Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Noen som har erfaring med mini split aircondition?


Anbefalte innlegg

ali q skrev (9 minutter siden):

Hvis du suger inn varm uteluft så har du andre problemer, på samme måte som at du ikke bør sjekke rekkevidde på elbil om du har 2 i promille.

Hva tror du skjer når den blåser varm luft ut? Lufta du blåser ut vil erstattes av luft utenfra.

Hilsen kuldemontør.

Endret av RRhoads
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
ali q skrev (1 minutt siden):

Om du tar regningen for en investering i boligen som øker hans boligverdi så blir vel han bare happy?

Personlig har jeg ikke sett noe poeng i å betale for skikkelig varmepumpe i en bolig jeg bare leier i med mindre utleier tok litt av regningen (selv hvis strømregningen blir lavere for leietaker).

Det gjør han sikkert, men jeg er ikke så interessert i å kjøpe en varmepumpe for å levne den igjen den dagen jeg flytter ut. Har spurt utleier om han kan ordne en varmepumpe, men da måtte han øke husleie, så det blir jo samme som om jeg skulle ha kjøpt varmepumpe selv.

Lenke til kommentar
TheKims skrev (9 minutter siden):

Det gjør han sikkert, men jeg er ikke så interessert i å kjøpe en varmepumpe for å levne den igjen den dagen jeg flytter ut. Har spurt utleier om han kan ordne en varmepumpe, men da måtte han øke husleie, så det blir jo samme som om jeg skulle ha kjøpt varmepumpe selv.

Kan hende du hadde spart inn en del av det på oppvarming hvis du varmer med strøm. Kommer selvfølgelig an på hvor lenge du skal bo der også. 

 

Ellers tror jeg den du lenket til er bra. Kommer jo litt an på hvor mye den skal kjøle selvfølgelig. Jeg har erfaring med sånne portable, og de er ikke så veldig bra med tanke på støy, og de bruker en del elektrisitet fordi de må kjøle ned den varme lufta som kommer utenfra. 

Endret av RRhoads
Lenke til kommentar
1 hour ago, ali q said:

Hvis du suger inn varm uteluft så har du andre problemer, på samme måte som at du ikke bør sjekke rekkevidde på elbil om du har 2 i promille.

Dersom du konstant blåser luft innenfra og ut av boligen uten at det også kommer luft utenfra og inn, så er det laaangt bedre å kjøre elbil med 2 i promille. 
Sove i vakuum kan ha negative helseeffekter :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (32 minutter siden):

De har i det minste effekten som skal til for å kjøle.

Det hjelper lite at den splitten er mer effektiv hvis den har samme kjølekapasitet som en liten kjølebag.

Det sto anbefalt kvm 18..  Da blir det sikkert brukbart på 8 tenker jeg.. Bare å beklage skepsisen.Det finnes også flere parameter enn opplyst som kan si noe om hvor gunstig den er.. 

Lenke til kommentar

Ser Netonnet nå har satt ned prisen fra 7490 til 6590. Under åpent kjøp seksjonen står det: Setter vi ned prisen på en vare du kjøper hos oss, får du mellomlegget tilbake i hele åpent kjøp-perioden.

Noen som vet om dette er noe som går automatisk, eller må jeg ta kontakt med de?

Lenke til kommentar

Da har jeg fått montert opp AC. Kjørt den i en times tid og temperaturen i stua (ca 20kvm) har gått ned fra 23 grader til 21 med en ute temperatur på 20 grader. I morgen er det meldt opp mot 30 grader, så da får jeg sett om den klarer å holde det levelig her inne. Støynivå er omtrent på samme nivå som en varmepumpe, så fullt mulig å sove med denne i gang med mindre man er veldig allergisk for lyder.

Ble litt Mulle Mekk opplegg her frem til jeg får kjøpt en sponplate til å sette på utsiden av vindu :laugh:

PXL_20240627_131632336_MP.thumb.jpg.07672f604aedcce373e371673f4f64bb.jpg

Brakettene som fulgte med passet ikke helt til mitt vindu, så må finne på noe lurt her, men det får duge som en midlertidig løsning.

PXL_20240627_131747169.thumb.jpg.665b11f8166e33dbce9cfad75a4c4b7b.jpg

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
WiiBoy skrev (På 21.6.2024 den 12:07 AM):

Dersom du konstant blåser luft innenfra og ut av boligen uten at det også kommer luft utenfra og inn, så er det laaangt bedre å kjøre elbil med 2 i promille. 
Sove i vakuum kan ha negative helseeffekter :p

Nettopp fordi mennesker trenger oksygen så er det positivt å ikke ha en lufttett bolig. En bolig må ha sirkuasjon av ute og inneluft uansett. Du vil aldri få installert denne mini-splitten på en måte som gjør boligen lufttett, så hele "fordelen" du skriker om er illusorisk. Mye bedre, billigere og raskere å kjøpe en portabel AC til en mye mindre sum og så tette igjen utblåsningen slik at du kun trekker inn luft ifra en av veggene i skyggen (jævlig sjeldent i Norge at alle yttervegger alle er glovarme i solen på dagtid).. Det er poenget.. Du vil aldri ha en lufttett bolig, så å kjøpe en dyrere mini-split som dette er poengløst siden den teoretiske effekten du tror du får ikke er oppnåelig..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, TheKims said:

 

Et poeng mange ikke skjønner med denne videoen er at det ikke er slik at disse "portable" AC-ene ikke virker eller kjøler dårlig. De fungerer utmerket og kjøler veldig bra. Problemet er effektiviteten. Altså hvor mye av strømmen du bruker du får utnyttet til kjøling.

Ser den mini-splitten nevnt over her koster over 6000kr. og er på 5000BTU. For 1/3 av prisen (2000kr) får man en "portabel" AC på 7000BTU.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
TheKims skrev (20 minutter siden):

Da har jeg fått montert opp AC. Kjørt den i en times tid og temperaturen i stua (ca 20kvm) har gått ned fra 23 grader til 21 med en ute temperatur på 20 grader. I morgen er det meldt opp mot 30 grader, så da får jeg sett om den klarer å holde det levelig her inne. Støynivå er omtrent på samme nivå som en varmepumpe, så fullt mulig å sove med denne i gang med mindre man er veldig allergisk for lyder.

Ble litt Mulle Mekk opplegg her frem til jeg får kjøpt en sponplate til å sette på utsiden av vindu :laugh:

PXL_20240627_131632336_MP.thumb.jpg.07672f604aedcce373e371673f4f64bb.jpg

Brakettene som fulgte med passet ikke helt til mitt vindu, så må finne på noe lurt her, men det får duge som en midlertidig løsning.

PXL_20240627_131747169.thumb.jpg.665b11f8166e33dbce9cfad75a4c4b7b.jpg

Denne er jo identisk med med den jeg har, anbefaler deg å koble på dreneringsslangen på innerdelen. Er litt avhenging av luftfuktighet men på noen timer kan det raskt bli en liter vann.

Ble en provisorisk løsning her også men både ytterdelen og innerdelen står på hyller, planen er å få laget et eget vindu med med utskjæring til slangen.

Det finnes forresten en app til denne modellen som heter Smart Life, litt knotete å sette opp men den er kjekk siden det ikke er fjernkontroll.

1000001695.thumb.jpg.7ad10dc31ff41188c9be941f0d3c52f7.jpg

1000001697.thumb.jpg.c14d58d0abc94b74f2425e6c4f00ce2e.jpg

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
5 minutes ago, ali q said:

Nettopp fordi mennesker trenger oksygen så er det positivt å ikke ha en lufttett bolig. En bolig må ha sirkuasjon av ute og inneluft uansett. Du vil aldri få installert denne mini-splitten på en måte som gjør boligen lufttett, så hele "fordelen" du skriker om er illusorisk. Mye bedre, billigere og raskere å kjøpe en portabel AC til en mye mindre sum og så tette igjen utblåsningen slik at du kun trekker inn luft ifra en av veggene i skyggen (jævlig sjeldent i Norge at alle yttervegger alle er glovarme i solen på dagtid).. Det er poenget.. Du vil aldri ha en lufttett bolig, så å kjøpe en dyrere mini-split som dette er poengløst siden den teoretiske effekten du tror du får ikke er oppnåelig..

Dette fungerer ikke i praksis.

Jeg hadde en vanlig portable AC på barnerommet. Den blåste luft ut av vindu. 

  1. Om jeg skulle få det helt tett rundt vinduet, så ble det veldig tungvint å lufte når det trengtes. 
  2. Med tett vindu på barnerommet, så dras luften inn et vindu et annet sted i huset. Dvs ca 20-25 grader varm luft dras inn i stua. Lufta i stua er varmere, og denne lufta på ca 23-28 grader dras så inn i barnerommet. 

Resultatet var at den vanlige portable AC'en var temmelig ineffektiv. Men den var bedre enn ingenting, og den klarte å kjøle ned barnerommet (ca 10kvm?) med noen få grader, eller ned til ca 19 grader i beste fall.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg kjører slangen ut vinduet på soverommet (ca. 12kvm) og selv med nære 30 grader ute kan jeg få 17 grader inne hvis jeg absolutt vil det. 17 grader er det laveste den går til.

Og soverommet er på hjørnet av huset og er midt i sola fra dag til kveld.

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (8 minutter siden):

Et poeng mange ikke skjønner med denne videoen er at det ikke er slik at disse "portable" AC-ene ikke virker eller kjøler dårlig. De fungerer utmerket og kjøler veldig bra. Problemet er effektiviteten. Altså hvor mye av strømmen du bruker du får utnyttet til kjøling.

Ser den mini-splitten nevnt over her koster over 6000kr. og er på 5000BTU. For 1/3 av prisen (2000kr) får man en "portabel" AC på 7000BTU.

Støy var en av grunnene til at jeg gikk for en mini split. Har hatt en ordinær AC med slange ut vinduet, og den bråkte så mye at man kunne ikke ha den i gang visst man skulle oppholde seg i samme rom, da blir jo litt av poenget borte. Hadde det vært for å kjøle ned et soverom før leggetid, så hadde jeg nok bare vurdert en enkel sak til et par tusen kroner.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...