Gå til innhold

Krav om å godt vilkår ved betaling av faktura


Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har fått en av disse idiotiske regningene for fortolling av allerede betalt mva fra AliExpress. Har forsøkt å betale, men kommer ikke videre uten å krysse av for at jeg godtar postens vilkår. Er det lovlig å kreve at man skal inngå en kontrakt ved betaling? Er jo lite fristende å bestride og la dette gå til innkreving. Hadde jeg hatt et kontonummer og KID kunne jeg bare ha betalt, men her har jeg jo inget valg.

Er det lovlig å tilknytte vilkår til betaling på denne måten?

I tillegg nekter posten å påføre riktig sendingsnummer på kvitteringen, så jeg mister uansett muligheten til å få refundert beløpet via AliExpress. Som det synes av beløpene, så er det ikke pengene som er problemet nå, men hvis jeg skulle importere noe dyrere vil jeg ikke ha inngått noen avtale nå hvor jeg frasier meg rettigheter.

tollregning_vilkår.PNG

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har ikke valgt å fortolle gjennom posten. De har levert en pakke i postkassen min og sendt meg regning i etterkant. Eneste betalingsmåte er VIPPS eller bankkort via digipost. 

Skal forsøke gå å betale med en 50-lapp i post i butikk, og få en kvittering der. 

Fortsatt gjenstår problemet at de nekter å påføre rett sporingsnummer på regningen.

Lenke til kommentar
lcn skrev (28 minutter siden):

Jeg har ikke valgt å fortolle gjennom posten. De har levert en pakke i postkassen min og sendt meg regning i etterkant. Eneste betalingsmåte er VIPPS eller bankkort via digipost. 

Skal forsøke gå å betale med en 50-lapp i post i butikk, og få en kvittering der. 

Fortsatt gjenstår problemet at de nekter å påføre rett sporingsnummer på regningen.

Du har valgt å kjøpe noe ifra noen som valgte å sende på en måte hvor pakken blir sendt til Posten. Du og avsender kunne valgt andre speditører enn vanlig postpakke. I Norge har det siden før du vært født vært nettopp Posten som leverer post. Du kan fortsatt velge å returnere varen med de kostnadene det har og ikke betale mva-kravet, men har du tatt i bruk varen så skal du betale mva (du kan fortsatt kreve mva tilbake om du sender varen tilbake, jeg har selv gjort dette når varen etter 3 mnd ikke levde opp til forventningene, men gebyret til Posten får du ikke tilbake om du tar i bruk varen og så senere velger å sende den ut av landet igjen og tilbake til selger).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...