Gå til innhold

radiobiler

Anbefalte innlegg

Er det noen som har peil på bygging av radiobiler her? Trenger sårt råd og tips rundt dette temaet og det er ikke aktuelt med byggesett-metoden. Deler kan være ferdige moduler, men den kan ikke være et komplett byggesett. En større utfordring(?) er at den skal gå på et 9V batteri og forsere en hinderløype 4 ganger (uvist hvor lang tid dette tar).

er det noen som har tips? Linker til sider for radiobil-n00ber mottaes med takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

fikk kikket litt rundt på nettet i går og fikk en del ideer. Jeg bor i Sandefjord og jobber i Tønsberg så det blir nok en tur innim norvegian modellers :)

Det er ganske spreke specs på denne bilen. Saken er at vi skal ha en liten konkuranse på jobben (veldig sosialt og morro) hvor vi er delt inn i lag som skal bygge en bil hver som skal konkurere i en hinderløype. Bilen skal ikke overskride dimensjonene 10x10x20 (bxhxl) annet enn med antenne og må drives av et 9V batteri (blir utlevert på konkuransedagen). Hinderløypens spesifikasjiner er; ingen svinger under 25 cm radius, klatreplan på intil 30 grader og vertikalvegger på intil 5cm. Det er spesielt den siste som kan bli vanskelig. Er det mulig å forsere en vertikal vegg på 5cm med max 10cm diameter på dekkene? Vi må nok finne på noe lurt.

Videre kan ikke bilen bygges fra helt eller delvise bygge sett. Enkelt moduler er lov. Med så små dimensjoner (både strøm og størrelse) ser jeg for meg at den blir servodrevet (har ikke kapasitet til motor). Siden alle mann holder på med elektronikk til daglig ville jo det beste vært med mest mulig selvbygd av all elektronikken, men siden vi også har begrenset med tid ser jeg for meg at vi satser på ferdigmoduler; sender, mottaker, servoer, finne passende (optimale) hjul, og bygge det hele inn i en stilig innpakning.

Lenke til kommentar

belter er tyngere å drive og vanskeligere å styre :(

vi hadde litt brainstorming i gruppa i dag.... det går også ann og ha skrådd nese som går over 5 cm og 4hjuls-strekk.... da vil bakhjula drive fram når nesa dyttes opp og løfter framhjula opp fra bakken til framhjula griper på kanten.

Lenke til kommentar

Du kan jo prøve med en ganske høy "fanger" foran son skrår pent ned til en bra bil ned på fremre hjulsett. hvis han treffer på noe da vil den jo bli løftet såpass opp foran (forhåpentligvis) at fremhjulene kan ta tak og dra den over. pass på å ha såpass tung front at den tipper fremover og sklir av ganske raskt etter at fremhjulene er over. Lykke til

Lenke til kommentar

ghost7: vi får bruke max 6 timer av arbeidstida fram til konkuransen... resten gjør vi på fritida.

Nitromarsjipan: Siden vi bare her et 9V batteri er det ikke aktuelt å bruke motorer og speedcontroll etter hva jeg har lest meg fram til. Men det kan jo hende jeg tar feil her. Så langt har vi funnet ut at det eneste vi kan satse på er enkle servostyringer. Jeg har ikke funnet noe om mixing i styringa. Har du noen linker til sider som går i dybden på beltedrift?

Lenke til kommentar

Nå skjønner jeg ikke helt hvordan den skal komme seg forover.

skal du bare ha servoer? ikke noen motorer? da blir det vel noe i denne duren da, kunne funka bra det.

Er det ikke aktuelt å bruke motorer fordi spenningen er for høy,

eller fordi batteriet har for lite kapasitet?

Kansje du kan slenge på noen solceller?

Lenke til kommentar

det fiennes servoer med 360 kapasitet, eller man kan modde en servo som har begrensing til å ikke ha det. Dermed kan man bruke en servp til å få et hjul til å gå rundt. I små roboter, som har samme kapasitet/størrelse som det vi skal lage, bruker man bare servoer istede for motor til framdrift.

Og, ja, det er pga begrenset støm i batteriet at vi ikke vil kaste oss på motor-design. Men hvis vi tar feil der (har jo ikke så mye erfaring) så belær meg gjerne :)

edit: alternative tilleggs-energikilder strider desverre mot regelemanget. :(

Endret av Xell
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...