Spillredaksjonen Skrevet 19. juni Rapporter Del Skrevet 19. juni Går til angrep på stort irritasjonsmoment for PC-spilleren Epic satser på bedre prosessorytelse. Det kan bety mye for spillbransjen fremover. Les hele saken på Gamer.no» 1 Lenke til kommentar
Eplebit Skrevet 19. juni Rapporter Del Skrevet 19. juni Det er bare så dumt at vi fortsatt virker stuck med stutters som for min del er et mye større problem enn selve frameraten. Shader stutter virker litt bedre men fortsatt håpløst dårlig og traversal stutter har jo faktisk blitt verre? Og... "For oss var det nesten umulig å få spillet til å kjøre med mer enn 100-120 bilder i sekundet på en laptop med AMD 6800hs-prosessor og et Nvidia RTX 4060." Men i alle dager, hva forventer dere egentlig? 2 Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 20. juni Rapporter Del Skrevet 20. juni 3 OT innlegg er fjernet, dette innlegget skal ikke kommenteres, tilbakemeldinger tas på PM. Lenke til kommentar
Deimos_Anomaly Skrevet 20. juni Rapporter Del Skrevet 20. juni (endret) Eplebit skrev (10 timer siden): Det er bare så dumt at vi fortsatt virker stuck med stutters som for min del er et mye større problem enn selve frameraten. Shader stutter virker litt bedre men fortsatt håpløst dårlig og traversal stutter har jo faktisk blitt verre? Og... "For oss var det nesten umulig å få spillet til å kjøre med mer enn 100-120 bilder i sekundet på en laptop med AMD 6800hs-prosessor og et Nvidia RTX 4060." Men i alle dager, hva forventer dere egentlig? Skrur man grafikkinnstillingene ned til minimum, slik at GPU omtrent går på tomgang, så forventer man kanskje mer enn ustabilt 100-120 FPS og CPU-utnyttelse under 50%. Det er realiteten i veldig mange spill, ytelsen skalerer dårlig med innstillinger. Endret 20. juni av Deimos_Anomaly 1 Lenke til kommentar
Elgen-Hansi Skrevet 20. juni Rapporter Del Skrevet 20. juni Problemet med dette er teknologisk mer grunnleggende enn artikkelen gir uttrykk for. Dette er ikke et problem som kun eksisterer pga manglende investeringsvilje eller fokus fra engine og game devs, eller noe som kun skjer fordi konsoller "holder oss igjen". Dette er et grunnleggende problem med hvordan tråder og realtime 3D rendering fungerer, som er svært krevende og komplisert å jobbe seg rundt, og som man uansett aldri kommer seg helt unna (med dagens tech). 2 2 Lenke til kommentar
Fleskelars Skrevet 20. juni Rapporter Del Skrevet 20. juni Dette problemet vil aldri noensinne bli løst , på grunn av prosessorens arkitektur . Lenke til kommentar
mkri96 Skrevet 20. juni Rapporter Del Skrevet 20. juni Optimalisering er dessverre en tapt kunst Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 21. juni Rapporter Del Skrevet 21. juni Nå er det jo litt mer komplisert å optimalisere i dag. Tidligere var jo et typisk spill eller program på kanskje 4kB og man hadde bare hastighet til noen få instruksjoner pér raster. 1 Lenke til kommentar
anderstn Skrevet 21. juni Rapporter Del Skrevet 21. juni Vi er vel alle for at man får meir ut av komponentane man har, men når man går lenger enn å berre sitere det Epic faktisk seier og begynder og gi eksempel på ting bør man unngå å forenkle ting til et punkt der man rett ut feilinformerer. Intel sine siste prosessorserier har introdusert konseptet ytelse- og effektivitetskjerner (ofte forkorta til P og E kjerner). Det er kun førstnevnte som er relatert til problemet som gamer sin journalist sikter til. E kjernene er klokka langt lavere og ville forverra det problemet man alt har i forhold til å synkronisere tilstandsdata på tvers av CPU-en og GPU-en sia dei ville vert ein tredje aktør som opererte på ein heilt anna tidsskala enn dei andre to. High end Intel prosessoren som Gamer viser til å ha 24 kjerner har egentlig kun 8 P kjerner. Noke som gjer den nett like ubrukelig som konsollane som her får so mykje tyn for å halde oss tilbake. Det einaste som er bedre på Intel prosessoren som er nevnt her er antall instruksjoner per klokkesyklus (IPC) som er høgre delvis fordi arkitekturen er meir moderne, men hovedsaklig fordi den køyrer på langt høgre frekvenser. Skal man bli ekstremt detaljert so meiner eg (begynder og bli ei stund sia eg såg på forskjellane her) PS5 reserverer enten ei heil kjerne eller mykje av ytelsen på den for OS-et og andre bakgrunnsaktiviteter so på ein måte kan man sei at du har 7 kjerner i ein PS5 som spelet får utnytte fult ut. Tilsvarande er det ikkje sånn at Intel sine E kjerner ikkje kan brukast i det heile tatt av et spel, men for å kunne bruke dei på ein fornuftig måte måtte man for det første fått tildelt dei oppgåver direkte av OS-et (det er ikkje tilfellet i dag) og sjølv då ville forskjellen i hastighet avgrensa det man brukte dei til. Tidskritiske ting som måtte henge sammen med det som blei vist på skjermen måtte fortsatt vert handtert av P kjerner og/eller GPU-en. Et eksempel på noke eg tenker man kunne brukt E kjerner til om man hadde muligheten til å lage dedikerte tråder til dei er avspeling av lydlogger, radio (tenk GTA) o.l. i et spel som du typisk setter igang, men som man ikkje merker eller bryr seg om at stopper med ein liten forsinkelse sett opp mot når man trykker på knappen som stopper dei eller skrur dei av i spelet. Men du hadde jo då møtt på problemet med at all energien du la i dette ville vert bortkasta på ein prosessor som hadde fleire P kjerner eller i AMD sitt tilfelle fleire kjerner generelt sett. AMD har ingen separasjon av kjernene i sine prosessorer, i praksis er alt P kjerner om man sammenligner med Intel sin arkitetkur. So vist du vil ha 16 reelle kjerner so kan du jo kjøpe ein AMD Ryzen 9 7950X3D til den nette sum av 7189 kr. Eventuelt kan du gå for lillebror 7900X3D med 12 kjerner. Forøvrig rart at gamer gjer et påeng av dårlig ytelse og benytter ein 6800HS prosessor som et eksempel. For det første sto nokk denne i ein laptop. Ytelsen til alle high end prosessorer i ein laptop handler vel so mykje om kor bra dei kan kjøle ned prosessoren, her sliter mange når alle kjernene blir tungt belasta samtidig. Det andre problemet er jo at dette er egentlig ein ganske gammel prosessor. Vi snakker Zen 3+ arkitektur. PS5 ligger til sammenligning på Zen 2 og det siste tilskuddet i AMD stammen er Zen 4. Ingen grenseoverskridande ulikheter i ytelse her, men vist eg hugser rett fikk man vel ein 15-20% økning i IPC frå Zen 3 til Zen 4. Usikker på kva dei har gjort med Zen 3+ for å rettferdiggjere det + tegnet på slutten, men i verste fall er det altso ytelse som er tilnerma lik ein Zen 3 prosessor med dårlig kjøling. Lenke til kommentar
Fleskelars Skrevet 21. juni Rapporter Del Skrevet 21. juni Sistnevnte kommentar beskrev noe viktig = Kjøling . Alle som har litt peiling på PC , investerer i en veldig god kjøler - da selvfølgelig vannkjøling og 3vifters radiator . Vannkjøling er nett og fint i dag og lett å sette på . God nok kjøling har alt å si for moderne cpuer da de throttler ved høye temperaturer. Lenke til kommentar
Gjest MKII Skrevet 21. juni Rapporter Del Skrevet 21. juni 18 minutes ago, Fleskelars said: Sistnevnte kommentar beskrev noe viktig = Kjøling . Alle som har litt peiling på PC , investerer i en veldig god kjøler - da selvfølgelig vannkjøling og 3vifters radiator . Vannkjøling er nett og fint i dag og lett å sette på . God nok kjøling har alt å si for moderne cpuer da de throttler ved høye temperaturer. Tja: Linus Tec mener jeg å huske det var hadde i alle fall en video hvor det fremkom at vannkjøling ikke nødvendigvis kjøler bedre enn luft. På toppen av det nedfører vannkjøling større kompleksitet sammenlignet med luftkjøling=Mer som oftere og raskere vil gå i stykker med vannkjøling... 1 Lenke til kommentar
rabler Skrevet 21. juni Rapporter Del Skrevet 21. juni 30 minutes ago, Gjest MKII said: Tja: Linus Tec mener jeg å huske det var hadde i alle fall en video hvor det fremkom at vannkjøling ikke nødvendigvis kjøler bedre enn luft. På toppen av det nedfører vannkjøling større kompleksitet sammenlignet med luftkjøling=Mer som oftere og raskere vil gå i stykker med vannkjøling... Du kan lage vannkjøling som er dårligere enn luftkjøling. Fordelen med vannkjøling er at du kan frakte varmen til en plass der du kan ha mye større radiator og mer luftgjennomstrømming enn du kan få til med lokal luftkjøling. Om det er bygget ordentlig skal det være vanskelig å bygge luftkjøling som kan måle seg. Men dersom støy og kraftforbruk ikke er en faktor kan man selvsagt blåse enorme mengder nedkjølt luft over prosessorene. Det er dog en grunn til at serverrom som regel krever at man går med hørselvern 😄 Kompleksitet er selvsagt en faktor og sannsynlig hovedgrunnen til at vannkjøling er for spesielt interesserte. Lenke til kommentar
TheKims Skrevet 21. juni Rapporter Del Skrevet 21. juni Gjest MKII skrev (8 minutter siden): Tja: Linus Tec mener jeg å huske det var hadde i alle fall en video hvor det fremkom at vannkjøling ikke nødvendigvis kjøler bedre enn luft. På toppen av det nedfører vannkjøling større kompleksitet sammenlignet med luftkjøling=Mer som oftere og raskere vil gå i stykker med vannkjøling... Vannkjøling vil alltid kjøle bedre enn luftkjøler. Mener å huske det var ytelsen de testet, og der var ikke forskjellen så stor så lenge du kjører stock. Her er en graf fra Gamer Nexus og forskjellen er nesten 10 grader. Lenke til kommentar
vidor Skrevet 21. juni Rapporter Del Skrevet 21. juni (endret) For en som synes 30 FPS konsollspilling er helt ok så føler jeg dette er et rimelig stort luksusproblem. Det blir mer eller mindre en konkurranse for konkurransens skyld, ikke et fokus hva som er selve innholdet i spillet og den verdien. Det at en forbedrer spillmotorer som UE5 har jeg null problemer med, fordi dette er en basis-teknologi som andre bygger spillene sine på, og en begrensning her dikterer også hva som kan bygges av andre i selve motoren. På mange måter er de råeste prosessorene som lages laget for multitråede applikasjoner. En så jo hvor mye CELL prosessoren på PS3 lagde ramaskrik i bransjen med all omstillingen en måtte gjøre for bare èn konsoll. De motorene som finnes i dag benytter vel max ca 4 tråder hvor de eldste av dem har en hovedtråd som gjør mesteparten av jobben. Nyere prosessorer krever at en deler opp jobben i mindre porsjoner som kan kjøre på hver sin isolerte tråd og så koordineres dette av en relativt lavarbeidene hovedtråd. Det skal ikke være opp til hvor god enkelttråd-ytelse en prosessor har for at en skal få god ytelse, men denne transisjonsprosessen tar tid da utrolig mye kode må gjennomgå betydelige endringer gjennom refactoring. Tror nok mange velger å bare lage en ny motor eller f.eks basere seg på UE5 eller en annen effektiv multiplatform-motor som f.eks Decima fra Guerrilla Games som brukes i f.eks Horizon og Death Stranding. Spillselskapet Naughty Dog utviklet jo sin egen løsning på å gjøre ting mer multitrådet med å innføre egne "trådpakker" der oppgave og data ble lagt i en isolert enhet som kunne utføres trå uavhengig. Dette minimerer dead-lock problemer og race-conditions som gjerne skjer når en konverterer enkelttråd-kode over til multitråd uten at det tilpasses godt nok. Endret 24. juni av vidor fulle setninger er kjekt :) 1 1 Lenke til kommentar
anderstn Skrevet 21. juni Rapporter Del Skrevet 21. juni @vidorTrur nokk ikkje dei fleste motorane i dag kun benytter 4 kjerner. Både PS 5 og siste xBox har 8 kjerner med SMT. Trur som eg skreiv ein kjerne, eventuelt to tråder, er reservert for OS-et med ein eller begge to. Målet for dei fleste utviklera blir nokk då nermere 8 kjerner med SMT. Unntaket her er motorer som i all hovedsak blir brukt til reine e-sport spel. Skal det kaste av seg må du få med deg dei store massane på PC og dermed og virke bra på ein 4-6 kjerners prosessor. Gode eksempel på dette vil være CS, Dota, LoL, Apex etc Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå