Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Mann som MÅ bli full


Gjest bb66a...e76

Anbefalte innlegg

Det virker for meg at denne mannen bruker mange forskjellige virkemidler mot deg TS, for at han skal få fortsette med sitt misbruk. Når han foreslo å drikke vann imellom ølglassene, så er det også ett virkemiddel for å prøve å overtale og gjøre deg komfortabel med at det ikke er noe galt med misbruket. Dette i tillegg til alle de andre virkemidlene du har nevnt. Psykologisk nedtramping av deg, trusler, offermentalitet, osv. Alt for å beskytte og bevare misbruket sitt. Han følte seg nok på den kreative siden med å foreslå vannglass imellom. Og selvfølgelig var det aldri meningen at det skulle være noen fast regel.

Alkoholen styrer mannen din. Han trenger hjelp ASAP! Alkoholkonsum er svært farlig for ham og alle rundt ham, inkludert deres barn!

Råd og veiledning.

Videre informasjon som kan være nyttig.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor ofte skjer dette? Eller, hvor ofte drikker han?

Jeg tenker at her kan du stille et ultimatum - det er enten deg og ungene, eller alkoholen. Kanskje han først da ser alvoret i dette. Det er vanskelig å føre en slik samtale, da han mest sannsynlig vil fornekte og sette opp en vegg av selvforsvar mot deg. Derfor kan det være smart å bruke en Familierådgiver til dette.

Dette er åpenbart alkoholmisbruk. Om det er avhengighet, er alt ettersom "behovet" og hyppigheten av dette. Men det må være noe som ligger bak denne selvdestruktive atferden han viser når han blir overstadig beruset. Så hva gjør at han føler et slik behov for å drikke? Hva er det som "knyter" seg sammen i hodet hans, som gjør at dette blir hans "medisin". Forsøke å forstå, tror jeg kan hjelpe mye. Men, kanskje han ikke vet selv engang. Ikke sjelden har ikke menn så stor kontakt med følelsesregisteret sitt.

Men en tommelfinger-regel bør du ha. STRAKS han blir fysisk i en slik tilstand, er det bare å pakke sekken og dra til helvete vekk. Alt for mange lever i forhold der de "frivillig" lar seg utsette for fysisk vold. Han har allerede utøvd vold, slik jeg leser det - så da skal det ikke mye til før det bikker over til det fysiske. Det bør du ta på alvor. Allerede nå bør du lage en "kriseplan" - kanskje ved å fortelle noen som står deg nær, slik at du alltid kan pakke bagen og reise hjemmifra uten å måtte forklare hele greia når du står midt opp i det. Der du kan komme 24/7 - uten at et spørsmål blir stilt. De bare vet, når du ringer på - eller kommer, at "javel, vi vet hva som har skjedd her...". Da er det også lettere for deg å stikke.... Og gjem bilnøklene for ham, før du drar....! 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Milhouse85 skrev (12 minutter siden):

Hvor ofte skjer dette? Eller, hvor ofte drikker han?

Jeg tenker at her kan du stille et ultimatum - det er enten deg og ungene, eller alkoholen. Kanskje han først da ser alvoret i dette. Det er vanskelig å føre en slik samtale, da han mest sannsynlig vil fornekte og sette opp en vegg av selvforsvar mot deg. Derfor kan det være smart å bruke en Familierådgiver til dette.

Dette er åpenbart alkoholmisbruk. Om det er avhengighet, er alt ettersom "behovet" og hyppigheten av dette. Men det må være noe som ligger bak denne selvdestruktive atferden han viser når han blir overstadig beruset. Så hva gjør at han føler et slik behov for å drikke? Hva er det som "knyter" seg sammen i hodet hans, som gjør at dette blir hans "medisin". Forsøke å forstå, tror jeg kan hjelpe mye. Men, kanskje han ikke vet selv engang. Ikke sjelden har ikke menn så stor kontakt med følelsesregisteret sitt.

Men en tommelfinger-regel bør du ha. STRAKS han blir fysisk i en slik tilstand, er det bare å pakke sekken og dra til helvete vekk. Alt for mange lever i forhold der de "frivillig" lar seg utsette for fysisk vold. Han har allerede utøvd vold, slik jeg leser det - så da skal det ikke mye til før det bikker over til det fysiske. Det bør du ta på alvor. Allerede nå bør du lage en "kriseplan" - kanskje ved å fortelle noen som står deg nær, slik at du alltid kan pakke bagen og reise hjemmifra uten å måtte forklare hele greia når du står midt opp i det. Der du kan komme 24/7 - uten at et spørsmål blir stilt. De bare vet, når du ringer på - eller kommer, at "javel, vi vet hva som har skjedd her...". Da er det også lettere for deg å stikke.... Og gjem bilnøklene for ham, før du drar....! 

Det kan vel også være noen som bare ikke tåler alkohol, altså vedkommende klarer ikke slutte drikke om han starter. Vet ikke hvordan man kategoriserer noe slikt..

Meh, ikke vet jeg. Det er jo uansett et problem om når han drikker så drikker han seg helt fordervet både samme dag og dagen derpå.
Jeg er nok enig med deg. Kanskje et ultimatum er nødvendig når han har et slikt forhold til alkohol at om han velger å dra ut med jobb, venner eller andre happenings så må han holde seg til vann, brus, munkholm eller annen drikke ute alkohol fordi han ikke klarer og holde seg til et antall enheter som han behersker og tolererer.

En annen ting er jo at barna sikkert ønsker å vokse opp med en far som er i live.. noe som ikke er sikkert om han driver på som han gjør når alkohol er tilgjengelig i store mengder.. Bli båret fra taxien til huset? Jeg har også vært veldig full et par ganger men aldri så full at jeg ikke har klart å komme meg hjem på egne ben. Bare tanken at man kan finne på å drikke seg så ødelagt er litt skremmende.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Noxhaven skrev (9 minutter siden):

Det kan vel også være noen som bare ikke tåler alkohol, altså vedkommende klarer ikke slutte drikke om han starter. Vet ikke hvordan man kategoriserer noe slikt..

Meh, ikke vet jeg. Det er jo uansett et problem om når han drikker så drikker han seg helt fordervet både samme dag og dagen derpå.
Jeg er nok enig med deg. Kanskje et ultimatum er nødvendig når han har et slikt forhold til alkohol at om han velger å dra ut med jobb, venner eller andre happenings så må han holde seg til vann, brus, munkholm eller annen drikke ute alkohol fordi han ikke klarer og holde seg til et antall enheter som han behersker og tolererer.

En annen ting er jo at barna sikkert ønsker å vokse opp med en far som er i live.. noe som ikke er sikkert om han driver på som han gjør når alkohol er tilgjengelig i store mengder.. Bli båret fra taxien til huset? Jeg har også vært veldig full et par ganger men aldri så full at jeg ikke har klart å komme meg hjem på egne ben. Bare tanken at man kan finne på å drikke seg så ødelagt er litt skremmende.

Joda, men her forteller TS at det er et gjentakende problem. Dersom man ikke tåler alkohol, og ikke har et behov for å ruse seg - bør det være enkelt å avstå. Da bør denne mannen ha lært første gang dette skjedde.
Jeg er uenig i at det er vanskelig å holde seg til alkoholfrie alternativer når man går ut, i dag er det ganske akseptert - og helt vanlig at noen eller flere, i et sosialt lag - ikke drikker. Dessuten; Om man forklarer at man har hatt et problematisk forhold til alkohol ovenfor dem man går ut med. Er det enda lettere å avstå fra det. 

Jeg skrev misbruk, fordi dette er alkoholmisbruk. Det er ikke det samme som avhengighet. Man kan bruke alkohol, som de fleste av oss gjør. I forhold til sosialt, for å heve matopplevelser, kulturelt eller tradisjonelt. Alt ettersom. Eller misbruk, som i dette tilfelle. Her kommer det lite godt ut av å bruke alkohol. Avhengighet er i en helt annen klasse. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Høres ikke ut som at et ultimatum er en vei trådstarter er gira på..

Gjest bb66a...e76 skrev (På 21.6.2024 den 11:20 AM):

Jeg foreslo at jeg skulle gå. Da sa han at han kom til å sette seg i bilen og kjøre (så jeg må bli med barna)

Jeg skjønner ikke helt hva hu spør om.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...