Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Klage på verksted


Anbefalte innlegg

Jeg har en 1999 transporter hvor jeg brukte 30 000 kr ved forrige eu kontroll.

det var sveising av eksos, bytt av bremser og bremserør. 

2 år senere er det nye eu kontroll - ikke godkjent og nå 35 000 for å bytte eksosanlegget og bremserør som ikke var tatt ved forrige.

Eksosanlegget hadde blitt byttet i 2015 (jeg ble lurt med svært dårlig deler som rustet tydeligvis, dette var annet verksted).

Det jeg lurer på nå er om jeg har en sak på at de har gitt inntrykk av at bilen er reparert ordentlig og er trygg for mer enn 2 år på det siste spesielt med tankte på at summen er mer enn verdien på bilen, og at de da ikke kan holde en for narr på den måten. 

 

Alt dette med tanke på at det dreier seg om de samme delene og at verkstedet forsikret meg om at dette var beste løsning.

 

takknemlig for gode innspill.

 

mvh R

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Ved rep ifm PKK på en så gammel bil gjør man ikke mer enn det man må for å få den godkjent. Man bytter ut de dårligste delene av bremserørene, og sveiser det som er akutt dårlig på eksosanlegget. Etter 2 år er det ikke upåregnelig at det må gjøres arbeider på det som ikke ble utbedret forrige gang. Hadde det vært min 1999-modell, og jeg fikk tilbud om påkost på 30k for 2 år siden, hadde bilen gått rett til gjenvinning.

Lenke til kommentar

Oja vesentlig skrivefeil fra meg -  her er det snakk om akkurat samme sveisejobb på eksos. Bremserør var det som ikke var tatt ved forrige, MEN jeg spurte ettertrykkelig om de andre bremserørene var i orden, eller så ville jeg ta de samtidig.

problemstillingen tenker jeg er at verkstedregningene er høyere enn bruksverdi på bilen og at de da har et visst ansvar om å formidle istedenfor å loppe penger. Eksempel på dette fra samme regning er "løst batteri" og 500 kr for å stramme mutteren som holder batteriet på plass. 

jeg har prøvd alle verkstedene i området og kjenner de fleste + jeg har godt mekken selv, så er ikke helt newb. har bare ikke helsen.

Lenke til kommentar

Du hadde sikkert kunne fikset det selv for 3-4 tusen i deler. Du skjønner kanskje nå hvorfor folk skrur på bilen sin selv. Eller hvorfor de snekrer på huset sitt selv. Jeg regnet en gang på hvor mye jeg måtte jobbe for å sitte igjen med den summen en reparasjon kostet, og det var helt hinsides mye. Kunne fort tatt et par uker fri fra jobb bare for å fikse det. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Skrevet (endret)

enig i det du skriver @zanta, og saken handler om akkurat det en kan rimelig forvente.

Det er forøvrig en pen konvertert camper van, fulgt opp av møller helt frem til de ikke har villet jobbe på den lenger pga manglende deletilgjengelighet. God stand og ordentlig fulgt opp, gått langt for å ha top notch arbeid utført. 

Ja, @kremt det er det som er greia! har gått mekken i tillegg så går ikke på kunnskapen. Men har MS og studerer fulltid.

Endret av Rashmosh
Lenke til kommentar

Ikke en sak. 

Sveising av eksos alltid midlertidig lappe-jobb, det er aldri en permanent løsning. Når noe først er rustet så i stykker at det må lappes på, er ikke tilstanden til resten heller veldig god.

At bremserør som ikke er byttet før må byttes på en 25 år gammel bil også er fullt påregnelig. At noe av det allerede var dårlig for to år siden burde være et godt hint om at resten nødvendigvis ligger langt etter.

Hvis dette er alt som er galt, så må jeg si 35000,- virker fryktelig dyrt for å få det fikset.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja det er hele bildet her! @MailMan13 

 35 000 ,- kun for disse tingene!

permanent og permanent, men når man betaler såpass for sveisejobb skal det vare lenger enn 2 år.
At eksospotta som ble sveiset i 2019 er gone nå, er ok.  det ble gjort på samme verksted da quoten på ny var helt tullete, og vi var enige om at den ville vare kanskje 5 år, noe den gjorde... 

Ifh til bremserør så er bilen godt fulgt, og da de for to år siden sa de andre er rørene var helt fine, så ga det mening da de var byttet i 2016-17. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du forventer for mye.

Eksosanlegget er lappet på flere ganger over flere år? Da burde du være godt forveredt på å bytte hele sulamitten. Det er ikke bærekraftig måte å fikse eksosanlegg på. Når det først er begynt å gå i oppløsning er det som å få tannkrem tilbake på tuben å holde det tett med sveising og lapping. Det går en stund, men har man sveiset på det siden 2019 er det holdt i live lenger enn man har rett til å forvente.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
MailMan13 skrev (På 21.6.2024 den 4:54 PM):

Ikke en sak. 

Sveising av eksos alltid midlertidig lappe-jobb, det er aldri en permanent løsning. Når noe først er rustet så i stykker at det må lappes på, er ikke tilstanden til resten heller veldig god.

At bremserør som ikke er byttet før må byttes på en 25 år gammel bil også er fullt påregnelig. At noe av det allerede var dårlig for to år siden burde være et godt hint om at resten nødvendigvis ligger langt etter.

Hvis dette er alt som er galt, så må jeg si 35000,- virker fryktelig dyrt for å få det fikset.

Sveiser Eksosanlegg med Autogen skal si at det holder 😀

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...