Gå til innhold

Canon A80 eller A70....?

Anbefalte innlegg

Jeg er HELT grønn når det gjelder digitale kamera....og lurer på å skaffe meg ett Canon A 80...men så ser jeg at A 70 ligger rundt 1000 ,- under A 80...ER det noe vits å kjøpe A 80 da...?? eller er det SÅ mye bedre enn A 70....??? merker man noe særlig forskjell på 3.2 og 4.0 Piksler....??? og hva med EU-versjon...ER det dansk meny der...??? Håper det er noen som vet noe om dette og kan gi meg noen råd rundt det med A80 kontra A 70....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mulig det må sendes til utlandet for garantireparasjoner, men det tar jo uansett butikken seg av. Ulempen er at kameraet MÅ leveres til butikken der du kjøpte det, og ikke til en hvilken som helst Canon forhandler som man kan gjøre med NO versjon. Postgang frem og tilbake til verksted, vil jo også ta lengre tid pga av at det er i utlandet.

Men i motsetning til å importere kamera fra utlandet selv, så gjelder jo reklamasjonsretten om du kjøper det i en butikk i Norge... selv om det er EU versjon. Så det er ingen direkte fare forbundet med å kjøpe EU versjon fremfor NO versjon.

Lenke til kommentar

Takker for gode råd...blir nok en A80 ja....og får man norsk Meny på en EU-versjon så burde det jo gå greit...og Dansk er jo et EU-språk...så det skulle vel la seg ordne å lese....så da håper jeg det er dansk manual iallefall...er jo kjapt et par hundrelapper spart ved å lese den på dansk...

Gleder meg å tre inn i den digitale verden.... :D

Lenke til kommentar
Takker for gode råd...blir nok en A80 ja....og får man norsk Meny på en EU-versjon så burde det jo gå greit...og Dansk er jo et EU-språk...så det skulle vel la seg ordne å lese....så da håper jeg det er dansk manual iallefall...er jo kjapt et par hundrelapper spart ved å lese den på dansk...

Gleder meg å tre inn i den digitale verden.... :D

På den norske versjonen følger det med dansk bruksanvisning (den finnes ikke på norsk). På EU versjonen kan det finnes andre språk som engelsk, tysk, fransk eller lignende. Vet ikke om det kan variere, men man skulle jo tro at det ihvertfall var på engelsk?

Lenke til kommentar
Ulempen er at kameraet MÅ leveres til butikken der du kjøpte det, og ikke til en hvilken som helst Canon forhandler som man kan gjøre med NO versjon.

Så du mener at det er annen praksis på håndtering av garanti avhengig om du har kjøpt EU versjon eller No versjon. Det har jeg vanskelig for å tro.

Lenke til kommentar
Ulempen er at kameraet MÅ leveres til butikken der du kjøpte det, og ikke til en hvilken som helst Canon forhandler som man kan gjøre med NO versjon.

Så du mener at det er annen praksis på håndtering av garanti avhengig om du har kjøpt EU versjon eller No versjon. Det har jeg vanskelig for å tro.

Når man kjøper en NO versjon, så er det norsk importør som har ansvaret for garantireparasjoner. En hvilken som helst forhandler av det aktuelle merket kan sende kameraet som garantisak til norsk importør.

Har en butikk importert fra utlandet, har ikke norsk importør det minste ansvar for garantireparasjoner, og kan derfor nekte å utføre garantireparasjoner på kamera. Derfor må kameraet leveres til akkurat den butikken det ble kjøpt i, for det må sendes til importøren som butikken kjøpte kameraet fra... altså den utenlandske importøren.

Ellers gjelder kjøpsloven på samme måte, så lenge kjøper har kjøpt kameraet fra en norsk forhandler (men ikke hvis kjøper selv har importert fra utlandet).

Comprende? :-)

Lenke til kommentar
Når man kjøper en NO versjon, så er det norsk importør som har ansvaret for garantireparasjoner. En hvilken som helst forhandler av det aktuelle merket kan sende kameraet som garantisak til norsk importør.

Har en butikk importert fra utlandet, har ikke norsk importør det minste ansvar for garantireparasjoner, og kan derfor nekte å utføre garantireparasjoner på kamera. Derfor må kameraet leveres til akkurat den butikken det ble kjøpt i, for det må sendes til importøren som butikken kjøpte kameraet fra... altså den utenlandske importøren.

Ellers gjelder kjøpsloven på samme måte, så lenge kjøper har kjøpt kameraet fra en norsk forhandler (men ikke hvis kjøper selv har importert fra utlandet).

Comprende? :-)

Dette høres da ikke riktig ut, altid hvert sikker på at canon kjører world wide garanti sånn som 90% av alle litt større produsenter gjør.

Dette er noe som globaliseringen har ført med seg, eneste haken er, har man kjøpt produktet i utlandet og importert selv, må man sørge for at butikken du har handla i har signert på garantikortet som SKAL følge med alle produkter, dette gjør de sjeldent da dette ligger inne i forpakkningen.

Har man kjøpt det i en norsk butikk, så holder det lenge med en kvitering :)

Lenke til kommentar

Da jeg skulle få reparert Canon XM1, spurte jeg Canon Norge om jeg abre kunne sende det inn til dem, og da var svaret ja, forutsatt at jeg hadde kjøpt det i Norge/i norsk forhandler. De hadde ikke hatt noe med garanti-saker å gjøre dersom jeg hadde kjøpt det i f.eks. england. Så vidt jeg forsto.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...