Gå til innhold

Si opp vs permitere seg?


Gjest 3d89f...7e7

Anbefalte innlegg

Gjest 3d89f...7e7

Min plan var å si opp jobben, jobbe ut oppsigelsetid, og så gjøre noe annet på ubestemt tid. Jobben ville se på muligheter for permisjon i 1 år for å ikke lukke døren. Jeg vet ikke med sikkerhet at etter jeg har gjort noe annet en periode så vil jeg tilbake til samme plass/jobb, men ideen å bare ha muligheten dersom noe skulle skje er jo nice. Jeg prøver å finne ut hvor "fri" man kan være som permitert kontra å bare si opp, jeg regner med at det meste kan avtales så lenge det ikke bryter med lov. 

1. Oppsigelsetid: jeg vil kunne si opp i permisjonen uten å måtte jobbe oppsigelsetid (aka reise tilbake til plassen der jobben er og jobbe i 3 mnd). Jeg vet det er lovpålagt med min 1 mnd oppsigelsetid, men arbeidsgiver kan gi fritak for arbeidsplikten man har i oppsigelsetiden - oppsigelsetid uten å måtte jobbe. Dette høres ut som noe man fint kan avtale at skal gjelde?

2. Feriepenger: en av de positive sidene med at jeg tenkte å si opp var å få utbetalt feriepenger på siste lønning før man slutter (med vanlig skattetrekk). Det er ikke standard at feriepenger utbetales ved lengre permisjoner, men jeg ser at man kan avtale forskuddsutbetaling (dog ikke kreve). Dette kan jeg vell også fint anbefale?

3. Jeg vet ikke hvor lenge jeg vil drive på med det andre jeg skal gjøre, plutselig holder jeg på i 3år, og litt av poenget var å ikke ha en sluttdato. Om jeg permiterer meg i 1 år så vil jo det på en måte være det. Hva skjer når det 1 året er gått og jeg ikke ønsker å tilbake enda? Kan man be om permisjon på ubestemt tid, aka jeg kommer tilbake når jeg vil?

4. Er det noe som helst annet jeg bør vite om jeg velger permisjon over å si opp i dette scenarioet? Nav? Sykepenger? Rettigheter? Krav på/ikke krav på?

Anonymous poster hash: 3d89f...7e7

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uansett hva du tenker, ikke si opp. Jeg vet ikke hvilke rettigheter som forsvinner men tydelige råd fra de som kan dette er å aldri si opp sin stilling. I ditt tilfelle vil du jo ikke ha noe å hente på å si opp stillingen annet enn følelsen av frihet. Jeg ser ikke helt denne følelsen da du kan si opp under permisjonen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 3d89f...7e7 skrev (2 timer siden):

Min plan var å si opp jobben, jobbe ut oppsigelsetid, og så gjøre noe annet på ubestemt tid. Jobben ville se på muligheter for permisjon i 1 år for å ikke lukke døren. Jeg vet ikke med sikkerhet at etter jeg har gjort noe annet en periode så vil jeg tilbake til samme plass/jobb, men ideen å bare ha muligheten dersom noe skulle skje er jo nice. Jeg prøver å finne ut hvor "fri" man kan være som permitert kontra å bare si opp, jeg regner med at det meste kan avtales så lenge det ikke bryter med lov. 

1. Oppsigelsetid: jeg vil kunne si opp i permisjonen uten å måtte jobbe oppsigelsetid (aka reise tilbake til plassen der jobben er og jobbe i 3 mnd). Jeg vet det er lovpålagt med min 1 mnd oppsigelsetid, men arbeidsgiver kan gi fritak for arbeidsplikten man har i oppsigelsetiden - oppsigelsetid uten å måtte jobbe. Dette høres ut som noe man fint kan avtale at skal gjelde?

2. Feriepenger: en av de positive sidene med at jeg tenkte å si opp var å få utbetalt feriepenger på siste lønning før man slutter (med vanlig skattetrekk). Det er ikke standard at feriepenger utbetales ved lengre permisjoner, men jeg ser at man kan avtale forskuddsutbetaling (dog ikke kreve). Dette kan jeg vell også fint anbefale?

3. Jeg vet ikke hvor lenge jeg vil drive på med det andre jeg skal gjøre, plutselig holder jeg på i 3år, og litt av poenget var å ikke ha en sluttdato. Om jeg permiterer meg i 1 år så vil jo det på en måte være det. Hva skjer når det 1 året er gått og jeg ikke ønsker å tilbake enda? Kan man be om permisjon på ubestemt tid, aka jeg kommer tilbake når jeg vil?

4. Er det noe som helst annet jeg bør vite om jeg velger permisjon over å si opp i dette scenarioet? Nav? Sykepenger? Rettigheter? Krav på/ikke krav på?

Anonymous poster hash: 3d89f...7e7

Permisjon gir deg mye større muligheter til å komme tilbake til arbeidsplassen hvis det andre du skal finne på ikke går så bra som du tenker det at skal bli. Det gir deg ganske mye frihet da du kan si opp i permisjonstiden uten å bli tvunget til å jobbe.

 

3. Jeg tror ikke det er noe maksimal grense på permisjon, men det er grenser for hvor lenge arbeidsgiver vil tolerere at du har permisjon, så jeg ville ikke regnet med at du får noe lenger enn et års permisjon.

 

4. Det kan være en ulempe med permisjon hvis du skulle søke dagpenger (arbeidsledighetstrygd) i permisjonsperioden.

 

ps5 skrev (34 minutter siden):

Permittering og permisjon er to vidt forskjellige ting, hva snakker du om her?

TS snakker om permisjon.

Lenke til kommentar
Gjest 3d89f...7e7
Trulss skrev (1 time siden):

Uansett hva du tenker, ikke si opp. Jeg vet ikke hvilke rettigheter som forsvinner men tydelige råd fra de som kan dette er å aldri si opp sin stilling. I ditt tilfelle vil du jo ikke ha noe å hente på å si opp stillingen annet enn følelsen av frihet. Jeg ser ikke helt denne følelsen da du kan si opp under permisjonen.

Enig i det. Om jeg fritt kan si opp under permisjon går jeg nok for det, og om jeg får en avtale om å slippe arbeidsplikt i oppsigelsetiden - standard er vell at man må jobbe ut oppsigelsetid etter permisjonen er ferdig, om man sier opp i permisjonen?

ps5 skrev (46 minutter siden):

Permittering og permisjon er to vidt forskjellige ting, hva snakker du om her?

Dette er litt ukjent farvann for meg so jeg bruker nok feil begrep, er nok snakk om å søke om permisjon, ikke permitering :)

Anonymous poster hash: 3d89f...7e7

Lenke til kommentar
4 hours ago, Guest 3d89f...7e7 said:

Enig i det. Om jeg fritt kan si opp under permisjon går jeg nok for det, og om jeg får en avtale om å slippe arbeidsplikt i oppsigelsetiden - standard er vell at man må jobbe ut oppsigelsetid etter permisjonen er ferdig, om man sier opp i permisjonen?

Dette er litt ukjent farvann for meg so jeg bruker nok feil begrep, er nok snakk om å søke om permisjon, ikke permitering :)

Hvis du ikke har behov for inntekt spiller det ingen rolle om du sier opp eller er i permisjon - jeg kan ikke se for meg at noen vil tvinge deg tilbake i arbeid etter permisjon da de antagelig (men ikke garantert) vil være takknemlige for en oppsigelse på dette tidspunktet. Hvis du sies opp eller blir permittert vil du motta dagpenger så lenge du følger pliktene som følger med dette (bl.a at du må være aktivt arbeidssøkende). Du vil imidlertid ha rett på dagpenger 18 uker etter frivillig oppsigelse (uten rimelig grunn hva det enn betyr), men må fortsatt være aktivt arbeidssøkende.

Endret av ps5
Lenke til kommentar
Gjest 3d89f...7e7 skrev (8 timer siden):

2. Feriepenger: en av de positive sidene med at jeg tenkte å si opp var å få utbetalt feriepenger på siste lønning før man slutter (med vanlig skattetrekk). Det er ikke standard at feriepenger utbetales ved lengre permisjoner, men jeg ser at man kan avtale forskuddsutbetaling (dog ikke kreve). Dette kan jeg vell også fint anbefale?

Når man har sagt opp en jobb er det vanlig å få feriepengene du har opptjent enten Januar eller i Juni følgende år. Dette for at du ikke skal skatte av summen. Det du skatter skal du uansett kunne få igjen på skatteoppgjør senere, men da er det like greit å bare vente på å få hele summen betalt ut samtidig etter min mening.

 

Gjest 3d89f...7e7 skrev (8 timer siden):

4. Er det noe som helst annet jeg bør vite om jeg velger permisjon over å si opp i dette scenarioet? Nav? Sykepenger? Rettigheter? Krav på/ikke krav på?

"Om du tar deg permisjon uten lønn som går over 4 uker, vil du miste retten til sykepenger fra både NAV og arbeidsgiver. Når du er tilbake igjen etter permisjonen, må du jobbe deg opp nye rettigheter til sykepenger ved å arbeide 4 uker sammenhengende.

Du kan også risikere å få redusert pensjon om du velger å ta ulønnet permisjon. Dette vil være nedfestet i arbeidsavtalen din, og du kan spørre arbeidsgiver om du fortsatt er en del av pensjons- og forsikringsordningene mens du er i permisjon uten lønn."

Kilde>

Lenke til kommentar
Gjest 3d89f...7e7
Sydvest skrev (20 minutter siden):

Sa opp jobben mens jeg hadde litt over tre måneder igjen av foreldreperm. Ble da ferdig med oppsigelsestid en uke før permisjonen var over. Gikk deretter rett ut til ny jobb.

Du måtte ikke tilbake å jobbe i oppsigelsetiden, oppsigelsetiden gikk mens du var i permisjon?

Anonymous poster hash: 3d89f...7e7

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...