Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Noen som har erfaring med mini split aircondition?


Anbefalte innlegg

Vurderer å kjøpe en mini split aircondition og lurer på om noen har erfaring med disse? Har prøvd å finne tester av disse på nett, men ikke lykkes helt med det. Tenker at en slik en vil fungere bedre enn de vanlige portable AC hvor du har slange ut vindu siden du har den mest bråkete og varme delen på utsiden.

https://www.proshop.no/Varme-Kjoeleapparat/Qlima-MS-AC-5002-Mini-Split-Aircondition-Wi-Fi/3173322

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det at de (proshop) ikke en gang nevner BTU sier vel alt, men andre importører sier den kun er 5000 BTU, til 8000 kr (9000 kr hos andre som nevner BTU).. De siste to jeg kjøpte av portable var 7000 BTU og kostet under 6000 kr.. BTU er BTU uansett hvordan du vrir og vender på det, men eneste fordelen her er hvis du planlegger å ha den stående på kontinuerlig og flytte bråket utenfor boligen. Personlig foretrekker jeg å kjøle ned soverommet kjapt på 20 min og så legge meg der uten at noe som helst i boligen står og durer..

Lenke til kommentar

"Slik ar varme ikke kommer inn?"

RRhoads skrev (18 minutter siden):

Nei, det er ikke det. Hvis man ikke suger inn varm luft, så trenger man ikke like høy BTU. Samtidig så må vifta klare å flytte lufta. 

Hvordan hadde du tenkt å gjøre det på en bedre måte enn en portabel AC? Ser at denne ledingen ikke er like tykk riktignok.

Hvor tøft den klarer å flytte luften har noe å si for min komfort. Det skal vel den lille tassen få problemer med. Er det ikke noe sted du kan få den demonstrert da? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Sovna said:

"Slik ar varme ikke kommer inn?"

Hvordan hadde du tenkt å gjøre det på en bedre måte enn en portabel AC? Ser at denne ledingen ikke er like tykk riktignok.

Hvor tøft den klarer å flytte luften har noe å si for min komfort. Det skal vel den lille tassen få problemer med. Er det ikke noe sted du kan få den demonstrert da? 

Det er kun kjølemiddelet som skal ut og avkjøles slik at det går over til veske igjen.

Lenke til kommentar

Man kan få varmepumpe ferdig montert for rundt 12.000, da er det riktignok mer en modell for kjøling og vil ikke være særlig effektiv på kalde dager på vinteren. Garantert et mye bedre kjøp spør du meg.

Selv har jeg en Toshiba Seiya Nordic pumpe på soverommet, så å si lydløs da viftehastighet på laveste er mer enn tilstrekkelig. Vi ligger med vinterdyner året rundt 😁

Endret av _R2D2_
  • Liker 1
Lenke til kommentar
_R2D2_ skrev (18 minutter siden):

Man kan få varmepumpe ferdig montert for rundt 12.000, da er det riktignok mer en modell for kjøling og vil ikke være særlig effektiv på kalde dager på vinteren. Garantert et mye bedre kjøp spør du meg.

Selv har jeg en Toshiba Seiya Nordic pumpe på soverommet, så å si lydløs da viftehastighet på laveste er mer enn tilstrekkelig. Vi ligger med vinterdyner året rundt 😁

Kan det bli bedre? Dette var målet mitt også. Soverommet, men mulighet for flytting til stue. Jeg kan forøvrig ikke ha denne kjasete maskin-delen på ytre fasade. Så da ble det en mobil variant fra Delonghi.

Men da har jeg altså to varmekilder som kan ødelegge. Varme inn fra vinduet har jeg løst med bit av et brukt seil langs karm og vindu. Varme fra selve maskinen får jeg ikke gjort noe med, men den utgjør svært lite i totalen med kjøle-egenskapen.

I tillegg har jeg satt en gedigen vifte i forkant av maskinen. Den sveiper over oss med en god blåst. Da kan jeg også bruke lavere intensitet på motor på aircondition. 

Løsningen er rimelig og vi våkner med rim i håret hele sommeren..😅

Endret av Sovna
Lenke til kommentar

Jeg har nettopp skaffet meg en slik men fra en annen produsent (Universal Blue Colorado Adventure 5012W), bruker den på et 15 kvm soverom og den fungerer utmerket selv om gradestokken kryper opp mot 40°.

Det største minuset med den jeg har er at den ikke har inverter så kompressoren går for fullt.

Monteringen er veldig enkel hvis man har vindu som skyves utover fra bunnen, den kommer med noen braketter som henges over vinduskarmen slik at innerdelen er høyere en ytterdelen. Det er også en slange for kondens som kan føres ut av vinduet eller så kan tanken tømmes manuelt.

Skjermbilde2024-06-20163516.thumb.png.f4f71633f57627952275e855124221d1.png 

Jeg vil tro denne typen AC er mye bedre enn disse portable med slange, de sender jo en del av inneluften ut. Det betyr undertrykk og da må det komme varm luft inn igjen fra andre steder.

Er også positivt at kompressoren er på utsiden siden det blir mindre støy, men det kan være lurt å sjekke at ytterdelen tåler å henge ut i regnvær. Den jeg har tåler ikke vann men den henger under tak, dessuten så her det knapt regnet noe her de siste 2 årene.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Kjøpte ett mobilt AC tidlig på sommeren i i fjor, selger glemte å si at dette var en modell beregnet for kontorlandskap. Ikke hjalp det noe særlig heller. Husker ikke modell eller merke, men fikk refundert pengene. 

Bestillte så en mitsubishi varmepumpe og bruker kjøleløsning på denne, digg!

Bruker ikke så voldsomt mye strøm på sommeren, litt mer en før installasjon på vinter. 

Lenke til kommentar
Sovna skrev (55 minutter siden):

Kan det bli bedre? Dette var målet mitt også. Soverommet, men mulighet for flytting til stue. Jeg kan forøvrig ikke ha denne kjasete maskin-delen på ytre fasade. Så da ble det en mobil variant fra Delonghi.

Men da har jeg altså to varmekilder som kan ødelegge. Varme inn fra vinduet har jeg løst med bit av et brukt seil langs karm og vindu. Varme fra selve maskinen får jeg ikke gjort noe med, men den utgjør svært lite i totalen med kjøle-egenskapen.

I tillegg har jeg satt en gedigen vifte i forkant av maskinen. Den sveiper over oss med en god blåst. Da kan jeg også bruke lavere intensitet på motor på aircondition. 

Løsningen er rimelig og vi våkner med rim i håret hele sommeren..😅

Får ikke blitt bedre for min del værtfall.

Da jeg bodde i leilighet hadde jeg portabel AC på soverommet, det funka jo, men et jævla styr med diger slange, duk og teip i vinduet som til stadighet løsna ,og maskina bråkte jo en del.

Har man mulighet så er ei varmepumpe definitivt den beste løsninga, utedelen bråker jo heller ikke noe så støy fra den er ikke noe problem selv om man har naboer tett på.

Endret av _R2D2_
  • Liker 1
Lenke til kommentar
_R2D2_ skrev (20 minutter siden):

Får ikke blitt bedre for min del værtfall.

Da jeg bodde i leilighet hadde jeg portabel AC på soverommet, det funka jo, men et jævla styr med diger slange, duk og teip i vinduet som til stadighet løsna ,og maskina bråkte jo en del.

Har man mulighet så er ei varmepumpe definitivt den beste løsninga, utedelen bråker jo heller ikke noe så støy fra den er ikke noe problem selv om man har naboer tett på.

Sikkert. Men jeg sover som en stein i jevn dur/støy. + et par ørepropper selvsagt. Skjermer for ungeskrik i nær omkrets.. fyttigrisen så mye verre det er.🤣

Lenke til kommentar
Sovna skrev (3 timer siden):

"Slik ar varme ikke kommer inn?"

Hvordan hadde du tenkt å gjøre det på en bedre måte enn en portabel AC? Ser at denne ledingen ikke er like tykk riktignok.

Hvor tøft den klarer å flytte luften har noe å si for min komfort. Det skal vel den lille tassen få problemer med. Er det ikke noe sted du kan få den demonstrert da? 

På den samme måten som kjøleskapet ditt ikke suger inn varm luft. Den splitten som TS linker til fungerer på den måten. 

Lenke til kommentar
Sovna skrev (4 timer siden):

"Slik ar varme ikke kommer inn?"

Hvordan hadde du tenkt å gjøre det på en bedre måte enn en portabel AC? Ser at denne ledingen ikke er like tykk riktignok.

Hvor tøft den klarer å flytte luften har noe å si for min komfort. Det skal vel den lille tassen få problemer med. Er det ikke noe sted du kan få den demonstrert da? 

En split AC bruker lufta som er ute samt at du har den delen som produserer varme også på utsiden. En vanlig AC med slange suger ut litt av den kalde lufta den produserer og lager undertrykk som da betyr at varmluft vil trekke inn gjennom ventiler/vinduer. Du har jo også delen som produserer varme inne som den også må kjøle ned igjen.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
RRhoads skrev (5 timer siden):

Nei, det er ikke det. Hvis man ikke suger inn varm luft, så trenger man ikke like høy BTU. Samtidig så må vifta klare å flytte lufta. 

Hvis du suger inn varm uteluft så har du andre problemer, på samme måte som at du ikke bør sjekke rekkevidde på elbil om du har 2 i promille.

Lenke til kommentar

Hadde jeg hatt mulighet for varmepumpe så hadde jeg installert en for lenge siden, men tror ikke huseier blir så happy visst jeg borrer svære hull i veggen. 

Jeg trykket på bestill knappen så får jeg være en prøve kanin. Man får vel sendt den i retur om det skulle være en ræva investering, eller så får jeg sikkert solgt den igjen uten så alt for mye tap

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
TheKims skrev (5 minutter siden):

Hadde jeg hatt mulighet for varmepumpe så hadde jeg installert en for lenge siden, men tror ikke huseier blir så happy visst jeg borrer svære hull i veggen. 

Jeg trykket på bestill knappen så får jeg være en prøve kanin. Man får vel sendt den i retur om det skulle være en ræva investering, eller så får jeg sikkert solgt den igjen uten så alt for mye tap

Om du tar regningen for en investering i boligen som øker hans boligverdi så blir vel han bare happy?

Personlig har jeg ikke sett noe poeng i å betale for skikkelig varmepumpe i en bolig jeg bare leier i med mindre utleier tok litt av regningen (selv hvis strømregningen blir lavere for leietaker).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...