Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Heis for å få fryseskap inn i andre etasje


Anbefalte innlegg

Fryseskapet har tatt kveld, så nå må det inn et nytt. Problemet er at det er tilnærmet fysisk umulig å få opp trappa da det er for trangt. Vi må derfor trille/bære det rundt huset og opp på verandaen i andre etasje. Er det noen som vet om det er mulig å leie/låne noe slags enkel vareheis for å løfte dette opp på en enkel måte? Nytt skap veier over 100 kg, så det er jo litt av et beist som må fraktes. Jeg har prøvd å Google uten så mye hell, men jeg hadde sett for meg en relativt simpel greie som kan løfte dette 3 meter-ish fra en terrasse på bakkeplan og opp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ørjanø skrev (1 minutt siden):

Blant annet elkjøp henter det gamle fryseskapet og leverer det nye uten at du trenger å gjøre noe. Vil tro det finnes andre som tilbyr det, eller eventuelt flyttebyrå som muligens vil være et rimeligere og bedre alternativ. 

https://www.elkjop.no/magazine/tjenester/bytt-ut-dine-gamle-hvitevarer

 

Jeg tenkte også på dette, men tenkte at det var et eller annet unntak i "umulige" tilfeller.

Lenke til kommentar
Ørjanø skrev (13 minutter siden):

Blant annet elkjøp henter det gamle fryseskapet og leverer det nye uten at du trenger å gjøre noe. Vil tro det finnes andre som tilbyr det, eller eventuelt flyttebyrå som muligens vil være et rimeligere og bedre alternativ. 

https://www.elkjop.no/magazine/tjenester/bytt-ut-dine-gamle-hvitevarer

 

De har ganske strenge krav til at dører må være brede nok og alt sånn. Så det går ikke dessverre.

Lenke til kommentar
^fmj skrev (1 time siden):

En lift klarer vel brasene?

Hvor høyt er det? En truck løfter jo ganske høyt.

Første etasje er på bakkeplan, så må den løftes opp på en veranda i andre etasje som har rekkverk på en god meter vel? Vanlig etasjehøyde på 240 inne, så den må nok opp rundt 2,5-3 meter ish for at vi skal få den trygt opp på verandaen. «Problemet» er å få en lift inn i hagen. Vi har hage med gjerde rundt og bor i rekkehus så det må gjennom en port inn til naboen som er i underkant av en meter bred.

Det er mulig jeg må forhøre meg med noen som har lastebil med kran om det blir for langt unna eller ikke. Veldig grovt gjettet er det rundt 20 meter til veien.

Lenke til kommentar

Passer det ikke liggende og på langs gjennom et vindu på forsiden av bygget? Slik at det deretter bare må fraktes på samme plan.

Du må bare vente en stund før du kan koble på strømmen når skapet ikke har stått loddrett hele tiden. Slik var det i alle fall i gamle dager.

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (3 timer siden):

Første etasje er på bakkeplan, så må den løftes opp på en veranda i andre etasje som har rekkverk på en god meter vel? Vanlig etasjehøyde på 240 inne, så den må nok opp rundt 2,5-3 meter ish for at vi skal få den trygt opp på verandaen. «Problemet» er å få en lift inn i hagen. Vi har hage med gjerde rundt og bor i rekkehus så det må gjennom en port inn til naboen som er i underkant av en meter bred.

Det er mulig jeg må forhøre meg med noen som har lastebil med kran om det blir for langt unna eller ikke. Veldig grovt gjettet er det rundt 20 meter til veien.

Må vel kunne demonetere litt av gjerdet? En truck løfter i alle fall det lett. Avhengig av størrelse på veranda kan du kanskje rigge til noe med en talje.

Endret av ^fmj
Lenke til kommentar
trikola skrev (31 minutter siden):

Passer det ikke liggende og på langs gjennom et vindu på forsiden av bygget?

 Vinduene blir for smale. Fryseren er 191x70x78.

^fmj skrev (22 minutter siden):

Må vel kunne demonetere litt av gjerdet?

Da må jeg grave opp stolper

Lenke til kommentar

For det første, så er det vel knapt noen som har trapp som er smalere enn 70cm.

For det andre, hvorfor i he£$@$5vete kjøper du en fryser som er så stor, når standardmål er 60x60'ish.

Dersom det gamle skapet er like stort, så har de trolig fått det opp trappa på et vis, men går det ikke må du nok leie en kranbil.

De fleste kranbiler når 30+ meter med jib, og 100 kilo er ingenting.

Må det større redskap til, kan du leie mobilkran, som når rundt 60 meter, men det koster trolig like mye som fryseren din, for hver time.

Mulig noen i nærheten leier ut taksteinheis, de klarer som oftest et par hundre kilo, men er litt risky å balansere en to meter høy fryser på en sånn heis.

Endret av 0laf
Lenke til kommentar

Alt for mange dyre og kompliserte tekniske løsninger her. Jeg tenker 4 sterke karer, et par lastestropper og noen kalde cola i 2 etc gjør jobben på 15 minutter. To foran og to bak. Ett trinn av gangen, hvile på hvert trinn.

Funfact. Jeg har flyttet et 2m høyt fryseskap opp en etasje i 110cm bred trapp med respos - alene. Skapet var riktignok bare vanlig 60x60 og 40-ish kg. Jeg er ikke kjempesterk, men en som tar oppgaver trinn for trinn og finner gode løfteteknikker.

Endret av Simen1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...