Gå til innhold

Skal man betale en taxi som åpenbart tar feil pris?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dobbelt så dyrt som vanlig betyr ikke nødvendigvis feil pris, mange aktører setter prisen skyhøyt.

Har taxien du kjører med en prisliste har du muligens en sak, men neppe om du leser andre selskaper sin liste..

Taxi-bransje  er ikke bra..

Ellers er vel forbrukerrådet veien å gå uansett.

Lenke til kommentar

Det skal ikke være mulig å bli overrasket over taxiprisen i Norge, da sjåfør har plikt om å uppfordret gi pristilbud når man oppgir hvor man skal. Gjør ikke taxisjåføren det har han brutt loven

https://lovdata.no/forskrift/2012-11-14-1066/§25d

Så jeg ville vurdert å kun betale "gjengs"-pris (Oslo Taxi) og si at resten er omtvistet, og at dere kan møte til megling hos Forbrukertilsynet. Vet ikke om @krikkert har noen synspunkter på det juridiske

Lenke til kommentar
eisa01 skrev (34 minutter siden):

Det skal ikke være mulig å bli overrasket over taxiprisen i Norge, da sjåfør har plikt om å uppfordret gi pristilbud når man oppgir hvor man skal. Gjør ikke taxisjåføren det har han brutt loven

https://lovdata.no/forskrift/2012-11-14-1066/§25d

Så jeg ville vurdert å kun betale "gjengs"-pris (Oslo Taxi) og si at resten er omtvistet, og at dere kan møte til megling hos Forbrukertilsynet. Vet ikke om @krikkert har noen synspunkter på det juridiske

Har aldri opplevd å få pris før taxiturens slutt. Nå har jeg ikke spurt heller, men greit å være klar over hva man kan gjøre dersom uhellet er ute og man føler seg svindlet.

Lenke til kommentar
krikkert skrev (6 minutter siden):

Generelt sett regnes betaling som aksept av prisen med mindre man betaler under protest. 

Protesten blir vel ikke notert noe sted så den vil ikke ha noe verdi. Lar man være å betale vil jeg tro utfallet kanskje blir annerledes.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...