Gå til innhold

EU-motstanden vokser


Anbefalte innlegg

EU.JPG.c3c8bf8d576a7906fa2e36c8a340c412.JPG


Godt å se det går riktig vei. Vi er et av verdens beste land å bo og leve i uten et Brussel som skal herske over oss

Flytte makt og beslutninger så langt bort fra velgerne at man ikke kan holde noen til ansvar er en politisk struktur ingen nordmann skal godta. Saker som demokrati, arbeidsrettigheter, fiskeri, jordbruk, suverenitet, myntenhet, sentralbank, selvråderett og selvstendighet er enda viktigere i dag enn de var i går

De tre landene som scorer høyest på levekårsundersøkelsen til FN er Sveits, Norge og Island. Tre land som IKKE er medlem av EU. 

Vi sier som "Norges mest torturerte mann" Lauritz Andreas Sand som heller ikke ønsket utenlandske krefter velkommen...
https://lokalhistoriewiki.no/images/Nei-støtten_2009_06_01_008.JPG

Vi lar oss ikke binde i nye trellejern eller ledes inn i en ny 400-årsnatt. Vi ble kvitt det tyske åk og jernhælen fra Berlin og vi kommer aldri til å bøye oss for pisken fra Brussel....

Mors tyrannis - NEI til EU

 

  • Liker 7
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vi er avhengig av å melde oss inn i EU for å få stemmerett, så vi kan stemme nei til å implementere EU-direktiver og eksportere strømmen vår til Tyskland. 

Som selvstendig stat har vi ingen selvstendighet, og må stå på gangen med lua i hånda.

Dette har vi vært gjennom en million ganger.

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det stemmer. Hvis vi ikke er med i EU så må vi følge alle EU-direktivene. Men hvis vi blir et medlem av EU så kan vi slippe. Det er jo ren logikk! Trenger ikke være Einstein for å skjønne det.

EU-medlemskap vil også gi oss renere luft, bedre vær, penere damer, mindere drivstofforbruk, hvitere tenner, fyldigere hår og mere sport.

  • Liker 7
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (26 minutter siden):

Vi er avhengig av å melde oss inn i EU for å få stemmerett, så vi kan stemme nei til å implementere EU-direktiver og eksportere strømmen vår til Tyskland. 

Som selvstendig stat har vi ingen selvstendighet, og må stå på gangen med lua i hånda.

Dette har vi vært gjennom en million ganger.

Så lenge vi har en grunnlov som respekteres så trenger vi ikke EU medlemskap 

  • Liker 2
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
43 minutes ago, Medlem said:

EU.JPG.c3c8bf8d576a7906fa2e36c8a340c412.JPG


Godt å se det går riktig vei. Vi er et av verdens beste land å bo og leve i uten et Brussel som skal herske over oss

Flytte makt og beslutninger så langt bort fra velgerne at man ikke kan holde noen til ansvar er en politisk struktur ingen nordmann skal godta. Saker som demokrati, arbeidsrettigheter, fiskeri, jordbruk, suverenitet, myntenhet, sentralbank, selvråderett og selvstendighet er enda viktigere i dag enn de var i går

De tre landene som scorer høyest på levekårsundersøkelsen til FN er Sveits, Norge og Island. Tre land som IKKE er medlem av EU. 

Vi sier som "Norges mest torturerte mann" Lauritz Andreas Sand som heller ikke ønsket utenlandske krefter velkommen...
https://lokalhistoriewiki.no/images/Nei-støtten_2009_06_01_008.JPG

Vi lar oss ikke binde i nye trellejern eller ledes inn i en ny 400-årsnatt. Vi ble kvitt det tyske åk og jernhælen fra Berlin og vi kommer aldri til å bøye oss for pisken fra Brussel....

Mors tyrannis - NEI til EU

 

Bare for ordens skyld, VI kvittet oss aldri med den tyske jernhælen i 40-åra.

Lenke til kommentar
12 minutes ago, Maskinfører said:

Husker Stoltenberg sa at Russland bestemmer ikke over Ukraina gjelder ikke det samme EU ? Burde ikke Stoltenberg sagt EU bestemmer ikke over Norge ? 

Kor kjem grunnlova inn i det? Og om du samanliknar EU og Russland ... vel, lykke til. Det vart ikkje mindre non sequitur.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Kongeriket Noregs grunnlov.

§ 1.

Kongeriket Noreg er eit fritt, sjølvstendig, udeleleg og uavhendeleg rike. Regjeringsforma er avgrensa og arveleg monarkisk.

Sånn jeg forstår dette vil det være grunnlovstridig å melde seg inn i EU. Og jeg forstår det sånn at dagens EØS-avtale også er grunnlovstridig. Vet at mange ikke ser/er enig/skjønner dette, men det har vært min forståelse og kommer til å fortsette å være det til evig tid.

Min mormor var fagforeningssjef på fabrikken hun jobbet på i nesten 2 tiår, medlem av AP og satt flere perioder i kommunestyret i hjemkommunen sin. Hun mente at Gro Harlem Brundtland og de som meldte oss inn i EØS var landsvikere, samt at AP/LO bare er korrupsjon og kameraderi. Farfaren min som var avdelingssjef i Sivilforsvaret og medlem i Frimurerlosjen store deler av sitt liv, mente at alt var forhåndsbestemt på "bakrommet", og derfor var det stort sett bortkastet å engasjere seg i noe som helst. De traff hverandre flere ganger og var merkelig enige om tingenes tilstand her i landet... 

Endret av Trippelure
  • Liker 3
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Trippelure skrev (33 minutter siden):

Kongeriket Noregs grunnlov.

§ 1.

Kongeriket Noreg er eit fritt, sjølvstendig, udeleleg og uavhendeleg rike. Regjeringsforma er avgrensa og arveleg monarkisk.

Sånn jeg forstår dette vil det være grunnlovstridig å melde seg inn i EU. Og jeg forstår det sånn at dagens EØS-avtale også er grunnlovstridig. Vet at mange ikke ser/er enig/skjønner dette, men det har vært min forståelse og kommer til å fortsette å være det til evig tid.

Min mormor var fagforeningssjef på fabrikken hun jobbet på i nesten 2 tiår, medlem av AP og satt flere perioder i kommunestyret i hjemkommunen sin. Hun mente at Gro Harlem Brundtland og de som meldte oss inn i EØS var landsvikere, samt at AP/LO bare er korrupsjon og kameraderi. Farfaren min som var avdelingssjef i Sivilforsvaret og medlem i Frimurerlosjen store deler av sitt liv, mente at alt var forhåndsbestemt på "bakrommet", og derfor var det stort sett bortkastet å engasjere seg i noe som helst. De traff hverandre flere ganger og var merkelig enige om tingenes tilstand her i landet... 

Tiltredes 😀 @Trippelure 

Endret av Maskinfører
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Trippelure skrev (33 minutter siden):

Kongeriket Noregs grunnlov.

§ 1.

Kongeriket Noreg er eit fritt, sjølvstendig, udeleleg og uavhendeleg rike. Regjeringsforma er avgrensa og arveleg monarkisk.

Sånn jeg forstår dette vil det være grunnlovstridig å melde seg inn i EU. Og jeg forstår det sånn at dagens EØS-avtale også er grunnlovstridig. Vet at mange ikke ser/er enig/skjønner dette, men det har vært min forståelse og kommer til å fortsette å være det til evig tid.

Min mormor var fagforeningssjef på fabrikken hun jobbet på i nesten 2 tiår, medlem av AP og satt flere perioder i kommunestyret i hjemkommunen sin. Hun mente at Gro Harlem Brundtland og de som meldte oss inn i EØS var landsvikere, samt at AP/LO bare er korrupsjon og kameraderi. Farfaren min som var avdelingssjef i Sivilforsvaret og medlem i Frimurerlosjen store deler av sitt liv, mente at alt var forhåndsbestemt på "bakrommet", og derfor var det stort sett bortkastet å engasjere seg i noe som helst. De traff hverandre flere ganger og var merkelig enige om tingenes tilstand her i landet... 

Ser du øvre avsnitt @barfoo ? Grunnloven 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Medlem skrev (1 time siden):

EU.JPG.c3c8bf8d576a7906fa2e36c8a340c412.JPG


Godt å se det går riktig vei. Vi er et av verdens beste land å bo og leve i uten et Brussel som skal herske over oss

Flytte makt og beslutninger så langt bort fra velgerne at man ikke kan holde noen til ansvar er en politisk struktur ingen nordmann skal godta. Saker som demokrati, arbeidsrettigheter, fiskeri, jordbruk, suverenitet, myntenhet, sentralbank, selvråderett og selvstendighet er enda viktigere i dag enn de var i går

De tre landene som scorer høyest på levekårsundersøkelsen til FN er Sveits, Norge og Island. Tre land som IKKE er medlem av EU. 

Vi sier som "Norges mest torturerte mann" Lauritz Andreas Sand som heller ikke ønsket utenlandske krefter velkommen...
https://lokalhistoriewiki.no/images/Nei-støtten_2009_06_01_008.JPG

Vi lar oss ikke binde i nye trellejern eller ledes inn i en ny 400-årsnatt. Vi ble kvitt det tyske åk og jernhælen fra Berlin og vi kommer aldri til å bøye oss for pisken fra Brussel....

Mors tyrannis - NEI til EU

 

Et ekkokammer allerede her? De tre nederste landene i undersøkelsen er heller ikke medlemmer av EU, trolig heller ikke de 133 nederste. De tre øverste, Island, Sveits og Norge, er alle medlemmer av EØS, og drar fordelene ut av økonomisk samarbeid med unionen. EU har også bidratt til å løfte et hundretalls millioner europeere ut av fattigdom og vist veien til demokrati og handelsdrevet velstand. Tror ikke de mest EU-kritiske polakkene vil tilbake til brødkøene rasjoneringskortene på 1980-tallet, særlig ikke etter mer enn 20 år med mer eller mindre sammenhengende vekst.

Jeg er lei av jernåket fra norske bønder, som skal diktere at jeg ikke kan handle landbruksvarer fra andre land uten å betale en avsindig tollsats, et åk som gir meg dårligere vareutvalg enn samtlige EU-borgere. Beredskapskortet kan bøndene legge bort for godt: Blir det en global krisesituasjon, kan ikke norske tollmurer berge oss fra konsekvensene av en atomvinter. Det er heller ikke gitt at vi har samme tilgang til importfor som i fredstid. Har man gode handelsrelasjoner har man derimot gode kort på hånden for videre import også i dårlige tider. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (3 timer siden):

Det stemmer. Hvis vi ikke er med i EU så må vi følge alle EU-direktivene. Men hvis vi blir et medlem av EU så kan vi slippe. Det er jo ren logikk! Trenger ikke være Einstein for å skjønne det.

EU-medlemskap vil også gi oss renere luft, bedre vær, penere damer, mindere drivstofforbruk, hvitere tenner, fyldigere hår og mere sport.

Hvorfor får du hvitere tenner av å være medlem av EU ? 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
9 hours ago, Maskinfører said:

Les første avsnitt i grunnloven det den starter med så ser du 😉

Det var ikkje det du skreiv, men greit nok. La oss anta det var det.

Og så da? Deltakelse i overnasjonale konvensjoner er jo ikkje noko nytt; ein kan t.d. nemne EMK. Eller NATO. Samt at vi i dag i praksis tar inn svært mykje gjennom EØS.

Så kva vil du fram til? Ikkje kom med populistiske enkeltsetninger du har lest andre plasser, forklar kvifor nei til EU er viktig for deg.

Eg er for all del mot EU sjølv, men det finst gode og dårlige grunner til å vere imot det, og grunnlova er ein dårleg grunn.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
3 hours ago, sedsberg said:

Fordi ALT blir bedre med EU. Har du ikke fulgt med på EU-disiplene her?

Kan ikke se at jeg har sett så mye av det, jeg har derimot sett folk spy ut påstander om ting de ikke forstår så mye av, og hvordan dette på et eller annet magisk vis er EUs feil.

Endret av The Very End
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Personlig er jeg mot norsk EU-medlemskap, men synes det er fascinerende hvor mye desinformasjon og regelrett tull som kommer fra noen av de sterkeste EU-motstanderne. 

Cascada81 skrev (9 timer siden):

De tre øverste, Island, Sveits og Norge, er alle medlemmer av EØS

Sveits er ikke medlem av EØS. De var part i avtalen i 1992, men det ble gjort en folkeavstemming der 49,7% stemte for EØS-deltagelse, dermed ble de såvidt ikke med.

På grunn av dette gikk Sveits inn i langdryge forhandlinger med EU mellom 1994 og 1999, og har nå en lang rekke egne bilaterale avtaler i stedet, som gjør det komplisert og tungvint. Forhandlingene om en EØS-lignende avtale har i de senere årene pågått lenge, men strandet i 2021. 

Endret av Snikpellik
  • Liker 3
Lenke til kommentar

For noen få år siden var andelen for norsk EU-medlemskap under 20%, og andelen imot over 80%. Så det målingen bekrefter er at EU-motstanden vokser, slik mange andre målinger også har bekreftet selv om det også der var flertall imot. 

 

Mannen med ljåen skrev (15 timer siden):

Vi er avhengig av å melde oss inn i EU for å få stemmerett, så vi kan stemme nei til å implementere EU-direktiver og eksportere strømmen vår til Tyskland. 

Som selvstendig stat har vi ingen selvstendighet, og må stå på gangen med lua i hånda.

Dette har vi vært gjennom en million ganger.

Som medlemmer kan vi legge ned veto og stanse lovforslag før de blir vedtatt i EU. Den muligheten har vi ikke så lenge vi står utenfor, men har fortsatt de samme forpliktelsene til å implementere direktivene gjennom EØS-avtalen eller andre bilaterale avtaler vi måtte inngå. Det er slik det fungerer, selv om nasjonalistene sliter med å forstå det og forsøker å latterliggjøre det.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...