Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Jeg kan ikke legge meg tidlig for å få nok søvn?


Gjest 8840b...898

Anbefalte innlegg

Gjest 8840b...898

Dette irriterer meg bare mer og mer. 

Legger jeg meg kl. 22 og sovner etter kort tid så våkner jeg i 1-2 tiden på natten. Lys våken. Ingen mulighet til å sovne igjen. Blir da så klart stuptrøtt i 7-8 tiden, sovner jeg da så er døgnrytmen helt på trynet. 

Legger jeg meg etter midnatt, så kan jeg sove sammenhengende lengre enn 2 timer. Dette er veldig upraktisk om jeg skal opp for eksempel klokka 6 om morgenen. 

Hvorfor er det sånn? Jeg har samme temperatur på rommet klokka 22 som jeg har etter midnatt, samme med mørke, det er helt mørkt der. Det har ingenting å si hva jeg gjør før jeg legger meg. Dette er utrolig plagsomt. Siden jeg jobber turnus kan jeg ikke legge meg til samme tid hver kveld (eller, jeg kan, men å stå opp kl 6 hver dag skjer ikke, jeg er ingen morgenperson). 

Anonymous poster hash: 8840b...898

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg hadde det ganske likt. Den delen av dagen jeg likte best var mellom 2200 og 0100. Slet skikkelig med å stå opp til vanlig tid og var sjelden på jobb særlig mye før 9.

Det eneste som funket var å slutte å lete etter forklaringer "utenfor meg selv" og tvinge gjennom en rutine. I seng før 2300, og opp klokka 7. Tok ikke mange dagene før det gikk helt fint. Nå har jeg holdt på dette i over seks år, og det fungerer fortsatt. Har tidvis litt problemer med å sovne, men kommer meg alltid opp, nogenlunde uthvilt. Jeg er heller ikke alltid like streng på leggetiden fordi jeg vet at det går greit, men i starten var det viktig å være streng med meg selv.

Jeg likte heller ikke morgener, men jeg er nå oppe rundt 6 hver dag (også helg), og tiden mellom 6 og 8, før resten av verden våkner skikkelig til liv har blitt min nye favorittid. 

Lenke til kommentar

Du har noe som ligner på det som var vanlig frem til 1800 tallet, to fase søvn. I preindustriell tid var det vanlig å sove 3-3.5 timer fra 9/10 fulgt av en times våkentid og så en ny søvnfase frem til soloppgang. Altså mistenker jeg at det kan være verdt et forsøk å gjøre noe "fornuftlig" som å lese en bok (ikke nettbrett / telefon!) når du våkner. Jeg ville ihvertfall prøvd dette selv. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...