Gå til innhold

Excel: Lage timeliste med start og stopptid


Anbefalte innlegg

Har fått i oppdrag å lage en timeliste hvor det skrives inn start og stopptid, og få summert opp til ett vanlig nummer som vi kan bruke som timeantall.

Men får det rett og slett ikke til.

Har kikket på Trekke fra tid i denne, men ting blir ikke korrekt: https://support.microsoft.com/nb-no/office/legge-til-eller-trekke-fra-tid-16aa6697-6d6e-49c1-8e2c-3398a7cad6ad

Legger ved ett kjapt eksempel hvor jeg har prøvd å følge den, men får ikke noe til å funke.

Noen som vet hva jeg gjør feil?

 

Enkel timeliste.xlsx

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg digger denne type utfordringer. Kan prøve å få sett på det i morgen. 

edit: sånn umiddelbart ser det ut som du har byttet om kolonnene C og B i regnestykket. Da jeg snudde det hos meg (feks "=SUMMER(C5-B5)") gikk det fint. 

Endret av ilpostino
Lenke til kommentar

Jeg gjør slik.

Fyller inn dato, start og stopp, og arket fyller ut uketallet og timer, og bruket betinget formattering for å fargelegge radene for enklere å skille dagene fra hverandre.

Bruker ekstra kolonner for å markere om det er normaltid, 50% eller 100% overtid, samt en kolonne med fritekst/kommentarer.

Fyller inn i dette fortløpende gjennom dagene, og kan enkelt fylle inn timelister basert på dette.

(Timelistesystemet er mer kronglete og vrient å holde oppdatert gjennom dagen. Bruker excel-arket for å kunne hjelpe meg med å huske hva jeg har brukt tiden på)

Screenshot_20240620_003211_Microsoft365(Office).thumb.jpg.8712e6727121e917456a74131c1981b6.jpg

Screenshot_20240620_003804_Microsoft365(Office).jpg.f856bc67d88549966177d2404bede22b.jpg

Endret av 1Dr.E
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
AndersT2 skrev (2 timer siden):

får ikke noe til å funke

Som noen har vært inne på:

Formelen i kolonne D er feil bruk f.eks: =C5-B5 (i D5)

Formater også cellene i kolonne D som "Duration" hvis det ikke er gjort.

Endret av mobile999
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
ilpostino skrev (14 timer siden):

Jeg digger denne type utfordringer. Kan prøve å få sett på det i morgen. 

edit: sånn umiddelbart ser det ut som du har byttet om kolonnene C og B i regnestykket. Da jeg snudde det hos meg (feks "=SUMMER(C5-B5)") gikk det fint. 

Ble litt blind på det i går, så ser riktig ut at jeg bommet på rekkefølgen. 

Noen som vet om det er mulig å sette opp en formel for det som kommer opp slik at jeg får det omregnet til rene timer?

Så hvis det f.eks. er 8t 10 min så blir der rundet ned til 8, og 8t og 11 minutter så blir det omregnet til 8,5

Lenke til kommentar
AndersT2 skrev (50 minutter siden):

Noen som vet om det er mulig å sette opp en formel for det som kommer opp slik at jeg får det omregnet til rene timer?

Hvis du dropper å bruke innebygget klokkefunksjon og heller tar timer i en kolonne og minutter i kolonnen ved siden av, så kan du gjøre hva du vil. Da frir du deg også fra begrensningene i klokkefunksjonaliteten til regnearket.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Prøv dette: Bruk formelen `=24*(C5-B5)`. Deretter merker du cellene i kolonne D og bytter til celleformat "General" eller "Number".

NB! Dersom arbeidsintervallet inneholder midnatt blir formelen `=24+24*(C5-B5)`. Da kan denne HVIS/IF-funksjonen brukes: `=IF((C5-B5)<0;24+24*(C5-B5);24*(C5-B5))`

 

timeliste.thumb.png.bdc62562b8a4791dd912a74c117db596.png

Endret av toiota
(2) Typos (1) Midnatt
Lenke til kommentar
AndersT2 skrev (5 timer siden):

Noen som vet om det er mulig å sette opp en formel for det som kommer opp slik at jeg får det omregnet til rene timer?

Her tror jeg formlen AVRUND() er riktig å bruke. 

Brukte selv AVRUND.OPP() for å regne ut noe som inkluderte kjøp av hele planker iallefall. 

Lenke til kommentar
On 20.6.2024 at 2:57 PM, AndersT2 said:

Ble litt blind på det i går, så ser riktig ut at jeg bommet på rekkefølgen. 

Noen som vet om det er mulig å sette opp en formel for det som kommer opp slik at jeg får det omregnet til rene timer?

Så hvis det f.eks. er 8t 10 min så blir der rundet ned til 8, og 8t og 11 minutter så blir det omregnet til 8,5

Hei, glemte visst å svare på avrundingsspørsmålet :grin:

Du vil ha følgende resultet:
8 timer og 10 minutter ==> 8 timer
8 timer og 11 minutter ==> 8.5 timer

Men hva vil du gjøre med følgende timer og minutter?
8 timer og 40 minutter ==> ? (8.5 timer ?)
8 timer og 41 minutter ==> ? (9 timer ?)

------------------------------------------------------------

NB! Nytt løsningsforslag 22. juni, kl. 14:10

La oss anta at man ønsker følgende egendefinerte avrundingsregler:

  • 0-10 minutter avrundes nedover til nærmeste hele time
  • 11-40 minutter avrundes til nærmest halvtime
  • 41-59 minutter avrundes oppover til nærmeste hele time

Da kan man bruke HVIS.SETT-funksjonen, samt LET for å opprette variabler -- da blir det lettere å lese formelen:

`=LET(m;MINUTT(D5);t;TIME(D5);HVIS.SETT(m>=41;t+1;m>=11;t+0.5;SANN;t))`

Forklaringer:

Jeg la inn noen rader med testdata (gul=dagskift, blå=nattskift) for å sjekke avrundingsformelen: 

For at totalsummen i kolonne D (celle D17) skal bli korrekt, må man bruke "Egendefinert"-format: `[t]:mm`. Hvis ikke blir totalsummen en verdi i intervallet 0 og 24 timer (i dette tilfellet 20:09).

 

timeliste-v3.thumb.png.b4970843cf9f5b72782cf53ab8171d40.png

 

Endret av toiota
Nytt løsningsforslag (slettet det gamle)
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...