Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Et dumt spørsmål om ny komfyr og strøm


Anbefalte innlegg

Hei,

jeg kjøpte nylig en ny komfyr (Bosch HKN31A020U Serie 4) som skal leveres om ei uka til vår nye leilighet.

På nettsida der vi kjøpte den står det:

Tilkoblinger
Spenning (V) 220-230 V volt
Max tilkoblingseffekt (W) : 9700 watt
Sikring(A) : 3*16

Og utleieren har sagt at der finnes det et standard uttak til komfyr, enfasert og 20A.

Jeg er absolutt nybegynner i strøm og skjønner ingen ting. Vi skal få en elektriker til å gjøre jobben, men han stilte masse spørsmål som var vanskelig å svare på, og jeg vil være forberedt med tanke på hvor mye kan det her koste... Hva betyr 3*16? At sikringa må være tre fasert? I sånn fall, hva innebærer det, om uttaket som finnes der er enfasert? Eller er det noe annet? 

Komfyren levers ellers uten støpsel...

På forhand takk,

en veldig uelektrisk fyr. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette har du lov til å sette støpsel på selv, uten elektriker. Sånn sett koster det deg ingenting. Men du må antageligvis ha et støpsel, men der kan du gjenbruke det fra den gamle komfyren. Et unntak kan være dersom Bosch krever det i sin montasjeanvisning at alle tilkoblinger skal gjøres av elektriker, da vil man eventuelt ikke få noe på garanti dersom noe skulle skje men skulle forbause meg om det skulle bli en case. Men det er som sagt ikke noe i norske regler som sier at du ikke har lov til å gjøre dette selv. Du kan eventuelt spørre en handyman bekjent/nabo om de kan hjelpe dersom du ikke er komfortabel med det selv.

Bruk koblingsskjemaet for 1N:
- Gul/grønn leder kobles på klemma som heter PE
- Brun leder kobler du på 1+2+3 (lasker følger med komfyren, lask vil si en tilkobling fra klemme til klemme)
- Blå leder kobler du på 4+5 (laske mellom klemmene)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...