Gå til innhold

EU-motstanden vokser


Anbefalte innlegg

Cyrio skrev (1 time siden):

Briter er ikke "helt desperate" etter å melde seg inn, du tilegner nå britene meninger de ikke nødvendigvis har. 
Derimot er det en del meningsmålinger som spør "har ting blitt bedre etter Brexit?" 
Og der er det vel nede på 30 tallet for de som mener ja, og noen og 50 på de som sier nei. 
Det forstår jeg veldig godt, for 3 år er ikke lang tid når du skal omstille alt av handelsavtaler osv.
Regner med at dette snur om vi venter noen år til.

Det er akkurat hva de er, folk flest og næringslivet har sett hvor dårlig det har gått for Storbritannia å begynne som gateselgere på verdensmarkedet. Resultatet av nasjonalistenes eksperiment er lavere vekst, økt toll, flere handelshindringer og tapte arbeidsplasser og økt inflasjon. Nå vil britene inn i EU igjen og rette opp feilen: https://en.wikipedia.org/wiki/Potential_re-accession_of_the_United_Kingdom_to_the_European_Union#Opinion_polling

Cyrio skrev (1 time siden):

For øvrig er det veldig få "gateselgere" i verdensmarkedet. 
Har du noe å tilby, så kommer kundene til deg. ;)
Dersom du i tillegg har en velfungere infrastruktur med tanke på landtransport, godt med flyplasskapasitet og over 100 mil med kystlinje.. Ja, da er det lite som står i veien for at kundene finner deg. 

Så enkelt er det ikke, man må gi og ta i internasjonale forhandlinger for å få til avtaler. For små land med lite å tilby betyr det økt toll og flere handleshindringer, noe selv større land som Storbritannia endte opp med.

Cyrio skrev (1 time siden):

Til sist: det er ikke kun fysiske varer som er verdt noe, kompetanse innen spesifikke fagfelt er også viktig. 
Og akkurat der er tollgrenser en veldig liten barriere. 
Det er flust av firmaer I Norge som sender folk over hele kloden av forskjellige årsaker. 
Dette er også en veldig kjekk inntektskilde, og koster ikke sjela vår. 

Skal man være konkurransedyktige trenger man tollfrihet også på tjenesteeksport. Noe vi får gjennom EØS-avtalen, og vil miste om vi reverserer til handelsavtaler.

Cyrio skrev (1 time siden):

Det er i grunn relativt lite vi "trenger" fra EU som vi ikke kunne produsert selv. 

Norge er helt avhengige av handel med verden rundt oss og vil aldri være i stand til å klare å produsere alt man trenger i en moderne verden selv. Selv de mest rabiate nasjonalistene i NeiTilEU-sekten ønsker ikke at Norge skal bli en europeisk versjon av Nord-Korea.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
GP950mAh skrev (55 minutter siden):

Det er akkurat hva de er, folk flest og næringslivet har sett hvor dårlig det har gått for Storbritannia å begynne som gateselgere på verdensmarkedet. Resultatet av nasjonalistenes eksperiment er lavere vekst, økt toll, flere handelshindringer og tapte arbeidsplasser og økt inflasjon. Nå vil britene inn i EU igjen og rette opp feilen: https://en.wikipedia.org/wiki/Potential_re-accession_of_the_United_Kingdom_to_the_European_Union#Opinion_polling

Du skriver at "Britene er desperate etter å melde seg inn igjen.
På linken du viser til her så er det nøyaktig 50% av de spurte som ønsker seg tilbake. 
Det i en høyst usikker tid, og hvor enkelte har lett for å være litt i overkant "nostalgiske" samtidig som de blir villedet til å tro på en falsk trygghet om at det er trygt i EU. (Men EU har jo sitt å stri med i utgangspunktet både med tanke på mat, strøm, narkotika og innvandring så den tryggheten er dessverre ikke så reell) 
Jeg kan strekke meg til å si at folket i Storbritannia er splittet, akkurat som vi er splittet her i Norge. 

 

Her er litt lesestoff: 

For siste kvartal i UK: (Juni 2024)

https://www.ons.gov.uk/employmentandlabourmarket/peopleinwork/employmentandemployeetypes/bulletins/uklabourmarket/june2024

Arbeidsledigheten har økt med 0.5% det siste kvartalet og ligger nå på 4.4% 
Lønnen har økt med 6% samme periode (2,2% etter inflasjon) 

For EU: (Mai 2024) 

https://ec.europa.eu/eurostat/web/products-euro-indicators/w/3-03052024-ap#:~:text=The EU unemployment rate was,office of the European Union. (For arbeidsledighet)

https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php?title=Labour_cost_index_-_recent_trends#:~:text=In the euro area%2C wages,the first quarter of 2024. (For lønn) 

https://ec.europa.eu/eurostat/web/products-euro-indicators/w/2-18062024-ap#:~:text=European Union annual inflation was,%) and Italy (0.8%). (for inflasjon) 

Arbeidsledigheten ligger stabilt på 6%
Lønnen har steget med 5.5% (2.8% etter inflasjon) 

Så... EU har har en lønnsøkning på 0,6% mer enn UK, men en arbeidsledighet som er 1,6% høyere. 

Vet ikke hvor desperate disse gateselgerne dine egentlig bør være etter å komme inn i dette. 

 

GP950mAh skrev (1 time siden):

Så enkelt er det ikke, man må gi og ta i internasjonale forhandlinger for å få til avtaler. For små land med lite å tilby betyr det økt toll og flere handleshindringer, noe selv større land som Storbritannia endte opp med.

Alle avtaler handler om å gi og ta, EU er ikke noe unntak. Se bare på straffetiltak, tilbakeholding av midler osv når enkelte medlemsland ikke har gjort slik de ønsket i Brussel. 

Norge har ikke lite å tilby, så vi klarer oss. :)

 

GP950mAh skrev (1 time siden):

Skal man være konkurransedyktige trenger man tollfrihet også på tjenesteeksport. Noe vi får gjennom EØS-avtalen, og vil miste om vi reverserer til handelsavtaler.

Jeg snakker ikke om å reverse til handelsavtaler, jeg er bare sjeleglad for at vi ikke er et medlemsland i EU jeg. 
Forøvrig kan man fint være konkurransedyktig uten tollfrihet, mange eksempler på det, også i Norge. 
Vi eksporterer vel faktisk overraskende mye møbler til Kina, ihvertfall gjorde vi det. Her handler det om kvalitet. 
Vi eksporterer også både fisk, olje og energi til land med ordinære handelsavtaler. 

GP950mAh skrev (1 time siden):

Norge er helt avhengige av handel med verden rundt oss og vil aldri være i stand til å klare å produsere alt man trenger i en moderne verden selv. Selv de mest rabiate nasjonalistene i NeiTilEU-sekten ønsker ikke at Norge skal bli en europeisk versjon av Nord-Korea.

Nei det sier jeg heller ikke, jeg ønsker all handel velkommen. 
Jeg sier derimot at det er lite vi trenger spesifikt fra EU.
Helt enig i at det er mest praktisk å handle fra EU da det ligger nærme, men om den organisasjonen skulle oppført seg som et bortskjemt barn (noe den gjør med jevne mellomrom) fordi vi ikke implementerer en eller annen regel her til lands som er helt urelatert til handel... Ja, da finnes det andre nasjoner å handle med også. (Noe vi også gjør i dag) 

Man skal ikke legge seg på rygg bare fordi EU er en stor organisasjon samtidig som det er praktisk å handle med de. 
Apropos sekt... Jeg begynner å få litt de vibbene fra enkelte på ja-siden også. ;)

 

 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Cyrio skrev (10 minutter siden):

Du skriver at "Britene er desperate etter å melde seg inn igjen.
På linken du viser til her så er det nøyaktig 50% av de spurte som ønsker seg tilbake. 
Det i en høyst usikker tid, og hvor enkelte har lett for å være litt i overkant "nostalgiske" samtidig som de blir villedet til å tro på en falsk trygghet om at det er trygt i EU. (Men EU har jo sitt å stri med i utgangspunktet både med tanke på mat, strøm, narkotika og innvandring så den tryggheten er dessverre ikke så reell) 
Jeg kan strekke meg til å si at folket i Storbritannia er splittet, akkurat som vi er splittet her i Norge. 

Snittet er over 50%, mange målinger ligger enda høyere, mens bare 30% ville stemt nei til å melde Storbritannia inn i EU igjen. Det er ikke noen splittelse, det er et soleklart flertall.

Cyrio skrev (12 minutter siden):

Vet ikke hvor desperate disse gateselgerne dine egentlig bør være etter å komme inn i dette. 

Det går svært dårlig for Storbritannia som er i en økonomisk resesjon og opplever økende ledighet og tap av arbeidsplasser som følge av brexit-fadesen. Den økonomiske veksten er permanent redusert som følge av tapet av tollfriheten de nøt godt av som medlemmer av EU og dermed det indre markedet.

https://www.cnbc.com/2024/02/14/brexit-has-sliced-5percent-off-uk-economic-growth-goldman-sachs-says.html#:~:text=Britain's decision to leave the,lower immigration from the EU.

Ledigheten i EU er nå rekordlav og på vei nedover, mens den øker i Storbritannia. Det er ikke uten grunn at britene nå er desperate etter å melde seg inn igjen i EU, de ser hvor dårlig det har gått etter brexit-fadesen.

Cyrio skrev (14 minutter siden):

Jeg snakker ikke om å reverse til handelsavtaler, jeg er bare sjeleglad for at vi ikke er et medlemsland i EU jeg. 
Forøvrig kan man fint være konkurransedyktig uten tollfrihet, mange eksempler på det, også i Norge. 
Vi eksporterer vel faktisk overraskende mye møbler til Kina, ihvertfall gjorde vi det. Her handler det om kvalitet. 
Vi eksporterer også både fisk, olje og energi til land med ordinære handelsavtaler. 

Norge er allerede et høykostland, med høy toll og transportkostnader på toppen av det er det veldig få som vil kjøpe norske varer for kvaliteten alene. Mesteparten av norsk eksport, hele 70-80% går til EU som vi har en trygg og stabil avtale med som gir oss tollfrihet og fritak fra tekniske handelshindringer.

Som medlemsland i EU ville vi nytt av tollfrihet også for fisk og sjømat, hvor vi idag har redusert toll og en tollfri kvote gjennom EØS-avtalen. Det ville kunne skape titalls tusen nye arbeidsplasser og være mer forutsigbart enn å sende fisken til andre siden av kloden og håpe at noen vil kjøpe den.

For forbrukerne vil medlemskap i EU også bety medlemskap i tollunionen, slik at nordmenn slipper toll på varer kjøpt fra EU-land.

Cyrio skrev (25 minutter siden):

Alle avtaler handler om å gi og ta, EU er ikke noe unntak. Se bare på straffetiltak, tilbakeholding av midler osv når enkelte medlemsland ikke har gjort slik de ønsket i Brussel. 

Norge har ikke lite å tilby, så vi klarer oss.

Som gateselgere på verdensmarkedet vil vi ha lite å tilby, vi er for dyre og har ingenting å tilby andre land ikke kan kjøpe andre steder.

Er man medlemmer av en organisasjon må man faktisk følge regelverket, slik er det også i EU. Bryter man med det og man ikke lykkes med å overtale land til å snu må man ty til sanksjoner, slik man har gjort med Ungarn og Polen da de brøt prinsippene om rettstat og pressefrihet. 

Cyrio skrev (28 minutter siden):

Nei det sier jeg heller ikke, jeg ønsker all handel velkommen. 
Jeg sier derimot at det er lite vi trenger spesifikt fra EU.

Det er beviselig feil. Det er EU vi kjøper mesteparten av vår import fra.

Cyrio skrev (34 minutter siden):

Helt enig i at det er mest praktisk å handle fra EU da det ligger nærme, men om den organisasjonen skulle oppført seg som et bortskjemt barn (noe den gjør med jevne mellomrom) fordi vi ikke implementerer en eller annen regel her til lands som er helt urelatert til handel... Ja, da finnes det andre nasjoner å handle med også. (Noe vi også gjør i dag) 

Det er ikke å oppføre seg som bortskjemte barn, det er å kreve at vi forholder oss til våre forpliktelser. Slik er det for nasjonalistens fyrtårn Storbritannia og Sveits også, og for Norge med de landene vi har handelsavtaler med at man må gjøre det man blir enige om. Norge ville sanksjonert andre land om de begynte å oppføre seg slik.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg er så lei at noen mener Norge og nordmenn er egoistiske, bortskjemte, tenker bare på seg selv etc. Vi har et system som fungerer. Vi topper stort sett de fleste lister, og vi er så og si best på det meste på grunn av systemet vi har. AS Norge går så det koker. Det har vi klart uten Brussel, og sånn skal det fortsette

Før EØS var Norge på 4 plass på FNs levekårsindeks, nå er vi nummer 2. Burde vi heller ta en debatt om vår tilknytning til EØS ?


Heldigvis sier størsteparten av det norske folk som "Norges mest torturerte mann" Lauritz Andreas Sand som heller ikke ønsket utenlandske krefter velkommen...
https://lokalhistoriewiki.no/images/Nei-støtten_2009_06_01_008.JPG

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Medlem skrev (1 time siden):

Jeg er så lei at noen mener Norge og nordmenn er egoistiske, bortskjemte, tenker bare på seg selv etc. Vi har et system som fungerer. Vi topper stort sett de fleste lister, og vi er så og si best på det meste på grunn av systemet vi har. AS Norge går så det koker. Det har vi klart uten Brussel, og sånn skal det fortsette

Det har vi takket være Brussel og vårt tette og nære samarbeid og handel med EU. At vi har gått oppover på rangeringen for levestandard etter at vi gikk inn i EØS bekrefter dette. Det ville vi ikke gjort uten og vi fortsatt slet med høye tollmurer og tekniske handelshindringer. Selv om nasjonalistene ikke forstår det.

Som medlemmer ville vi gjort det enda bedre og fått enda bedre handelsvilkår og hatt medbestemmelsesrett og innflytelsene over utviklingen i europa, istedenfor å stå på gangen med lua i hånda mens vi venter på at resten av europa skal bestemme for oss.

Endret av GP950mAh
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...