Gå til innhold

Virker denne lønna rettferd?


Gjest 56df2...30c

Anbefalte innlegg

Gjest 56df2...30c

Heisann. Skriver anonymt da det er mulig noen kjenner men igjen, og da vil jeg holde kontoen min utenfor. Isåfall: halla!

I tre år, og mens jeg har vært nettstudent og tatt en bachelorutdannelse, har jeg og en liten gjeng andre arrangert fadderuka online for høyskolen vår. Førsteåret var det jeg som dro det i gang, andreåret var vi 4 stykker som gjennomførte det uoffisielt, og i fjor ble det også gjort offisielt med reklame gjennom skolens nettside, og mail til alle nye studenter. 

Komiteen jeg var leder for på andre og tredjeåret startet planleggingen i mai, med jevnlige møter gjennom sommeren for å få alt på plass. Det var mye prøving og feiling på hva som funket for å samle en festklar gjeng online, men vi fikk til et bra resultat, som også viste på studiestart-undersøkelsen. Vi fikk aldri noe lønn e.l for gjennomføringen av den offisielle fadderuken.

I fjor ba admin vi forholdt oss til på høyskolen - å skrive en rapport om fadderuken, som kunne sendes til neste komité. Dette ble en detaljert rapport skrevet av fire stykker som stort sett var en oppskrift over hvordan arrangere en fadderuke på nett. Feks skrev vi at det var viktig å starte i mai, tips om å skaffe faddere vi selv erfarte virket (og ikke virket), aktiviteter som fungerte eller floppet, med mer. Siden det var jeg som dro alt dette i gang, har jeg også fått beskjed at jeg har etterlatt meg "en legacy", som jo er hyggelig å høre :)

 

Problemet er bare at admin glemte at rapporten eksisterte, og den nye fadderkomiteen trenger hjelp. Jeg har allerede bistått i ett møte mellom komité og admin og gitt råd og veiledning, samt delt rapporten til komiteen. Nå fikk jeg dog spørsmål fra admin om jeg "med mine gode organiseringsevner" kan bistå komiteen som konsulent med planleggingen og  gjennomføringen av fadderuken 2024, da de trenger hjelp. Denne gangen skulle jeg motta en Timelønn på hele 220 kroner i timen. 

Utfordringen her er at jeg vet hvor mye tid dette krever. Jeg har lagt planer for sommeren, og vil måtte legge oppgaver til side dersom jeg tar på meg dette. Jeg ba om 600 i timen, og de svarte med at "det må vi ta en prat om". 

Skal nevnes at jeg har vært student på denne skolen i 5 år, først 2 år på fagskolen og deretter 3 år på bachelorutdannelsen.  Jeg takket ja og skrev under på en kontrakt om å være mentor på fagskolen ila mitt første år på høyskoleutdannelsen, men så aldri noe til denne lønna og har heller ikke fulgt det opp i etterkant. Kjenner at ved ett punkt må jeg sette grenser, da jeg ikke ønsker å havne i en situasjon der jeg blir utnyttet. 

Er 600 kroner i timen mye å be om for å bistå som konsulent og muligens gjennomføringen av et slikt prosjekt? Skal nevnes at før jeg studerte jobbet jeg på lager og fikk 220 kroner i timen. En skulle vel trodd at 5 år med utdannelse og "den eneste som sitter med min erfaring", burde være verdt noe?

 

 

Anonymous poster hash: 56df2...30c

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest 56df2...30c skrev (20 minutter siden):

Er 600 kroner i timen mye å be om for å bistå som konsulent og muligens gjennomføringen av et slikt prosjekt?

 Nei, det er ikke mye å be om i det hele tatt. Tvert i mot, hvis du har 5 års utdannelse ville jeg heller tenkt at det var lavt enn høyt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

220kr timen er ikke akkurat sosial dumping, men det er heller ikke noe du blir rik av.
Hvis alternativet er å være arbeidsledig i sommer kontra å dra inn noen kroner ved å jobbe med noe du syns er morsomt, er jo lønna helt grei den.
Skal du leie deg ut til et offshore-selskap ville man forventet mye mer.
Jeg tenker dette blir opp til deg selv å vurdere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du skriver konsulent. Men hvordan er ansettelsesforholdet?

Får du en arbeidskontrakt med de, der de betaler feriepenger, trygd, arbeidsgiveravgift, sykepengenger etc.

Eller skal du opprette et eget foretak for så å selge tjenestene dine til de?

Satsene er i tilfelle meget forskjellig.

Er selve utdanningen din relevant?

Jeg vet ikke helt jeg, selføgelig skal du kjenne på hva du er verdt, men jeg tviler på at skolen går ad undas pga. at fadderuken blir litt dårligere organisert. Så det må jo være verdt pengene for de som skal betale for festen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

kremt skrev (7 minutter siden):

600 i timen som ansatt må man vel være advokat eller noe for å tjene så mye. Som selvstendig innleid blir det en annen sak. 

Er da mange i Norge som har fastlønn på 1.2 millioner. Er nok i underkant for en advokat.

 

Til TS, du ber om alt for mye om du skal være ansatt. Du skal arrangere fest, ikke bygge en rakett. 

Jeg blir svært overrasket om de aksepterer dette med det utgangspunktet.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (1 time siden):

 Nei, det er ikke mye å be om i det hele tatt. Tvert i mot, hvis du har 5 års utdannelse ville jeg heller tenkt at det var lavt enn høyt.

Hvordan er utdanningen relevant for å arrangere fadderuke? Vill vell heller si at erfaringen er det de er ute etter her og det er den som er verdt noe. At den er verdt nesten 3x av det de tenkte er tvilsomt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...