Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Noen som har erfaring med mini split aircondition?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
El burro skrev (16 minutter siden):

Denne er jo identisk med med den jeg har, anbefaler deg å koble på dreneringsslangen på innerdelen. Er litt avhenging av luftfuktighet men på noen timer kan det raskt bli en liter vann.

Ble en provisorisk løsning her også men både ytterdelen og innerdelen står på hyller, planen er å få laget et eget vindu med med utskjæring til slangen.

Det finnes forresten en app til denne modellen som heter Smart Life, litt knotete å sette opp men den er kjekk siden det ikke er fjernkontroll.

Tenkte også tanken om å bare montere hylle som innedel kan stå på. Utedelen får jeg sikkert skrudd fast i vegg på et vis.

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (35 minutter siden):

Ser den mini-splitten nevnt over her koster over 6000kr. og er på 5000BTU. For 1/3 av prisen (2000kr) får man en "portabel" AC på 7000BTU.

Den på 5000BTU vil nok kjøle bedre fordi den slipper å kjøle ned den varme lufta som kommer inn. 

BTU viser bare hvor mye varmeenergi den flytter/fjerner. Tar ikke hensyn til hvor mye eller temperaturen på lufta som erstattes i rommet. 

For all del, jeg er ikke mot portabel AC. Jeg har en selv på 18000 BTU, men det kan ikke måle seg med hvor behagelig det er med enten split/varmepumpe eller mini-split. Skulle dog ønske at både mini-split og portabel AC kom med inverter. 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Frister med spilt modellen. Forløpig er det vifte ved sengen som gjør jobben her. Hvordan er den i vippevindu og ser en av dere har noe wrap rundt forbindelsen til ytterdelen?

Synd den ikke også kan bruke varmeveksleren til å varme om vinteren. Hadde da vært perfekt.

Endret av Theo343
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Axefjord skrev (5 timer siden):

Dette fungerer ikke i praksis.

Jeg hadde en vanlig portable AC på barnerommet. Den blåste luft ut av vindu. 

  1. Om jeg skulle få det helt tett rundt vinduet, så ble det veldig tungvint å lufte når det trengtes. 
  2. Med tett vindu på barnerommet, så dras luften inn et vindu et annet sted i huset. Dvs ca 20-25 grader varm luft dras inn i stua. Lufta i stua er varmere, og denne lufta på ca 23-28 grader dras så inn i barnerommet. 

Resultatet var at den vanlige portable AC'en var temmelig ineffektiv. Men den var bedre enn ingenting, og den klarte å kjøle ned barnerommet (ca 10kvm?) med noen få grader, eller ned til ca 19 grader i beste fall.

Jeg har tettet rundt utluftslangen med billig tøy fra komplett.no, og når jeg skal lufte på det soverommet så åpner jeg det andre vinduet. Varmluften blåses ut på den eneste veggen som blir varm i solen og luften siger inn fra motsatt side av boligen som alltid står i skyggen (ganske nært inntil et fjell). Å få 28 grader C (som idag) ned til 16 tar 45-60 min, og så skrur jeg den av når jeg starter innsovningen. Og dette kostet meg ca halvparten av den mini-splitten som ikke en gang hadde klart å kjøle ned like fort siden både varmeveksleren er svakere og luftmengden som flyttes er halvvert.

Lenke til kommentar
12 hours ago, ali q said:

Jeg har tettet rundt utluftslangen med billig tøy fra komplett.no, og når jeg skal lufte på det soverommet så åpner jeg det andre vinduet. Varmluften blåses ut på den eneste veggen som blir varm i solen og luften siger inn fra motsatt side av boligen som alltid står i skyggen (ganske nært inntil et fjell). Å få 28 grader C (som idag) ned til 16 tar 45-60 min, og så skrur jeg den av når jeg starter innsovningen. Og dette kostet meg ca halvparten av den mini-splitten som ikke en gang hadde klart å kjøle ned like fort siden både varmeveksleren er svakere og luftmengden som flyttes er halvvert.

Kan jeg spørre om hvilken type/modell du har? Er selv på jakt etter "noe" til å kjøle ned en liten leilighet på varme dager.

Lenke til kommentar
19 hours ago, :utakt said:

Ca på nivå med "vanlig samtale" sier Google. Vanskelig å bedømme ut fra tekst. 

Det er jo noen meter bort til naboene, i alle retninger. Burde gå bra det? :hmm:

Tja...

Naboen min monterte vanlig varmepumpe ca 4 meter fra husveggen min, rettet mot husveggen. Vi har et soveromsvindu i 2.etg på samme vegg. 

Vi målte 47dB i vinter tett utenfor soveromsvinduet. Støyen kunne da høres gjennom et lukket vindu. Det er overhode ikke innenfor verken sunn fornuft eller lovverket (35dB tror jeg var grensen på natta). En økning på 10dB tilsvarer ca dobling av hørbar støy.

Vi er enda ikke ferdig med saken, men jeg tror ikke han greier å støyisolere godt nok, så pumpa må nok flyttes/fjernes.

 

 

Så om du vil henge opp noe som bråker, sjekk med naboen først. F.eks om han har soverom i nærheten, om han liker å vindu åpent, etc. Uteplasser har også støygrenser, ca 45dB mener jeg å huske. 

Beregning av støy er vanskelig, men å bruke en 60dB varmepumpe innenfor "noen meter" av naboene blir nok en kortvarig løsning, samt en fin måte å få sure naboer på. Uten støyfeller må du nok ha ca 10 meter til nabogrense og 20-30m til soverom før det er innenfor. Pluss/minus masse.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Axefjord skrev (3 timer siden):

Tja...

Naboen min monterte vanlig varmepumpe ca 4 meter fra husveggen min, rettet mot husveggen. Vi har et soveromsvindu i 2.etg på samme vegg. 

Vi målte 47dB i vinter tett utenfor soveromsvinduet. Støyen kunne da høres gjennom et lukket vindu. Det er overhode ikke innenfor verken sunn fornuft eller lovverket (35dB tror jeg var grensen på natta). En økning på 10dB tilsvarer ca dobling av hørbar støy.

Vi er enda ikke ferdig med saken, men jeg tror ikke han greier å støyisolere godt nok, så pumpa må nok flyttes/fjernes.

 

 

Så om du vil henge opp noe som bråker, sjekk med naboen først. F.eks om han har soverom i nærheten, om han liker å vindu åpent, etc. Uteplasser har også støygrenser, ca 45dB mener jeg å huske. 

Beregning av støy er vanskelig, men å bruke en 60dB varmepumpe innenfor "noen meter" av naboene blir nok en kortvarig løsning, samt en fin måte å få sure naboer på. Uten støyfeller må du nok ha ca 10 meter til nabogrense og 20-30m til soverom før det er innenfor. Pluss/minus masse.

Tror ikke det er så mye regler for støy, for i nybygg setter man ofte opp vifter rett ved soveromsvinduer til feks. avtrekk fra garasje, søppelrom etc. Det er også null restriksjoner på hvor det bygges med tanke på trafikkstøy.

Lenke til kommentar
43 minutes ago, Trulss said:

Tror ikke det er så mye regler for støy, for i nybygg setter man ofte opp vifter rett ved soveromsvinduer til feks. avtrekk fra garasje, søppelrom etc. Det er også null restriksjoner på hvor det bygges med tanke på trafikkstøy.

Da tror du feil. Se f.eks NS8175:2012. 

Jeg har en kollega som kjøpte nytt hus der ventilasjonen måtte bli fikset pga. akkurat denne loven.

image.thumb.png.4b7f57d95bff11dd5c91b37e0b60ab21.png

 

Edit: Juss'en er alltids litt mer komplisert, men dette er utgangspunktet. Relevante lover er naboloven, Folkehelseloven og en til som jeg ikke kommer på i forbifarten.

Endret av Axefjord
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Axefjord skrev (58 minutter siden):

Da tror du feil. Se f.eks NS8175:2012. 

Jeg har en kollega som kjøpte nytt hus der ventilasjonen måtte bli fikset pga. akkurat denne loven.

image.thumb.png.4b7f57d95bff11dd5c91b37e0b60ab21.png

 

Edit: Juss'en er alltids litt mer komplisert, men dette er utgangspunktet. Relevante lover er naboloven, Folkehelseloven og en til som jeg ikke kommer på i forbifarten.

Tja, nå er jo ikke enheten fastmontert som en standard varmepumpe eller ventilasjonanlegg så da regner jeg med det går fint på samme måte som å slå gress. Man kan gi naboen en i samme slengen så får man nok ingen klager.

Lenke til kommentar
Axefjord skrev (På 27.6.2024 den 4:08 PM):

Dette fungerer ikke i praksis.

Jeg hadde en vanlig portable AC på barnerommet. Den blåste luft ut av vindu. 

  1. Om jeg skulle få det helt tett rundt vinduet, så ble det veldig tungvint å lufte når det trengtes. 
  2. Med tett vindu på barnerommet, så dras luften inn et vindu et annet sted i huset. Dvs ca 20-25 grader varm luft dras inn i stua. Lufta i stua er varmere, og denne lufta på ca 23-28 grader dras så inn i barnerommet. 

Resultatet var at den vanlige portable AC'en var temmelig ineffektiv. Men den var bedre enn ingenting, og den klarte å kjøle ned barnerommet (ca 10kvm?) med noen få grader, eller ned til ca 19 grader i beste fall.

Jeg hadde portabel AC på soverommet i en tek10 leilighet, hvor temperaturen steg godt over 30c, hadde ingen problemer med å få soverommet iskaldt, ned mot 17c. (17 AC grader er faktisk ganske kaldt 😛)

Det er helt avgjørende å få det tett rundt vinduet der hvor slangen er, HELT tett.

Jeg hadde også en portabel AC på gjesterommet hvor jeg slet med å få det tett, og det var et vestvendt vindu i tillegg med kveldsol, der var AC'n inneffektiv.

Nå har jeg enebolig med en Toshiba varmepumpe på soverommet, og ligger på 14-16c med vifta på laveste.

Endret av _R2D2_
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...