Gå til innhold

Er det vanlig for folk over 50år å ha safe hjemme?


Gjest b98ac...c0b

Anbefalte innlegg

Gjest b98ac...c0b

Siden både foreldrene mine og besteforeldrene mine har en sånn ganske stor kanskje 1m høy safe hjemme. Jeg har aldri sett i den så aner ikke hva de har i den. Men lurer veldig på hva de har der? Er det vanlig å ha sånn safe hjemme for folk over 50år og hvorfor har de det? Er redd det er noe rart der også

Anonymous poster hash: b98ac...c0b

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest 55142...d88

Det er relativt vanlig i enebolig.  Er det brannsikkert kan det forhindre at verdier går tapt ved brann. Der oppbevares gjerne arvegods, dyre smykker og originaler av dokumenter. Alternativt kan det være et våpenskap dersom de driver med jakt eller skyting.

Kan du ikke spørre hva som er der? Hvorfor antar du at det er noe rart?

Anonymous poster hash: 55142...d88

Lenke til kommentar
Gjest b98ac...c0b
Gjest 55142...d88 skrev (9 minutter siden):

Det er relativt vanlig i enebolig.  Er det brannsikkert kan det forhindre at verdier går tapt ved brann. Der oppbevares gjerne arvegods, dyre smykker og originaler av dokumenter. Alternativt kan det være et våpenskap dersom de driver med jakt eller skyting.

Kan du ikke spørre hva som er der? Hvorfor antar du at det er noe rart?

Anonymous poster hash: 55142...d88

Det er eneboliger de bor i ja. Det er helt sikkert brannsikkert. Men det var da en voldsom stor safe for de kan da ikke ha så mye smykker og dokumenter at de fyller nesten 1m

Anonymous poster hash: b98ac...c0b

Lenke til kommentar

En safe har vel forholdsvis tykke vegger, så med 1m bredde går det vel fort vekk 30cm? Kanskje mer hvis den er spesifisert brannsikker? Jeg aner ikke, men skal man først ha en safe (og de er vel ikke billige akkurat) kan man like godt kjøpe en som har litt plass i tilfelle man trenger plass til mer enn bare dokumenter og en liten mengde smykker.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg er langt unna 50 åra, og jeg kjøpte meg en stor brann safe for et par år siden  som er 84cm høy, den er 67cm innvending.. og veier 120kg..

Er ofte bortreist så oppbevarer foto utstyr og harddisker med bilder der siden jeg driver mye med foto og Dropbox har ikke nok plans

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det er først når du har kjøpt en liten brann- og vannsikker safe at du innser hvor lite innvendig plass den egentlig har og at du egentlig burde kjøpt en større en siden du så vidt har plass til pass, valuta og testamente..

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Husker min far hadde en diger koloss av en safe inne på rommet han brukte som kontor. Han drev eget firma så det var fylllt opp av all fra fødselspapirer, papir på hus og verdier, noe arvegods og masse papir som hadde med bedriften å gjøre. Litt kontanter som hadde gått ut av sirkulasjon tidlig på 80 tallet noengang. 🤣

Hvor vanlig det var å ha en safe aner jeg ikke. Ingen andre unger i klassen min hadde safe hjemme iallefall.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV
TAC-2 skrev (2 timer siden):

Etter at bankene (i alle fall de rundt her) sluttet med bankbokser så er man pent nødt til å ha en safe for oppbevaring av skjøter og andre viktige dokumenter.

Det er noen år siden skjøter sluttet å være papirbaserte, det samme gjelder også annet som man tidligere trengte safe til. Min gjetning er at de fleste som har safe hjemme nå bruker den til å oppbevare svarte penger.

Lenke til kommentar
Slettet-fsaSP0zV skrev (13 minutter siden):

Det er noen år siden skjøter sluttet å være papirbaserte, det samme gjelder også annet som man tidligere trengte safe til. Min gjetning er at de fleste som har safe hjemme nå bruker den til å oppbevare svarte penger.

Ja, svarte penger, narkotika, våpen osv. er ikke så enkelt å ha i en bankboks heller. Smykker og andre verdigjenstander tar også en del plass.

Lenke til kommentar
paatur skrev (2 timer siden):

Jeg er langt unna 50 åra, og jeg kjøpte meg en stor brann safe for et par år siden  som er 84cm høy, den er 67cm innvending.. og veier 120kg..

Er ofte bortreist så oppbevarer foto utstyr og harddisker med bilder der siden jeg driver mye med foto og Dropbox har ikke nok plans

Den er for tung til at innbruddstyver tar den med seg?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV
Subara skrev (Akkurat nå):

Den er for tung til at innbruddstyver tar den med seg?

Ikke bare vekten som har betydning. De fleste safer festes til bygningen den står i, så selv om den er "bærbar" tar det en del tid å få løsnet den.

Lenke til kommentar
Slettet-fsaSP0zV skrev (1 time siden):

Det er noen år siden skjøter sluttet å være papirbaserte, det samme gjelder også annet som man tidligere trengte safe til. Min gjetning er at de fleste som har safe hjemme nå bruker den til å oppbevare svarte penger.

Personlig var det mer at alle bankene jeg hadde bankbokser i til vitnemål etc. forsvant og at jeg var lei av å ikke finne igjen passet som jeg alltid la på en "lur plass" og så aldri fant igjen når jeg trengte det. Safen er stedet som jeg slipper å huske på. Der ligger reservenøkler, pass, utenlandsk valuta (rester av forrige tur som kan komme greit med neste tur), testamente, noen minnepenner med backups etc. Kjenner og flere som oppbevarer vital våpendel i safen slik at de lovlig har sikret seg og ikke ender opp med å miste lovlige våpen de trenger til jakt/dynamisk sportsskyting/statisk skyting.

Hvis du alltid tror folk gjør kriminelle ting så tror jeg du projiserer dine egne usikkerheter. Din lille boble er ikke universal. Andre personer har andre behov og hobbyer.

Endret av ali q
  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

Jeg tror de færreste som har en eller annen form for "safe" hjemme er kriminelle. Nå er kanskje ikke alle "kriminelle" veldig smarte, men det er jo direkte dumt å ha for mye ulovligheter i en safe. Det er for både andre kriminelle, og spesielt politiet ikke akuratt umulig å komme seg inn i et slikt skap, og politiet har så mye tid de vil, samt tilgang på erfarne låsesmeder som kommer seg raskt inn. Hvis det faktisk er dyre og skikkelige verdiskap det er snakk om, så får låsesmedene tilgang til "bruksanvisning" fra produsent av safen, og trenger sånnsett bruke minimal tid der andre ville brukt lang tid uten riktige tekniske tegninger.

Det er godt mulig du finner flest "safer" i eneboliger, og da naturlig hos de som er eldre da de gjerne eier flest av disse boligtypene. Jeg tror derimot at de fleste safer enten er våpenskap, da det er våpen i veldig mange Norske boliger. (Ser Dagbladet skrev at det var i hvert tredje hjem for noen år siden, men mistenker det kun er folketall delt på private våpen, og da ikke akuratt representatvit fordi det gjerne er flere våpen i hus med våpen), eller brannsikre skap som egentlig ikke har særlig med innbruddsbeskyttelse.

Brannsikre skap/bokser er egentlig sterkt anbefalt, selv om samfunnet har begynt å bli ganske papirløst. Forsikring dekker mye, men er strengt tatt mye du ikke får erstattet 1 til 1, spesielt om det er arvegods, kunst, smykker og bunadssølv. Trenger ikke å være dyre saker heller, bare ting og papirer som bare er stress å gjenskape og re-bestille. Harddisker og minnepenner, etc. Gamle fysiske familiebilder, pass, kontanter, testament, samboerkontrakt, private låneavtaler, osv er sikkert også greit å ha en fysisk trygg kopi av.

Hvis noen tenker på å kjøpe en "safe", så vær oppmerksom på et par ting, og vit hva du har behov for:

1. Skal du ha noe brannsikkert, så finn noe som er sertifisert i en uavhengig instans, f.eks sertifiseringene "NT Fire 017" 30P, 60P, 90P eller 120P, eller noe tilsvarende UL (amerikansk standard). Nummeret betyr ofte hvor lenge papir (Derav P) skal overleve inne i skapet ved brann. (30 = 30 min)

2. Skal du ha noe som faktisk er sertifisert mot innbrudd, så er det EN 1143-1 grad 0-7 (høyere er bedre), alternativt standarden EN 14450, klasse S1 eller S2. (høyere er bedre) Det er de mest vanlige i Europa og Skandinavia, men du kan få tak i tilsvarende skap med amerikanske sertifiseringer. Sikkerhetskap som ofte er det som selges som våpenskap, så er de sertifisert etter SSF 3492. Av disse standardene så er iaf EN 1143 sikrest, så 14450, og minst "sikker" er SSF 3492, selv om den er ganske tilsvarend esom 14450, iaf nivå S1.

3. Skal du både ha noe som beskytter mot brann og innbrudd? I så fall må du ha et skap som kombinerer noe av det over.

4. Kan det boltes fast eller forankres?`-Hvis ja, så gjør det. Både for innbruddsbeskyttelse, men også for brann i tilfelle kollaps av tak/gulv/vegg, etc.

Så til spørsmålet ditt om hva de kan ha i "safen"? -Sikkert bare verdiløs dritt (for de fleste andre). De aller fleste har ikke kjempedyre enkeltgjenstander i huset, og salgsverdien på bla.a smykker og bunadssølv er ofte langt mindre enn kjøpssummen. Hvis de driver eller har drevet næring, så kan det hende de har arkivpliktige dokumenter som må oppbvares "trygt" i et visst antall år etter de ble produsert.

 

Endret av Redshift
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

"Safe" eller bare et vanlig våpenskap?

 

Både jakt, så vel som  pistol-, rifle-, og leirdueskyting er svært utbredte hobbyer for vanlige folk. Kan hende de oppbevarer ei rifle/hagle/liten "gønner" i skapet, som de har med seg på banen tirsdag/torsdag etter jobb.

 

Tror ikke jeg kjenner noen som har safe hjemme. Våpenskap er derimot svært utbredt. Mange har også våpen kun fordi de arvet gamlingen sine børser, og vil spare dem til neste generasjon om arvingen selv ikke er interessert i jakt/sportsskyting. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Vi har to safe'er, en til papirer som det er nyttig å ta vare på originalpapirene til (dåpsattester, ulike avtaler, rettsdokumenter, eiendomspapirer, vitnemål med mer) og da særlig med tanke på brann og en safe til verdisaker som samlingen med armbåndsur, bunadssølv, litt sølvtøy og andre verdisaker det er kjekt at eventuelle innbruddstyver må jobbe ekstra med å få med seg.

Mine foreldre hadde safe også, mens min bestefar likte å oppbevare større mengder kontanter i sin da han slet med å stole på bankvesenet mesteparten av livet sitt helt frem til det ble vanskelig å veksle om når seddeltyper gikk ut på dato. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...