Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Dersom en venn kjører din bil og krasjer med deg i, er det vennen eller du som betaler forsikringssummen?


Gjest 7593a...5ac

Anbefalte innlegg

Gjest 7593a...5ac

Nr 1. Er det noe juridisk regel på hvem som betaler egenandelen på forsikringen og skaden? 

Nr 2. Hva er etisk riktig? 

Anonymous poster hash: 7593a...5ac

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 minute ago, Salvesen. said:

Hvordan i alle dager er en passasjer ansvarlig for at en annen person krasjer?

Jeg kan absolutt ingenting om dette, men det høres sprøtt ut.

Forsikring følger vel bilen, uavhengig hvem som kjører.

Samme når du låner ut bilen, kjapt googlesøk

 

Quote

Når du låner bort bilen, fungerer forsikringen på samme måte som den gjør nå. Det er du som eier bilen og forsikringen som må betale egenandelen (og eventuelt må ta bonustapet) hvis det skjer en skade. Det kan derfor være lurt å informere om dette, til hen som låner bilen din.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV
Gjest 7593a...5ac skrev (21 minutter siden):

Nr 1. Er det noe juridisk regel på hvem som betaler egenandelen på forsikringen og skaden? 

Nr 2. Hva er etisk riktig? 

1: Forsikringen står i ditt navn, og du er ansvarlig for å betale egenandelen, alternativt et kontantoppgjør hvis det er beste løsning.

2: Det må du og din venn avgjøre. Hvis jeg hadde kræsjet med en annen persons bil, hadde jeg betalt alle utgifter som bileier ble påført av dette.

 

Lenke til kommentar
onkel_jon skrev (1 minutt siden):

Forsikring følger vel bilen, uavhengig hvem som kjører.

Samme når du låner ut bilen, kjapt googlesøk

 

 

Ja såklart, men ansvarlig? Bli litt som jeg registrerer bil og alt på min datter og tar null ansvar når jeg krajser. Gir ingen mening.

Lenke til kommentar
1 minute ago, Salvesen. said:

Ja såklart, men ansvarlig? Bli litt som jeg registrerer bil og alt på min datter og tar null ansvar når jeg krajser. Gir ingen mening.

Selvsagt kan du det, samme som når foreldre gir barna bil men forsikring står på dem, de som er ansvarlig for bilen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (Akkurat nå):

Ja såklart, men ansvarlig? Bli litt som jeg registrerer bil og alt på min datter og tar null ansvar når jeg krajser. Gir ingen mening.

Gir veldig stor mening.

Det er eier som er ansvarlig, uansett hva det måtte være. Eier har lånt bort bilen SIN, og står juridisk ansvarlig.

Samme gjelder om eier av en bil låner bort bilen til en som ikke har lappen. Eier er det ansvarlig, og kan bli strafferettslig forfulgt dersom det skjer personskade eller lignende. Bileier er også ansvarlig for å sjekke at den h*n låner bort bilen til har lappen. Samt at bilen er i forsvarlig stand. 

Jeg syns det gir veldig stor mening..... sier seg selv i grunn. :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Milhouse85 skrev (1 minutt siden):

Gir veldig stor mening.

Det er eier som er ansvarlig, uansett hva det måtte være. Eier har lånt bort bilen SIN, og står juridisk ansvarlig.

Samme gjelder om eier av en bil låner bort bilen til en som ikke har lappen. Eier er det ansvarlig, og kan bli strafferettslig forfulgt dersom det skjer personskade eller lignende. Bileier er også ansvarlig for å sjekke at den h*n låner bort bilen til har lappen. Samt at bilen er i forsvarlig stand. 

Jeg syns det gir veldig stor mening..... sier seg selv i grunn. :)

For meg gir det ingen mening, det er personen som kjører bilen som utfører handlingen. Hva om personen kjører på ett barn? Er det eier sin feil? Det er samme tankegang.

 

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (10 minutter siden):

Hvordan i alle dager er en passasjer ansvarlig for at en annen person krasjer?

Jeg kan absolutt ingenting om dette, men det høres sprøtt ut.

Ganske enkelt. Forsikringa følger bilen, og det er forsikringstaker som er ansvarlig for å betale forsikringa. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
onkel_jon skrev (2 minutter siden):

Selvsagt kan du det, samme som når foreldre gir barna bil men forsikring står på dem, de som er ansvarlig for bilen.

Høres ekstremt rart ut. "Det er min datters feil at jeg kjørte på Kjersti, det er hun som eier bilen og forsikring".

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 minutt siden):

For meg gir det ingen mening, det er personen som kjører bilen som utfører handlingen. Hva om personen kjører på ett barn? Er det eier sin feil? Det er samme tankegang.

 

Det er forsikringa det er snakk om her. Ikke brudd på trafikkloven.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
RRhoads skrev (Akkurat nå):

Ganske enkelt. Forsikringa følger bilen, og det er forsikringstaker som er ansvarlig for å betale forsikringa. 

Ja jeg snakker ikke om kostnader og forsikring, men ansvarlig for ulykken. Som nevnt over, hva om en kjører på en person. Er eier ansvarlig? Virker søkt.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (Akkurat nå):

Ja jeg snakker ikke om kostnader og forsikring, men ansvarlig for ulykken. Som nevnt over, hva om en kjører på en person. Er eier ansvarlig? Virker søkt.

Da må du nesten lese posten i det første innlegget. Tråden handler om forsikring. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Min mening, jeg hadde aldri i verden brukt et jus-argument mot en venn, såfremt det er en venn.

Venner bør finne ut av dette sammen, var det øvelseskjøring, edru-sjåfør eller annet. Dette spiller inn på hva venner enes om å gjøre.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV
Salvesen. skrev (21 minutter siden):

For meg gir det ingen mening, det er personen som kjører bilen som utfører handlingen. Hva om personen kjører på ett barn? Er det eier sin feil? Det er samme tankegang.

Det er personen som kjører bilen sin "feil", men det er eier som har forsikringsavtalen og ansvaret.

Hva tror du skjer dersom du låner bort bilen din, og hen parkerer feil og får en parkeringsbot. Hvem tror du får purring på denne hvis den ikke er betalt i tide? Eier eller fører?

Endret av Slettet-fsaSP0zV
Lenke til kommentar
Gjest 7593a...5ac skrev (45 minutter siden):

Nr 1. Er det noe juridisk regel på hvem som betaler egenandelen på forsikringen og skaden? 

Nr 2. Hva er etisk riktig? 

Anonymous poster hash: 7593a...5ac

1: Bileier er den som er ansvarlig for å betale egenandel på forsikring.

2: Hadde jeg lånt en bil så hadde jeg betalt egenandelen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV
fwrummel skrev (7 minutter siden):

Venner bør finne ut av dette sammen, var det øvelseskjøring, edru-sjåfør eller annet. Dette spiller inn på hva venner enes om å gjøre.

Ved øvelseskjøring er det ledsager som regnes som fører, ikke kandidaten. Ved forsikringsskade på lånt bil ved øvelseskjøring er det fortsatt eier som er ansvarlig, men det er ledsager som bør dekke kostnadene som eier påføres. 

Lenke til kommentar
Slettet-fsaSP0zV skrev (11 minutter siden):

Det er personen som kjører bilen sin "feil", men det er eier som har forsikringsavtalen og ansvaret.

Hva tror du skjer dersom du låner bort bilen din, og hen parkerer feil og får en parkeringsbot. Hvem tror du får purring på denne hvis den ikke er betalt i tide? Eier eller fører?

Nå var det mer ansvaret for kollisjonen jeg tenkte på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...