Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Flytte til utlandet - skatt og næringsinntekt


Anbefalte innlegg

Heisann!

Har kommet meg i en posisjon hvor det kanskje kan være gunstig å flytte ut av Norge (fastlandet) mtp. skatt. Søkt litt rundt, men ikke funnet noen tråder som tar opp dette ift. næringsinntekt, kun lønnsinntekt.

Mulighetene jeg ser på er enten Svalbard eller Kypros. Har noen spørsmål angående begge, da jeg selv sliter med å forstå meg på lover og skatteavtaler rundt dette. Planen er å kontakte advokat, men å høre her om jeg er på riktig spor først er mye billigere 😅

Min situasjon
Jeg har ingen lønnsinntekt. All inntekt er gjennom eget enkeltpersonforetak. 

Svalbard
Slik jeg har forstått det, så regner man 8% + trygdeavgift på inntekt under 12G og 22% + trygdavgift på inntekt over 12G. I følge skatteetaten er jeg skattemessig bosatt fra starten på oppholdet om jeg oppholder meg der i mer enn 12 måneder. Er det da sånn å forstå at om jeg flytter dit i November 2024 og bor der til Mars 2026, så vil all inntekt fra mitt ENK i 2025 bli skattlagt etter Svalbards skattesatser? 

Det høres logisk ut, men byråkrati-språk er ikke min sterkeste side.

Kypros
Skattesats for næringsinntekt på Kypros ser ut til å være 12.5% for all inntekt + 2.65% av inntekt opp til €180,000. 

Er her ting begynner å bli litt komplisert mtp. skatteavtale, skattemessig emigrasjon, osv. Lister opp det jeg tror er sant basert på det jeg har lest: 

  1. Jeg er skattemessig bosatt på Kypros om jeg bor der minst 183 dager i et kalenderår. 
  2. Ift. artikkel 5 i skatteavtalen: Jeg har "fast driftsted" i Kypros når jeg leier bolig der, har mitt ENKs ledelse der (meg), og utfører tjenester derifra (jeg driver konsulentvirksomhet, remote). 
  3. Basert på punkt 1 og 2 og artikkel 7 i skatteavtalen, så skal jeg skatte til Kypros for inntekten min, og ikke til Norge. 

Er egentlig her det begynner å stokke seg litt. Sånn jeg forstår det, så er jeg som person og bedrift skattepliktig til Kypros for inntekt gjennom mitt ENK. MEN, betyr dette at jeg kun vil betale ~15% skatt totalt, eller er det sånn at jeg kun får kreditt for dette og må betale skatt til Norge (45-50%) frem til jeg er skattemessig emigrert? 

Fra artikkel 7:
"Fortjenesten til et foretak i en avtalestat skal bare kunne skattlegges i denne stat, med mindre foretaket utøver forretningsvirksomhet i den annen avtalestat gjennom et fast driftssted der. Hvis foretaket utøver slik forretningsvirksomhet, kan den fortjeneste som kan tilskrives det faste driftsstedet i medhold av bestemmelsene i punkt 2, skattlegges i denne annen stat."

All fortjeneste vil vel tilskrives det faste driftsstedet om jeg er i Kypros hele året?

Jeg kan også starte et Kypriotisk selskap og hente inn ca. halvparten av inntekten min der om det er hensiktsmessig. Jeg er fortsatt avhenging av ENK for deler av inntekten, da jeg kjøper saker og ting av norske privatpersoner med bankoverføring som jeg senere eksporterer. Internasjonale overføringer er uaktuelt for de fleste. 

Spørsmålene jeg har er egentlig:

  1. Er antagelsene jeg har gjort ovenfor korrekte?
  2. Er det mulig å flytte til Kypros og betale mindre skatt enn jeg gjør nå før jeg blir å regne som skattemessig emigrert? 
  3. Om punkt 2 er mulig, hva skjer med skatt før jeg er å regne som skattemessig bosatt i Kypros? Regner med den skatten vil gå til Norge.
  4. Er inntekt gjennom norskt enkeltpersonforetak å anse som næringsinntekt i kypros? Jeg og ENKet er samme "entity" på et vis, og leverer næringsmelding, men inntekten hadde blitt blandet om jeg f.eks. hadde hatt lønnsinntekt i tillegg. Virker ikke like rett frem som overskudd i AS f.eks. 
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Utgangspunktet i internasjonal skatterett er at et foretak kun skattlegges i foretakets hjemstat, se skatteavtalen artikkel 7. Dersom du er bosatt i Kypros etter skatteavtalens regler (uavhengig av hva norsk skattelov sier), se artikkel 4 nr. 2, skal altså dine næringsinntekter kun skattlegges i Kypros. Unntaket fra dette er hvis du driver virksomhet i Norge gjennom et fast driftssted i Norge. Fast driftssted er definert i artikkel 5. 

Antagelsen din om at du utelukkende skal beskattes av Kypros vil stemme så lenge du etter skatteavtalen skal anses bosatt på Kypros, og så lenge du ikke har et fast driftssted i Norge. Frem til du anses bosatt på Kypros er du bosatt i Norge og skal behandles som det. Skattemessig emigrasjon etter norsk skattelov er irrelevant i denne sammenhengen, skatteavtalens artikkel 4 går foran skattelovens emigrasjonsbestemmelser. 

Spørsmål om kypriotisk skatterett må du nesten ta opp med kypriotiske skattemyndigheter eller en lokal advokat/skatterådgiver.

Når det gjelder spørsmålet ditt om beskatning på Svalbard så ser du på reglene om lønnsbeskatning. Stortingets svalbardskattevedtak for 2024 bestemmer at personlig næringsinntekt skal beskattes med 16 %. I tillegg kommer relevante trygdeavgifter. Hvis du flytter midt i et inntektsår vil inntekten bli beskattet i Norge frem til flytting og på Svalbard etter flytting. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...