Lenke til kommentar

Ohh. Junta er jo genialt. Husker jeg spilte det i sommer, men jeg tapte dessverre mot eieren av spillet (backstabbing bastard. JEG skulle få penger etter kuppet). Stakk dog unna med en større sum penger siden folk sendte assassins til alle andre steder enn banken. Viva la revolution!

Lenke til kommentar

Jeg begynner å bli ganske dreven i A&A World, men har bare prøvd Europe et par ganger. Etter min mening har dette spillet en alvorlig svakhet, nemlig at alierte styrker på russisk teritorium kan "omvendes" til russere. Følgelig kan USA sende en gjevn strøm av bombefly til Russland, og Russland kan valse over Tyskland med en svært slagkraftig kombinasjon av infanteri og bombefly. Har ikke spilt det nok til å si om denne analysen EGENTLIG holder stikk, men slik gikk det ihvertfall de par gangene jeg spilte det, og det var jo ikke noe gøy. Noen som kan gi litt feedback på denne teorien?

Forøvrig synes jeg A&A er morsomst når det spilles mano a mano. The Good Guy vs. The Bad Guy. ;) Men mere sosialt med flere selvsagt.

Hvis noen av dere som henger her bor i Trondheim og kunne tenke dere en runde en gang er det bare å si i fra. Min erfaring er at det er en begrenset krets med mennesker som orker denne type spill. Tar jo kjapt 12-15 timer når folk får litt skils.

Lenke til kommentar

Fikk a&a eropa for ett par dager siden nå og har prøvd en runde. Da er det klart: finnes det et bedre brettspill? trukke de.

Den teorien om bombefly virker skummel...

Hadde det svin kult når vi spillte det. 2 allierte vs. meg:D jeg leker nazi og prater tysk mens de driver å diskuterer hvordan de kan stjele pilsen min.

Lenke til kommentar
Min erfaring er at det er en begrenset krets med mennesker som orker denne type spill.

Det har ikke jeg erfaring med... men så pleier vi som regel å slutte når noen har uovervinnelig overtak da...

Aber natürlich. Men selv å komme dit tar ofte LAAAAAAANG tid hvis to dyktige folk spiller mot hverandre og RR eller andre utgjevningsregler benyttes. (Hvilket jeg mener er tvingende nødvendig for et balansert spill!)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...