Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Dersom en venn kjører din bil og krasjer med deg i, er det vennen eller du som betaler forsikringssummen?


Gjest 7593a...5ac

Anbefalte innlegg

RRhoads skrev (29 minutter siden):

Da må du nesten lese posten i det første innlegget. Tråden handler om forsikring. 

Ja her er det jeg som ikke har lest tydelig.

Men forsatt interessant juridisk. Antar at man kan gå rettens vei for å få den ansvarlige til å gjøre opp for seg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-fsaSP0zV
Salvesen. skrev (Akkurat nå):

Nå var det mer ansvaret for kollisjonen jeg tenkte på.

Føreren har det subjektive ansvaret for kollisjonen, mens eieren (forsikringshaveren) har det objektive ansvaret.

Lenke til kommentar

Hvorfor kjørte vennen din bilen din mens du satt på, var det som en tjeneste til deg fordi du var på fest og drakk alkohol eller var det fordi vennen din spurte om å få prøve bilen. Slike ting mener jeg spiller inn med tanke på hvem som skal betale eventullt om man skal dele på å betale.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Slettet-fsaSP0zV skrev (28 minutter siden):

Ved øvelseskjøring er det ledsager som regnes som fører, ikke kandidaten. Ved forsikringsskade på lånt bil ved øvelseskjøring er det fortsatt eier som er ansvarlig, men det er ledsager som bør dekke kostnadene som eier påføres. 

Jeg mener fortsatt at venner kan sette jus tilside og enes om noe.

Hva hvis eier av bilen tok initiativ til øvelseskjøringen og inviterte sin venn?

Som sagt mellom venner bør ting løses uten jus. Firkantede venner kjenner alle, men de færreste syns vel dette kvalifiserer dem.

edit: Ved å skille mellom eier av bilen og ledsager kompliseres det nok, men det bør ikke være til hinder for at venner avtaler hvordan de gjør opp saken.

Hvis det er en kranglefant og gjerrigknark som er din venn kan man vurdere jus, men vil en slik sak føre frem? Jeg vet ikke, men da er man ikke venner lenger.

Endret av fwrummel
Lenke til kommentar

Bilansvarslova § 4 bestemmer at det er ansvarsforsikreren som er ansvarlig for skade motorvogn gjør. Etter § 12 kan forsikringsselskapet kreve regress hos eieren eller brukeren dersom vedkommende "gjorde skaden med vilje eller i grov aktløyse". 

Forsikringsselskapet er ansvarlig overfor skadelidte. Forsikringstaker er ansvarlig for eventuelle egenandeler/bonustap/regresskrav fra forsikringsselskapet. Føreren kan være ansvarlig for regresskrav fra forsikringsselskapet og fra forsikringstaker. 

Hvem som er ansvarlig og i hvilken grad kommer an på situasjonen. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (7 timer siden):

Høres ekstremt rart ut. "Det er min datters feil at jeg kjørte på Kjersti, det er hun som eier bilen og forsikring".

Det er ikke tillatt med egenandel for ansvarsforsikring, så der er ikke dette et problem. Problemstillingen er kun aktuell for kaskoskade. Da må du ha et ansvarsgrunnlag for å kreve noe fra fører, i praksis enten uaktsomhet eller en avtale om objektivt ansvar. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...