Hobby2000 Skrevet 19. juni Del Skrevet 19. juni Er på vei fra fossil-Octavia til strøm-Enyaq. Har hatt 3 stk Octavia og alle har rustet på dører, skjermer mv i løpet av få år. Nåer jeg VELDIG fristet av en Enyaq, men lurer på om jeg kan frykte samme rustforhold på en Enyaq som Octavia (og derfor heller bør satser på f.eks. en ID4). Eller produseres/lakkeres Enyaq på en helt annen måte enn Octavia? Lenke til kommentar
AL123 Skrevet 19. juni Del Skrevet 19. juni Hobby2000 skrev (8 timer siden): Er på vei fra fossil-Octavia til strøm-Enyaq. Har hatt 3 stk Octavia og alle har rustet på dører, skjermer mv i løpet av få år. Nåer jeg VELDIG fristet av en Enyaq, men lurer på om jeg kan frykte samme rustforhold på en Enyaq som Octavia (og derfor heller bør satser på f.eks. en ID4). Eller produseres/lakkeres Enyaq på en helt annen måte enn Octavia? Etter å ha vært blandt de best rustbeskyttede bilene på markedet i mange år, snudde det plutselig for VAG rundt midten av 2000 tallet og merket gir til å være noe av det dåligst rustbeskyttede som var å få kjøpt. Man merket det spesiellt på Golf V og Passat B6, men det meste var rammet. En generasjon og to senere ser det imidlertid ut til å være et tilbakelagt stadium, og VAG er i dag ikke spesiellt plaget av rust på noen modeller, så vidt jeg vet. Lenke til kommentar
Hobby2000 Skrevet 20. juni Forfatter Del Skrevet 20. juni Det jeg spesielt lurer på er jo litt nyere generasjoner (rundt 2015 f.eks) av hhv Golf og Octavia. Her er det signifikant større rustproblemer (og dårlig/tynn) lakk på Octavia enn tilsvarende på Golf. Ser veldig sjeldent en 2015-Golf med mye rust...mens 2015-octavia'er nesten alle er litt "rød/brune" i kantene. Spørsmålet er om man på noen måte fortsatt kan forvente samme forskjell mellom "søstrene" ID4 og Enyaq. Altså selvom Enyaq idag fremstår som mer "premium" enn ID4, så vil den likevel fortsatt ha Skoda sin dårlige lakkvalitet ? Lenke til kommentar
Dassen Skrevet 20. juni Del Skrevet 20. juni Det er vel litt tidlig å anslå hvordan ståa er for Enyaq enda, men Skoda og Tesla er blant bilene som ruster mest. Hver 10. Tesla- og Skodakunde klager på lakken eller rustbeskyttelsen på bilen sin. Tesla har vel gjort noen forbedringer på sine modeller i så henseende når det gjelder rust i kanalene. Lenke til kommentar
Hobby2000 Skrevet 20. juni Forfatter Del Skrevet 20. juni Ja, det er litt tidlig for reelle erfaringer - men dersom det var en "kjent" produksjonsforskjell mellom disse kunne man kanskje allerede nå anta samme problemer som tidligere. Golf og Octavia er jo også veldig like, men tydeligvis veldig forskjellige mht lakk-kvalitet. Interessant undersøkelse som linken viser til, selvom det reelt vel kun er små forskjeller (fra f.eks. 9% til 7%). Lenke til kommentar
NULL Skrevet 20. juni Del Skrevet 20. juni 53 minutes ago, Dassen said: Det er vel litt tidlig å anslå hvordan ståa er for Enyaq enda, men Skoda og Tesla er blant bilene som ruster mest. Hver 10. Tesla- og Skodakunde klager på lakken eller rustbeskyttelsen på bilen sin. Tesla har vel gjort noen forbedringer på sine modeller i så henseende når det gjelder rust i kanalene. De tar for seg et vidt spenn i alder og stiller nødvendigvis ikke de store volumkravene i undersøkelsen når de fortsatt har Saab med i listen. Så man ser dette også da over en del år, og hadde en produsent rustproblemer for 15 år siden, vil de jo trolig være med i undersøkelsen her så vidt jeg forstår. Det er også forskjeller mellom bilmerker på litt generelt grunnlag hvor lang de kjøres og hvordan de vedlikeholdes. "Rimelige bruksbiler" vil her typisk ikke bli vedlikehold like godt. Mener å huske fra tidligere TUV-statistikker at Skoda Octaiva og Superb hadde ganske høy kilometerstand - altså i snitt ar det biler som ble brukt betydelig mer. Lurer på her om snittet gjerne ikke var det dobbelte av f.eks. en del modeller vi her til ldnsa i hvert fall hadde funnet det normalt å sammenligne med. VW lå også høyt her, mens en del av de asiatiske merkene i snitt kanskje bare hadde halve kjørelengden selv for deres litt større modeller. En bil som brukes mer, får mer slitasje... VAG har hatt en periode hvor det var totalt katastrofe når det gjelder kvalitet mtp rust. Her virker det som Mazda hadde solgt et restparti metall, så VAG overtok stafettpinnen. Men som man er inne på her, det er vanskelig å si noe om hvilke forbedringer det evt. er gjort for nyere biler. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 20. juni Del Skrevet 20. juni Jeg tipper det blir mye samme som før. Så e-golf 2015 nå, hadde begynt å ruste bra den, vesentlig mye mer enn samme år nissan som så veldig fin ut. De fleste biler får det vel hardt dersom de ikke vaskes og vedlikeholdes litt, bare går i saltet år etter år. Ganske vanlig å se begynnende rust på 7-8 år gamle vag biler. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå