Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Dekktrykk


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg trodde jeg forstod dekktrykk, men etter ei varsellampe og en tur innom verksted sier noe annet. På bilen står det at dekkene skal ha 33/2.5, tror jeg, så jeg har fyllt 33 psi. Når jeg kommer på verkstedet forteller de at nei, det blir jo for lite for å nå 2.5 (usikker på det tallet akkurat nå, men uansett). 
 

Så nå trenger jeg litt veiledning, slik at jeg slipper innom verksted hver gang jeg skal ut på langtur. Skal jeg fylle og følge med på bar eller psi? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spiller ingen rolle hva man regner i men 33 psi er 2.28 bar, ikke 2.5. Hvis du googler "33 psi i bar" eller motsatt så regner google ut svaret for deg.

Mulig du må resette bilens dekktrykkvarsling etter at du har fylt i luft, sjekk instruksjonsboken.

Lenke til kommentar
Bambilynn skrev (58 minutter siden):

Beklager, nå sjekket jeg lappen i bilen og der står det 33/2.3, men også 36/2.5. Jeg har fyllt etter 33 psi, men da skal jeg fylle etter 36 psi? Jeg forstår ikke helt hva jeg skal følge. Begge står som ~160 km/h.

Det er ofte oppgitt trykk både for foran og bak-dekk. Og for lite last og for full lastet bil. Om 2.3 er for lite last og 2.5 er for fullastet bil så ville jeg brukt 2.5 hele tiden, men det går nok fint å bruke 2.4 eller 2.3 også når bilen ikke er fullastet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV
Bambilynn skrev (2 timer siden):

Jeg trodde jeg forstod dekktrykk, men etter ei varsellampe og en tur innom verksted sier noe annet.

Har du resatt TPMS etter å ha byttet hjul?

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte meg en slik odb->blåtann adapter. Da får jeg opp faktisk målt dekktrykk for hver dekk. Bilen gir bare et varsel under et visst nivå. 

Ganske snodig, for det er veldig kjekt å vite dekktrykket før det er kritisk lavt. Ellers kan man kjøre ganske langt med for lavt trykk i et dekk, og ende opp med ujevn slitasje, eller i verste fall havari.

Lenke til kommentar
Bambilynn skrev (21 timer siden):

Beklager, nå sjekket jeg lappen i bilen og der står det 33/2.3, men også 36/2.5. Jeg har fyllt etter 33 psi, men da skal jeg fylle etter 36 psi? Jeg forstår ikke helt hva jeg skal følge. Begge står som ~160 km/h.

Ta bilde av merket i bilen, så vil det nok bli avklart hva som menes. 😀

Som flere skriver, det kan være ulikt fremme og bak, eller ved ulik last, og ulike profil på dekk.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
RRhoads skrev (På 20.6.2024 den 10:05 AM):

Varsellampa sier fra når trykket minsker fra trykket i dekket. Har du akkurat skiftet dekk?

 

Slettet-fsaSP0zV skrev (På 20.6.2024 den 10:27 AM):

Har du resatt TPMS etter å ha byttet hjul?

Bilen er ny, sommerdekkene har stått på en god stund, og har kjørt bilen i en måned uten noe problem. Men TPMS ble resatt av verkstedet og de ordnet rett dekktrykk. Jeg bare forstod ikke hvorfor det var feil å ha fylt 33 psi når det var det som sto på merket i bilen.

 

toralfb skrev (12 timer siden):

Ta bilde av merket i bilen, så vil det nok bli avklart hva som menes. 😀

Som flere skriver, det kan være ulikt fremme og bak, eller ved ulik last, og ulike profil på dekk.

Legger ved bildet her. 
IMG_7048.thumb.jpeg.b652347a1be2d2b3350dc8d804a3f413.jpeg

Lenke til kommentar

For under 160 km/t: 33 psi

Om en vil spare drivstoff (ECO), så kan en øke til 36 psi.

Om en skal kjøre over 160 km/t så kan en bruke 38 psi.

edit: Det fremkommer ikke på tegningen om det er forskjell på lite og mye last. Så om ikke manual sier noe om det så er det samme trykk uavhengig av last.

Endret av Svein M
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om verksted har resatt TPMS på 36 psi, så kan du vel ikke gå ned  på 33 uten å risikere å få feilmelding.

edit: Jeg vet ikke hvordan dette virker. Du kan prøve 33 eller litt mer å se om det går om du ønsker det. Men om det er slik at systemet husker 36 psi, så kan det bli lettere å få feilmelding.

Endret av Svein M
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...